Rechtbank

PMN GroeneHartHopper BV failliet

PMN GroeneHartHopper BV uit de Meern is failliet verklaard. Hoewel hier enkele oude handelsnamen van Van Rhijn Taxivervoer onder vallen, verzekert de eigenaar van dat bedrijf dat het puur om het bankroet van een kleine personeels-BV gaat. Hierin zaten elf medewerkers die waren overgebleven na het overgaan van het GroeneHartHopper-vervoer naar een andere vervoerder.

Binnen het bankroet van PMN GroeneHartHopper BV zijn Van Rhijn Taxivervoer Gouda en Van Rhijn Tours handelsnamen. Martijn van der Kroef legt uit dat dit oude handelsnamen betreft waarbinnen al een hele tijd geen activiteiten worden ondernomen. Wel is er in de markt de nodige verwarring ontstaan, omdat het bedrijf uit De Meern onder de naam Van Rhijn Taxivervoer BV zijn diensten aanbiedt.

Punt achter samenwerking

De oorzaak van het faillissement ligt in feite bij het vervoer voor de GroeneHartHopper. Op dit vervoer hebben nu meerdere partijen hun tanden stukgebeten. Eind 2016 werd Munckhof in gebreke gesteld door opdrachtgever CVV Midden-Holland en vervangen door DVG. Als franchisenemer was PMN GroeneHartHopper de uitvoerende partij. De betrokken gemeenten en DVG besloten echter in de loop van 2017 een punt achter de samenwerking te zetten. CVV Midden-Holland startte een aanbesteding die per zomer 2018 een nieuwe vervoerder moet opleveren. Sinds 1 januari rijdt Wegman Personenvervoer de vervoersdienst.

PMN GroeneHartHopper BV was volgens Martijn van der Kroef een personeels-BV voor de exploitatie van de GroeneHartHopper. “DVG was in feite de enige opdrachtgever van PMN GroeneHartHopper BV. Die heeft op 21 december vorig jaar een beëindigingsovereenkomst getekend met CVV Midden-Holland. Met de overgang van dit vervoer van DVG naar Wegman is onze BV in feite overbodig geworden.”

Andere onderdelen van het bedrijf

Bij deze BV waren 55 mensen in dienst”, vervolgt Van der Kroef. “De meeste mensen zijn overgegaan naar Wegman. We geprobeerd degenen die overbleven in andere onderdelen van het bedrijf of elders te plaatsen. Dat hebben elf mensen uiteindelijk niet geaccepteerd en op enig moment houdt het dan op met zo’n BV”, verklaart Van der Kroef het faillissement.

De curator kan, zo kort na het uitspreken van het faillissement, nog geen toelichting geven.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.