Daklicht

Hogere btw is bijna een feit

Per 1 januari gaat de btw op personenvervoer omhoog van 6 naar 9 procent. Dat leidt tot hogere ritprijzen en daarmee in een toch wat slechtere marktpositie van de taxi, vreest KNV. Volgens de Belastingdienst is er voor meer dan de helft van de ondernemers die met de verhoging te maken krijgt nog werk aan de winkel.

De verhoging van het lage btw-tarief is een maatregel van het huidige kabinet die onder meer het personenvervoer treft. Mede door deze verhoging worden de maximumtarieven voor taxivervoer per 1 januari met 5,75 verhoogd, zo bleek afgelopen september. Niet veel later verscheen er een rapport waaruit bleek dat de verhoging van het btw-tarief niet zou leiden tot een sterke afname van het aantal taxiritten. Belangrijkste reden: voor een groot deel van het taxivervoer is er eigenlijk geen alternatief.

Niet kunnen verrekenen

Feit blijft dus wel dat taxiondernemers met de btw-verhoging te maken krijgen. Volgens Hubert Andela van KNV Taxi en Zorgvervoer is de praktische kant daarvan te overzien. “Vervelender is het feit dat de ritprijs omhoog gaat voor consumenten en organisaties die de btw niet kunnen verrekenen. Dat maakt de relatieve positie van taxi ten opzichte van andere vervoersopties toch wat slechter.”

Andela geeft aan dat de meeste ondernemers die met een taxameter werken die automatisch kunnen laten aanpassen als 2018 in 2019 verandert. Zo is er een leverancier van taxameters die een update voor de klanten heeft waarin die aanpassing is geprogrammeerd. “Als er taxameters zijn waar het handmatig moet worden aangepast, dan is het natuurlijk lastiger doorvoeren. Dan moet je bij klanten die na middernacht op 1 januari een bon willen het btw-percentage handmatig aanpassen. En in je boekhouding zul je die ritten met 3 procent extra btw moeten verwerken.”

Offertes en facturen

De Belastingdienst liet onderzoeken hoe ver ondernemers zijn met de btw-verhoging. Bijna 80 procent is zich van die verhoging bewust. Maar 53 procent heeft nog niet alle veranderingen doorgevoerd die nodig zijn. De Belastingdienst adviseert onder meer om het btw-tarief op offertes en facturen aan te passen. Ook is het verstandig om na te gaan welke klanten btw zelf kunnen aftrekken en welke niet, want dat kan invloed hebben op de prijs die wordt gerekend. Een andere aanbeveling is dat ondernemers nagaan of hun boekhoudprogramma of andere software nog op het nieuwe btw-tarief moet worden aangepast.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

18 reacties op “Hogere btw is bijna een feit”

Peter Vriens|20.12.18|10:09

Vraag,
Dienen de Taximeters geijkt te worden na een automatische tarief aanpassing ?
Of loop je bij controle na aanpassing kans op een bekeuring wanneer de meter niet geijkt is?

Marco van der Wal|20.12.18|11:26

De keuring van de taxameter blijft gewoon geldig, mits de verzegeling door een keuringsbevoegde opnieuw is aangebracht.

Taxi At Sea|20.12.18|12:01

Net even contact gehad met cabman, op het moment dat u de update laat doen bent u de kortingsknop kwijt. Dus ik ga niet laten updaten en ga op de geprinte bon de 6% per keer aanpassen naar 9% ( gewoon met een pen ).En zal dan aan de klant uitleggen dat het niet is aangepast ivm. de kosten. Zolang er geen update beschikbaar komt met een kortingsknop ga ik hem niet plaatsen in ieder geval.

Taxi Volendam|20.12.18|14:22

De tarieven kunnen niet aangepast worden zonder de aanwezige keuringszegel te verwijderen.
De tellerstanden,(controle standen)veranderen ook na een tarief aanpassing in de taximeter.
Na een tarief update moet de taximeter wel degelijk geijkt worden met de kosten van dien daarbij.
Waarom niet ijken na een tarief update?
Dat zou dan wel erg fraudegevoelig zijn.
Je kan ook in plaats van de korting knop meerdere tarieven in je meter laten zetten die je kan gebruiken i.p.v. de korting knop.

Taxi Volendam,
Hoe ga ik zonder kortingsknop een prijs bepalen als ik bijvoorbeeld 8 mensen aan mijn bus krijg en die willen naar 6 verschillende adressen?
Ik zei toen ik die knop nog had: jullie krijgen 10-15% korting op het eind van de rit op de meterprijs, dat werkte perfect.

Car Comfort|20.12.18|18:12

@Taxi Voldendam: de K-factor en tellerstand van de K-factor veranderen niet bij een tariefwijziging. Keuren is niet nodig. Keuring is het vaststellen van de gecalibreerde KM, niet het tarief wat gebruikt wordt.

Taxi Volendam|20.12.18|22:13

Peter, je bedoeld waarschijnlijk verhuur per zitplaats.
Daarvoor heb je eigenlijk een taximeter per passagier nodig wat niet toegestaan is.

@CarComfort:
Het NMI keurt onze meters met gebruikmaking van de tarieven vermeld op de tarievenkaart.
Ook de K waarde.
Voor de consument heeft het geen enkele zin wanneer alleen de K waarde geijkt zou worden.
Het gaat er om dat de ritprijs juist is volgens de opgave op de tariefkaart, zichtbaar in de taxi. Zo niet is ijken onzin en weggegooid geld.

Car Comfort|21.12.18|00:55

@Taxi Volendam:
Is een liter een liter, een kilo een kilo en een kilometer een kilometer.
Dat is een keuring. Wat jij bedoelt is de consumentenbescherming. Daarvoor is de verplicht aangeboden ritbon waarop gespecificeerd de afstand/km prijs en tijd/uur prijs staat vermeld. Aan de hand van deze bon kan de klant controleren of de aangegeven ritprijs overeenkomt met de tariefkaart. Ergo: hoeveel betaal ik voor mijn kilo bananen bij de supermarkt. Zelfde principe, staat op de geprinte bon.

Taxi Volendam,
Ik bedoel gewoon een groep die bij elkaar hoort maar naar verschillende adressen willen, dus geen verhuur per zitplaats of zo.

Taxi Volendam,
Ik bedoel gewoon een groep die bij elkaar hoort maar die naar verschillende adressen gebracht willen worden, bijvoorbeeld 2 naar Noordwijk, 2 naar Wassenaar, 2 naar Den Haag, en 1 naar Voorburg, en 1 naar Leidschendam.

Jorg|21.12.18|13:35

Die kunnen inderdaad wel wat korting gebruiken =;-)

Pierre van Aert|21.12.18|15:54

Ik heb dat altijd al een rare gedachte gevonden in de taxiwereld, ik heb altijd een koeriersbedrijf gehad en daar wordt gewoon de kilometerprijs gerekend vanaf de basis en per ekstra adres gewoon € 10.-

Pierre,
Als je bedoelt per extra adres € 10.00 extra, dan denk ik dat ik nooit meer een groep van 5-8 personen in mijn bus zal krijgen.

Pierre van Aert|22.12.18|01:07

In de koerierswereld wordt ook geen tijdsfactor berekend in de km. prijs. Wel is het gebruikelijk het totale aantal kilometers te berekenen, weg en terug dus.

Pierre,
Ik denk dat jij niet in de taxiwereld werkzaam bent op wat voor manier dan ook, want je kan een koeriersdienst natuurlijk niet vergelijken met taxiwerk.
Als koerier rij je een vooraf bepaalde route terwijl je passagiers soms ineens in plaats van naar B ineens naar C willen.

Taxi Volendam|22.12.18|20:18

@ CarComfort.
Inderdaad, een liter is een liter en een Km is een KM.
Wat krijg je voor die liter? b.v. Super of gewone benzine en wat betaal je voor die liter of km.
Wanneer een bedrag per km berekend wordt wat niet op de tariefkaart staat is dat voor de passagier ondoenlijk dit via de bon te controleren, omdat de Taximeters in ons land een z.g. dubbel systeem hebben waarbij tijd en afstand berekend wordt.
Tariefkaarten worden niet gecontroleerd waardoor alleen de K-Factor ijken geen zin heeft.

Peter Vriens|22.12.18|21:01

De taxi print bon is reeds 3 jaar niet meer verplicht. De chauffeur mag ook een handgeschreven kwitantie geven.

Pierre van Aert|22.12.18|23:53

@ Holland Taxi Peter Walgreen

Toch al 14 jaar fulltime taxichauffeur

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.