Verzekeraars willen dat taxibranche iets aan schades doet
Het is door steeds meer taxischades al veel lastiger geworden om een taxi betaalbaar te verzekeren, maar als het zo doorgaat zou het zelfs onmogelijk kunnen worden. Dat zegt het Verbond van Verzekeraars in reactie op de vele ongelukken met vooral Uberchauffeurs van de laatste tijd.
Eind 2017 begon het verzekerd krijgen van een taxi een stuk lastiger en duurder te worden, met name voor zzp’ers in en rond de grote steden. De verklaring: in de taxibranche werden steeds meer schades gereden en de premies moesten omhoog om dat te kunnen dekken. Eind vorig jaar bracht een herhaling van zetten: minder verzekeraars, hogere premies en strengere voorwaarden voor veel taxiverzekeringen.
De laatste dagen is er landelijk veel aandacht voor de taxibranche. Dat komt doordat in ongeveer een maand tijd bij drie verschillende verkeersongelukken met taxi’s vier mensen om het leven kwamen. En bij al die ongelukken bleek de bestuurder van de taxi voor Uber te rijden. Daarnaast vonden er in Amsterdam veel andere ongelukken plaats, naar het zich laat aanzien vrijwel allemaal met Uberchauffeurs.
Relatief vaak schade
In reactie op die aandacht sprak de NOS met het Verbond van Verzekeraars. Volgens het Verbond zijn taxi’s drie keer zo vaak bij een ongeluk betrokken als normale personenauto’s. Dat komt deels doordat taxi’s veel meer kilometers maken, maar ook vergeleken met andere risicogroepen als vrachtwagenchauffeurs rijden taxi’s relatief vaak schade. Het wordt niet apart bijgehouden wat het aandeel van Uberchauffeurs in deze schades in. Wel staat volgens de verzekeraars vast dat met name jonge zzp’ers in de randstad vaak schade rijden met hun taxi’s.
Het Verbond van Verzekeraars zegt dat het nu vijf voor twaalf is en dat de taxibranche echt in actie moet komen om het aantal schades terug te dringen. De laatste jaren werden de premies telkens verhoogd om de toegenomen schades door taxi’s te kunnen dekken, maar ook daar komt volgens de verzekeraars een keer een eind aan.
Lees ook:
De brokkenmakers hebben dan toch geen no-claim meer lijkt me dus laat die gewoon lekker de hoofdprijs betalen, waarom moeten de voorzichtige/oplettende en goed anticiperende rijders hier onder lijden?
(Ik heb in mijn leven meer dan 2 miljoen kilometer gereden en 1 x lichte blikschade waarbij beide partijen schuldig werden verklaard))
Minimumleeftijd voor chauffeurs invoeren met een aantoonbaar schadevrij verleden.
Het is misschien een harde maatregel maar een groepje knoeiers mag niet de hele branche kapotmaken.
@ Bond van Verzekeraars, Dus jullie weten dat het merendeel Uber chauffeurs zijn !!!! Pak die cowboys aan. Hoge premie en eigen risico. En beloon de goede die vele jaren schadevrij rijden. Is voor de verzekeraars dus erg eenvoudig om iedereen over één kam te scheren. Foei.
Overleg over minder schades!!!!
Rij al 19 jaar schadevrij dus vertel maar eens hoe …wel de premie verdubbeld in een jaar tijd. .. schandalig