taxileasing, rolstoelbus, Mercedes-Benz Sprinter, taxibus, taxi

Taxibedrijf moet premiekorting oudere werknemer gaan voorfinancieren

Het loonkostenvoordeel voor oudere en arbeidsgehandicapte werknemers wordt voortaan niet meer per maand uitbetaald aan werkgevers, maar pas na afloop van het jaar. Voor taxibedrijven betekent dit dat ze bedragen tot wel 6.000 euro per werknemer per jaar moeten gaan voorfinancieren. Veel taxibedrijven zullen hierdoor wellicht het in dienst hebben van met name oudere chauffeurs gaan heroverwegen.

De premiekortingen voor oudere en arbeidsgehandicapte medewerkers worden elke maand meegenomen in en verrekend met de loonaangifte. Aan deze werkwijze komt per 1 januari 2018 een eind. Het huidige voordeel van de snelle uitkering van de premies moet plaatsmaken voor een meer solide systeem, waarbij achteraf geen fouten hoeven te worden hersteld. Eerst controleren, dan pas uitkeren.

Die medaille heeft dus ook een keerzijde. Als het om de regeling voor loonkostenvoordeel gaat, kunnen werkgevers voor oudere en arbeidsgehandicapte medewerkers tot 6.000 euro per jaar per persoon terugkrijgen. Het scheelt nogal wat of dit in maandelijkse delen wordt verrekend of voor een heel jaar moet worden voorgefinancierd. Sterker nog: de eerste uitkering in de nieuwe opzet vindt pas in juli 2019 plaats. De omvang van deze kwestie in de taxibranche laat zich lastig raden, maar er zijn volop bedrijven met in elk geval oudere medewerkers waar deze regeling op van toepassing is.

Raakt veel bedrijven

Om die reden heeft brancheorganisatie KNV zich, samen met anderen, ook ingespannen om de verandering tegen te gaan. Het kabinet wilde echter van geen wijken weten. Ton Hokken houdt zich namens KNV met dit thema bezig. “Volgens het kabinet heeft het voorfinancieren geen gevolgen voor het gebruik van de regeling. Dat kan men wel roepen, maar dat moet nog maar blijken. De veranderingen zullen zoals voorgesteld doorgaan, daar verandert nu niks meer aan.”

Hokken geeft aan dat dit taxibedrijven zal treffen omdat zij moeten gaan voorfinancieren wat eerder per maand werd uitbetaald. “En dat is wel een probleem, al komt er niet zoveel reactie op onze communicatie hierover. Veel taxibedrijven zullen dit wellicht in de praktijk pas gaan merken als ze iemand willen aannemen. Maar het raakt toch een hoop bedrijven, want in de taxibranche werken relatief veel mensen van 56 en ouder waar deze regeling op van toepassing is. Dus we zijn zelf ook erg benieuwd naar het effect van deze verandering.”

Drastische verandering

Volgens Jan Fieten van Taxiwerq gaat het om een aanzienlijke omslag in de werkwijze, waar desondanks geen sterke reactie op komt uit de markt. “In de taxibranche merk ik wel vaker dat er lauw of laat gereageerd wordt op best wel drastische veranderingen. De nieuwe cao is daar een voorbeeld van, maar zeker ook de veranderingen betreffende de premiekortingen. De overheid stimuleert al jaren werkgevers om met kortingen arbeidsgehandicapten en ouderen in dienst te nemen. Deze groepen zijn van harte welkom in de taxibranche en er is voor hen goed passend werk te vinden.”

Maar het betreden van de taxibranche wordt nu mogelijk lastiger voor ouderen en arbeidsgehandicapten, denkt Fieten. “In mijn optiek moet de taxibranche in de nieuwe opzet erg veel gaan voorfinancieren. Momenteel zijn wij met onze klanten in gesprek over de manier waarop Taxiwerq het aannemen van mensen uit deze doelgroep kan blijven stimuleren. Enerzijds is dit al opgenomen in onze manier van werving en selectie en de mogelijkheden voor payrolling, maar anderzijds zeker in het financiële voordeel waar wij onze klanten niet anderhalf jaar op willen laten wachten.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

3 reacties op “Taxibedrijf moet premiekorting oudere werknemer gaan voorfinancieren”

Peter Vriens|28.12.17|13:12

De overheid maakt het systematisch onmogelijk om op een fatsoenlijke manier je Taxi bedrijf te runnen door allerlei onzinnige bezopen eisen te stellen.
Voorfinancieren is het zoveelste voorbeeld.
Misschien toch maar een belbus bedrijf opstarten met vrijwilligers.
Nergens last van en subsidie toe !

Ger Valken|30.12.17|11:36

Schandalig oudere mensen die graag willen werken staan dan weer buitenspel dadelijk

Jan van Zelm|31.12.17|14:20

Waarom begint emigreren steeds vaker als optie bij mensen in de kop te komen? Als oudere werknemer is het net alsof er op allerlei ‘fronten’ op je gejaagd wordt. En een sitting-duck ben ik niet. Zo kun je straks een (restant van je) leven doorbrengen met solliciteren. Wanneer komt een branche – zoals HIER weer van de taxidiensten – ‘ns tot rust. Gewoon: GOED en gemotiveerd en je gesteund wetend werken dus !!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.