Bedrijf in beeld: Brouwer Tours en Taxi Brouwer

Brouwer Tours en Taxi Brouwer in Noordwijk vormen samen een bedrijf waarvan de eigenaren goed de vinger aan de pols van de markt houden. Zo wordt het tekort aan touringcarchauffeurs deels opgelost door taxichauffeurs om te scholen. Ook kijken John en Joke Brouwer kritisch naar welk werk ze wel of juist niet doen als het om taxivervoer gaat.

De eerste taxi van de familie Brouwer ging in 1927 de weg op. Al dekt ‘taxi’ eigenlijk de lading niet, legt John Brouwer uit. “Het ging toen om een luxe vorm van vervoer die maar voor een enkeling was weggelegd.” Niet veel later, in 1930, werd in de naburige smederij een vrachtwagen omgebouwd tot de eerste touringcar van het bedrijf. Anno 2018 geven John en Joke Brouwer leiding aan Brouwer Tours en Taxi Brouwer in Noordwijk.

De opa van John Brouwer richtte het bedrijf op. Twee zoons volgden hem op, waarvan er al snel één (de vader van John) alleen verder ging. Zijn zeven kinderen waren allemaal wel korte of langere tijd in het bedrijf samen, maar John en zijn oudste broer vormden 25 jaar lang samen de directie. Joke Brouwer maakte in 1992 haar entree in het bedrijf, als vrouw van John. “Daar ging nog een uitgebreide familievergadering aan vooraf”, herinnert zij zich lachend.

Investeren in wagenpark

“Natuurlijk is er door de jaren heen veel veranderd”, vertelt John Brouwer. “We zijn een paar keer verhuisd: in 1967 en naar de huidige locatie in 2000. En de soorten vervoer die we doen, veranderen ook steeds. Maar de eigen werkplaats en spuiterij zijn altijd gebleven, net als het harde werken en goed nadenken over wat we doen. We hebben ook altijd in het wagenpark geïnvesteerd. Van Hool en Mercedes vormen de rode draad in de touringcarvloot en vrijwel al onze taxi’s zijn van Mercedes-Benz.”

Het werken dat met de bussen wordt gedaan, is gevarieerd, legt Brouwer uit. “Natuurlijk heb je in deze sector een hoop losse opdrachten, maar we hebben ook veel vaste, leuke opdrachtgevers. Zo vervoeren we al 7,5 jaar lang de cast van de musical Soldaat van Oranje, maar we rijden ook voor de TU Delft. Veel werk begint in en rond Noordwijk. We zien het aantal dagreizen naar Amsterdam nog steeds toenemen, en naar Rotterdam en Den Haag ook. Touringcarritten naar het buitenland maken ongeveer 10 procent van ons werk uit.”

Alle ritten worden gereden door ervaren (buitenland)chauffeurs, maar daar is sectorbreed een tekort aan. Vergrijzing is daar een belangrijke oorzaak van: meer dan 70 procent van de Nederlandse touringcarchauffeurs is ouder dan 51, en ruim een kwart van deze beroepsgroep is zelfs ouder dan 65 jaar. Ook is er sprake van concurrentie met het wegtransport, dat in dezelfde vijver vist. Gelukkig bestaat Brouwer uit zowel een touringcarbedrijf als een taxi-onderneming, want op dat snijvlak bleken er mogelijkheden te liggen.

Chauffeurs omscholen

“Het komt geregeld voor dat mensen die al een hele tijd op de taxi rijden, toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Die vinden ze dan achter het stuur van een touringcar. Voor die andere functie leiden we ze zelf op. En we kijken, ook met andere partijen, naar mogelijkheden om meer vrouwen op de touringcar te krijgen. Het is best wel een mannenberoep, maar een vrouw kan net zo goed een touringcar besturen als een man”, zegt Joke Brouwer.

“In zijn algemeenheid moet er bij jonge mensen gewoon meer bekendheid komen met het beroep van touringcarchauffeur. Juist als je jong en ongebonden bent, is het toch prachtig om al die ritten naar het buitenland te maken? Daar moeten we als sector mee aan de slag. Onder meer door de lonen beter te laten aansluiten op die in het openbaar busvervoer. En een echte opleiding tot touringcarchauffeur zou ook helpen. Als individueel bedrijf kunnen we zelf scholen uitnodigen en open dagen organiseren om zo mensen al op jonge leeftijd te interesseren voor het beroep van touringcarchauffeur.”

Klein begonnen

Jarenlang lag de focus binnen de onderneming vooral op het touringcarvervoer. De taxivoertuigen werden alleen ingezet voor het lokale zorgvervoer. Dat was netjes over drie plaatselijke taxibedrijven verdeeld, die elk een blok van vier maanden voor hun rekening namen. De rest van de tijd stonden de taxi’s van Brouwer eigenlijk stil. Totdat men doorkreeg dat er ook een hele interessante zakelijke markt te bedienen viel. In 1992 werden de eerste twee jonggebruikte taxi’s voor die markt aangeschaft.

“Dat begon dus heel klein”, legt Joke Brouwer uit. “Als er in de avonden of in het weekend een rit werd aangevraagd, dan reden we die zelf. En dan maakte het echt niet uit hoe laat het was, alles was leuk en welkom. Mijn schoonzus kwam een half jaar na mij in het bedrijf en samen zijn we de taxiwerkzaamheden gaan uitbouwen. Nu hebben we ongeveer 75 taxi’s, dus dat is aardig gelukt. We doen vooral veel in de zakelijke markt en het zorgvervoer. Ook rijden we als onderaannemer voor Valys en doen we wat leerlingenvervoer voor internationale scholen.”

Anderhalve euro per kilometer

Toch wordt er kritisch naar de eigen werkzaamheden gekeken. Joke Brouwer: “Met het zakelijk vervoer kun je een goede boterham verdienen, al heb je ook daar met hoog- en laagseizoenen te maken. Maar met name in het zorgvervoer zijn de marges heel klein geworden of zelfs verdwenen. Soms krijg je maar anderhalve euro per kilometer, maar met een rit van twee kilometer is een chauffeur met rolstoelbus zo een half uur bezig. Daar kan je echt niet mee uit. Dus we zijn serieus aan het analyseren waar we mee doorgaan en van welk werk we misschien afscheid moeten nemen.”

Het op peil houden van het personeelsbestand vormt de grootste uitdaging van dit moment voor Brouwer. Een ander belangrijk thema is het elektrificeren van de vloot touringcars en taxi’s. “Voor het openbaar vervoer zijn er elektrische bussen beschikbaar. En voor de kortere ritten zouden wij ze ook graag inzetten, want we geloven echt in verduurzaming”, legt John Brouwer uit. “Maar in het besloten busvervoer is nauwelijks aan elektrische voertuigen te komen. Je betaalt zo anderhalve ton meer voor een elektrische touringcar. Dat verschil kun je niet in de prijs voor de klant verrekenen, dus die investering moet je echt zelf doen als bedrijf.”

Servicenetwerk

Ook in het taxivervoer wil Brouwer graag elektrificeren, maar daar zijn eveneens praktische bezwaren. “We hebben één Tesla waarvan de koplampen moeten worden vervangen, maar het duurt weken voordat we die een keer hebben. Dus die staat nu stil. We hadden een keer schade buiten onze schuld om: drie maanden niet kunnen rijden. Tesla heeft nog niet het servicenetwerk dat een merk als Mercedes-Benz wel heeft en daar lopen we nu op deze manier tegenaan. Wij wachten eigenlijk nog op een elektrische auto die vergelijkbaar is met de E-Klasse, want die zakelijke uitstraling is belangrijk voor ons en onze klanten”, aldus Joke Brouwer.

“In Amsterdam loopt nu opnieuw een subsidieprogramma voor de aanschaf van elektrische taxi’s. Maar daar kunnen wij geen gebruik van maken, en dat zorgt in zekere zin voor een oneerlijk speelveld. Waarom is daar geen landelijke programma voor?”, vraagt zij zich af.

Vooruitkijken is intussen lastig, maar John en Joke Brouwer houden hun oren en ogen goed open. “Er speelt van alles dat nu nog in de kinderschoenen staat, terwijl het over een paar jaar zomaar realiteit kan zijn. Denk aan autonome voertuigen of vliegende taxi’s. Daar kunnen we over vijf of zes jaar al mee te maken hebben. Welke kant het ook op gaat, er zal in ons werk nog heel veel gaan veranderen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.