TX

Ritbeleving steeds belangrijker in taxivervoer

Bron: TaxiPro (VK)

Er wordt geregeld bericht over negatieve incidenten in de taxibranche, maar uit de controles van TX-Keur in de eerste helft van 2018 blijkt juist dat de kwaliteit gestegen is. En dat is goed nieuws, want ritbeleving wordt steeds belangrijker in het taxivervoer. Marcel Chandrikapersad, bestuurslid van TX-Keur, legt uit waarom dat zo is in zijn workshop tijdens Taxi Expo 2018. 

TX-Keur ziet als onafhankelijke instantie toe op vakkundige chauffeurs en veilig en comfortabel taxivervoer. Op basis van de controles in de eerste helft van 2018 concludeert het keurmerk dat de kwaliteit is gestegen. Steeds meer taxiondernemers zien de waarde van het TX-keurmerk in en het aantal keurmerkhouders is zelfs verdubbeld ten opzichte van 2015. Dit is terug te zien in de servicegerichtheid. Taxichauffeurs houden vaker een deur open en helpen hun klanten vaker met het in- en uitladen van bagage.

“De positieve uitkomsten van de controles geven de daadwerkelijke feiten weer”, vertelt Marcel Chandrikapersad, bestuurslid van TX-Keur. “De taximarkt is overvol, maar door goed in te spelen op de behoeften van de consument hebben ondernemers de kans om zich te onderscheiden. Bovendien wordt ritbeleving steeds belangrijker. Chauffeurs spelen hierbij een cruciale rol. Uiteindelijk levert een hulpvaardige aardige chauffeur in een Skoda een positievere ervaring op dan een chagrijnige chauffeur in een Rolls Royce.”

Beoordelingsinstrument

Uit de controles van TX-Keur blijkt dus dat de kwaliteit stijgt, maar wat vindt de reiziger daar zelf van? Reizigers kunnen een klacht indienen via het landelijk klachtenmeldpunt, maar voor een compliment of genuanceerde beoordeling is geen ruimte. Om reizigers een stem te geven besloot TX-Keur een beoordelingsinstrument te ontwikkelen, waarbij consumenten zowel hun positieve als negatieve mening kunnen uiten.

“Wij kunnen als TX-Keur wel vinden dat de kwaliteit verbetert, maar van even groot belang is dat de reiziger dat ook zo ervaart”, legt Chandrikapersad uit. “We zijn erg nieuwsgierig naar hun mening over de rit en zijn daarom een prototype aan het ontwikkelen om reizigers een stem te geven. Aan de hand van die feedback kunnen ondernemers hun dienstverlening nog verder verbeteren. Op deze manier kunnen ze echt inspelen op de behoeften van de reiziger. Het draait tenslotte om de passagier. De resultaten geven de taxiondernemers stuurinformatie om hun dienstverlening te verbeteren. Belangrijk om te vermelden is dat we de resultaten altijd op bedrijfsniveau terugkoppelen, chauffeurs worden dus niet individueel beoordeeld.”

Prototype

“In het najaar gaan we het prototype uitgebreid testen. Reizigers kunnen de taxirit op vier punten beoordelen; algemeen, taxi, rijgedrag en service. Het beoordelen van de rit begint al bij het bestellen of aanvragen van een taxi tot aan het moment dat de passagier uitstapt, of dit nu in de opstapmarkt is of in het contractvervoer. Omdat we nog in de testfase zitten krijgen deelnemers aan de workshop de gelegenheid om mee te denken over een optimale inzet van de beoordelingsinstrument en om zich in te schrijven voor het testpanel.”

Marcel Chandrikapersad geeft zijn workshop tijdens Taxi Expo 2018, aanstaande donderdag in Expo Houten. Deelname aan de beurs en alle workshops is gratis voor taxibedrijven en overheden. U kunt zich aanmelden voor deelname aan Taxi Expo en na bevestiging aangeven welke workshops u wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Ritbeleving steeds belangrijker in taxivervoer”

Danny Kastelijn|10.10.18|20:48

Mooi verkooppraatje, helaas is de realiteit (volgens mij) iets anders. Taxipro, worden jullie soms betaald voor die mooie en positieve TX-Keur reclame?

Ritbeleving steeds belangrijker in taxivervoer | TaxiPro
TX-Keur

Ritbeleving steeds belangrijker in taxivervoer

Het TX-Keurmerk. Foto ter illustratie.

Er wordt geregeld bericht over negatieve incidenten in de taxibranche, maar uit de controles van TX-Keur in de eerste helft van 2018 blijkt juist dat de kwaliteit gestegen is. En dat is goed nieuws, want ritbeleving wordt steeds belangrijker in het taxivervoer. Marcel Chandrikapersad, bestuurslid van TX-Keur, legt uit waarom dat zo is in zijn workshop tijdens Taxi Expo 2018. 

TX-Keur ziet als onafhankelijke instantie toe op vakkundige chauffeurs en veilig en comfortabel taxivervoer. Op basis van de controles in de eerste helft van 2018 concludeert het keurmerk dat de kwaliteit is gestegen. Steeds meer taxiondernemers zien de waarde van het TX-keurmerk in en het aantal keurmerkhouders is zelfs verdubbeld ten opzichte van 2015. Dit is terug te zien in de servicegerichtheid. Taxichauffeurs houden vaker een deur open en helpen hun klanten vaker met het in- en uitladen van bagage.

“De positieve uitkomsten van de controles geven de daadwerkelijke feiten weer”, vertelt Marcel Chandrikapersad, bestuurslid van TX-Keur. “De taximarkt is overvol, maar door goed in te spelen op de behoeften van de consument hebben ondernemers de kans om zich te onderscheiden. Bovendien wordt ritbeleving steeds belangrijker. Chauffeurs spelen hierbij een cruciale rol. Uiteindelijk levert een hulpvaardige aardige chauffeur in een Skoda een positievere ervaring op dan een chagrijnige chauffeur in een Rolls Royce.”

Beoordelingsinstrument

Uit de controles van TX-Keur blijkt dus dat de kwaliteit stijgt, maar wat vindt de reiziger daar zelf van? Reizigers kunnen een klacht indienen via het landelijk klachtenmeldpunt, maar voor een compliment of genuanceerde beoordeling is geen ruimte. Om reizigers een stem te geven besloot TX-Keur een beoordelingsinstrument te ontwikkelen, waarbij consumenten zowel hun positieve als negatieve mening kunnen uiten.

“Wij kunnen als TX-Keur wel vinden dat de kwaliteit verbetert, maar van even groot belang is dat de reiziger dat ook zo ervaart”, legt Chandrikapersad uit. “We zijn erg nieuwsgierig naar hun mening over de rit en zijn daarom een prototype aan het ontwikkelen om reizigers een stem te geven. Aan de hand van die feedback kunnen ondernemers hun dienstverlening nog verder verbeteren. Op deze manier kunnen ze echt inspelen op de behoeften van de reiziger. Het draait tenslotte om de passagier. De resultaten geven de taxiondernemers stuurinformatie om hun dienstverlening te verbeteren. Belangrijk om te vermelden is dat we de resultaten altijd op bedrijfsniveau terugkoppelen, chauffeurs worden dus niet individueel beoordeeld.”

Prototype

“In het najaar gaan we het prototype uitgebreid testen. Reizigers kunnen de taxirit op vier punten beoordelen; algemeen, taxi, rijgedrag en service. Het beoordelen van de rit begint al bij het bestellen of aanvragen van een taxi tot aan het moment dat de passagier uitstapt, of dit nu in de opstapmarkt is of in het contractvervoer. Omdat we nog in de testfase zitten krijgen deelnemers aan de workshop de gelegenheid om mee te denken over een optimale inzet van de beoordelingsinstrument en om zich in te schrijven voor het testpanel.”

Marcel Chandrikapersad geeft zijn workshop tijdens Taxi Expo 2018, aanstaande donderdag in Expo Houten. Deelname aan de beurs en alle workshops is gratis voor taxibedrijven en overheden. U kunt zich aanmelden voor deelname aan Taxi Expo en na bevestiging aangeven welke workshops u wilt bijwonen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Ritbeleving steeds belangrijker in taxivervoer”

Danny Kastelijn|10.10.18|20:48

Mooi verkooppraatje, helaas is de realiteit (volgens mij) iets anders. Taxipro, worden jullie soms betaald voor die mooie en positieve TX-Keur reclame?