Taxi Geerets De Leeuw gaat voor maximale efficiëntie

Na een aantal jaren van stevige groei is Taxi Geerets De Leeuw uitgegroeid tot een speler van formaat in het doelgroepenvervoer in Noord- en Midden-Limburg. Het bedrijf koppelt veilig en snel vervoer aan een efficiënte manier van werken. Dat gebeurt onder meer door vervoer in verschillende percelen te combineren, maar ook door bepaalde keuzes op het gebied van automatisering.

Waar de grootvader van de huidige eigenaar John Geerets in 1926 zelfstandig begon met slechts één taxi, heeft het bedrijf inmiddels zo’n 300 voertuigen tot zijn beschikking. Vandaag de dag brengen zo’n 350 dames en heren namens Taxi Geerets De Leeuw hun klanten op een veilige en snelle, maar vooral efficiënte manier van A naar B.

De Limburgse taxivervoerder richt zich in de regio met name op leerlingenvervoer, regiotaxi en ziekenvervoer. “We focussen ons eigenlijk niet meer op particulier vervoer, maar zo nu en dan pikken we nog weleens een verdwaalde toerist op”, vertelt Daniël van Dijk, operationeel manager bij Taxi Geerets De Leeuw. “Ons wagenpark telt zo’n 300 voertuigen, waaronder verschillende Mercedessen, Audi’s, Fiat Panda’s en Volkswagenbusjes.

15 procent minder CO2-uitstoot

“Het bijzondere aan ons wagenpark is dat de voertuigen volledig op Euro6 en aardgas rijden. Dit is enerzijds een vereiste vanuit de aanbestedingen; anderzijds verrichten we zelf ook graag een weldaad voor het milieu. Auto’s op aardgas zijn zuiniger en milieuvriendelijker en stoten zo’n 15 procent minder CO2 uit dan benzineauto’s. Overigens kent het wel een aantal uitdagingen: we tanken vaker en een tankbeurt duurt al gauw drie keer langer.”

Taxi Geerets de Leeuw maakt veel keuzes in de bedrijfsvoering vanuit het oogpunt van efficiency. “We vinden het belangrijk om ons vervoer zo efficiënt mogelijk in te richten”, aldus Van Dijk. “Wij verzorgen in dertien percelen het leerlingenvervoer. Op eigen initiatief combineren we het vervoer in de percelen waar wij rijden met elkaar, waardoor we ons werk efficiënter kunnen uitvoeren. Zo besparen we kosten en biedt het voordelen voor het milieu. En toch kunnen we voldoen aan de gestelde vereisten en richtlijnen vanuit de opdrachtgevers.”

Boordcomputers

De uitdagingen voor het taxibedrijf liggen voor nu en in de toekomst ook op het gebied van efficiëntie, om onder de streep ook echt wat over te houden. Daniël van Dijk: “De marges zijn zo ontzettend klein, dat weet iedereen in de taxibranche. Het betekent dat we overal nauw op moeten sturen. Alleen op die manier kunnen we ons personeel op een goede manier belonen.”

“De planningsoftware Taxsys van BS Automatisering en de boordcomputers van Cabman spelen voor ons hierin een grote rol. Deze zijn enorm gebruiksvriendelijk, waardoor onze chauffeurs hun BCT altijd op de juiste manier bedienen. Dat levert betrouwbare, waardevolle informatie op, waardoor wij zicht hebben op wat er gebeurt. Op managementniveau kunnen we dus snel en concreet bijsturen. De Cabman Academy heeft hieraan een grote bijdrage geleverd. Overigens viel de keuze op Cabman ook vanwege het feit dat zij als enige BCT voldoen aan de ISO 27001, de standaard voor informatiebeveiliging”, aldus Van Dijk.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.