Taxibord station

Taxi verzekerd krijgen blijft lastig verhaal

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Het aanbod in taxiverzekeringen is aan het begin van 2018 een stuk krapper en duurder geworden. En daar is nog weinig in veranderd, waardoor er taxi’s onverzekerd of verkeerd verzekerd rond zouden rijden.

Dat de situatie er het afgelopen halfjaar niet beter op is geworden, blijkt uit een rondgang langs verzekeraars en tussenpersonen door het FD. Die krant constateert dan ook dat verzekeraars de deur dichtgooien voor taxichauffeurs. Dat bevestigt wat TaxiPro begin dit jaar al schreef: diverse verzekeraars besloten per 1 januari geen taxi’s meer te verzekeren en de aanbieders die destijds overbleven, verhoogden hun premies stevig.

Voor veel verzekeraars is het, naar eigen zeggen, niet rendabel meer om taxi’s te verzekeren. Ook niet als de premies werden verhoogd, iets wat de overgebleven verzekeraars nadrukkelijk hebben gedaan. Begin 2018 was het voor met name individuele ondernemers in stedelijke gebieden daarom lastig, duur of zelfs onmogelijk geworden om de taxi te verzekeren.

Frauderen met verzekering

TaxiPro sprak destijds met een onderneemster die de nieuwe premie niet kon dekken met haar omzet. Ze stond daarom stil, in de hoop dat er alsnog ergens een redelijk aanbod voor een verzekering vandaan zou komen. Anderen zaten in dezelfde situatie of kozen ervoor om dan maar onverzekerd rond te rijden. De rondgang van het FD langs tussenpersonen brengt nog een ander aspect aan het licht: taxiondernemers die de premies niet kunnen of willen betalen, en daardoor frauderen met particuliere verzekeringen.

‘Enorm veel schade’

De schadelast is voor verzekeraars dus blijkbaar te hoog om het verzekeren van taxi’s nog interessant te maken. In de sector zelf zien velen hier een link met het versoepelen van de taxiwetgeving en daardoor een toestroom van nieuwe chauffeurs die niet altijd even bekwaam zijn. Het FD sprak ook met het Verbond van Verzekeraars, dat het geen wenselijke situatie vindt dat de taxiondernemers nauwelijks iets te kiezen hebben. Maar de taxibranche moet ook bij zichzelf te rade gaan, vindt een woordvoerder: “Feit blijft dat taxichauffeurs gewoon enorm veel schade rijden, waardoor verzekeraars al jaren geen zwarte cijfers schrijven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Taxi verzekerd krijgen blijft lastig verhaal”

Jeroen van Amstel|05.07.18|11:54

Ronduit belachelijk, ik denk dat de verzekeraars eens onderscheid moeten gaan maken tussen welke bedrijven er veel en welke weinig schade rijden, en diegene die weinig schade rijden belonen ipv te laten opdraaien voor diegene die veel schades rijden.
We betalen als taxibedrijf al belachelijk veel geld voor een verzekering in vergelijking met andere bedrijven of particulieren, zelfs als die per jaar meerdere schades rijden betalen ze nog altijd minder dan taxibedrijven.

Jeroen van Amstel|05.07.18|11:57

Na jarenlang netjes je premie betaald te hebben wordt je van de een op de andere dag gewoon op straat gezet en ben je overgeleverd aan bedrijven als “de Vereende” die misbruik maken vd situatie en belachelijke prijzen vragen.

Taxi Lichtstad|09.07.18|00:52

Het is heel hard, maar niet belachelijk zoals men het omschrijft. Als er een tak van je bedrijf alleen maar verlies geeft, dan stop je daarmee. Wij betalen ook ineens een stuk meer per maand en zijn zelfs voor deze hogere prijs van all risk naar beperkt casco gegaan. Erg vervelend, maar wel te verklaren. Niet meteen weer roepen: belachelijk bla bla bla, er zit een reden achter, hoe vervelend dan ook voor ons allemaal.

Taxi verzekerd krijgen blijft lastig verhaal | TaxiPro
Taxibord station

Taxi verzekerd krijgen blijft lastig verhaal

Taxibord station. Bron: TaxiPro (VK)

Het aanbod in taxiverzekeringen is aan het begin van 2018 een stuk krapper en duurder geworden. En daar is nog weinig in veranderd, waardoor er taxi’s onverzekerd of verkeerd verzekerd rond zouden rijden.

Dat de situatie er het afgelopen halfjaar niet beter op is geworden, blijkt uit een rondgang langs verzekeraars en tussenpersonen door het FD. Die krant constateert dan ook dat verzekeraars de deur dichtgooien voor taxichauffeurs. Dat bevestigt wat TaxiPro begin dit jaar al schreef: diverse verzekeraars besloten per 1 januari geen taxi’s meer te verzekeren en de aanbieders die destijds overbleven, verhoogden hun premies stevig.

Voor veel verzekeraars is het, naar eigen zeggen, niet rendabel meer om taxi’s te verzekeren. Ook niet als de premies werden verhoogd, iets wat de overgebleven verzekeraars nadrukkelijk hebben gedaan. Begin 2018 was het voor met name individuele ondernemers in stedelijke gebieden daarom lastig, duur of zelfs onmogelijk geworden om de taxi te verzekeren.

Frauderen met verzekering

TaxiPro sprak destijds met een onderneemster die de nieuwe premie niet kon dekken met haar omzet. Ze stond daarom stil, in de hoop dat er alsnog ergens een redelijk aanbod voor een verzekering vandaan zou komen. Anderen zaten in dezelfde situatie of kozen ervoor om dan maar onverzekerd rond te rijden. De rondgang van het FD langs tussenpersonen brengt nog een ander aspect aan het licht: taxiondernemers die de premies niet kunnen of willen betalen, en daardoor frauderen met particuliere verzekeringen.

‘Enorm veel schade’

De schadelast is voor verzekeraars dus blijkbaar te hoog om het verzekeren van taxi’s nog interessant te maken. In de sector zelf zien velen hier een link met het versoepelen van de taxiwetgeving en daardoor een toestroom van nieuwe chauffeurs die niet altijd even bekwaam zijn. Het FD sprak ook met het Verbond van Verzekeraars, dat het geen wenselijke situatie vindt dat de taxiondernemers nauwelijks iets te kiezen hebben. Maar de taxibranche moet ook bij zichzelf te rade gaan, vindt een woordvoerder: “Feit blijft dat taxichauffeurs gewoon enorm veel schade rijden, waardoor verzekeraars al jaren geen zwarte cijfers schrijven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Taxi verzekerd krijgen blijft lastig verhaal”

Jeroen van Amstel|05.07.18|11:54

Ronduit belachelijk, ik denk dat de verzekeraars eens onderscheid moeten gaan maken tussen welke bedrijven er veel en welke weinig schade rijden, en diegene die weinig schade rijden belonen ipv te laten opdraaien voor diegene die veel schades rijden.
We betalen als taxibedrijf al belachelijk veel geld voor een verzekering in vergelijking met andere bedrijven of particulieren, zelfs als die per jaar meerdere schades rijden betalen ze nog altijd minder dan taxibedrijven.

Jeroen van Amstel|05.07.18|11:57

Na jarenlang netjes je premie betaald te hebben wordt je van de een op de andere dag gewoon op straat gezet en ben je overgeleverd aan bedrijven als “de Vereende” die misbruik maken vd situatie en belachelijke prijzen vragen.

Taxi Lichtstad|09.07.18|00:52

Het is heel hard, maar niet belachelijk zoals men het omschrijft. Als er een tak van je bedrijf alleen maar verlies geeft, dan stop je daarmee. Wij betalen ook ineens een stuk meer per maand en zijn zelfs voor deze hogere prijs van all risk naar beperkt casco gegaan. Erg vervelend, maar wel te verklaren. Niet meteen weer roepen: belachelijk bla bla bla, er zit een reden achter, hoe vervelend dan ook voor ons allemaal.