Taxiverzekering koppelen aan informatie over rijgedrag
Veel taxiondernemers zouden graag zien dat de goeden niet meer onder de kwaden lijden als het om verzekeringen gaat. En verzekeraars willen zelf graag taxi’s blijven verzekeren, maar dan moet er wel wat veranderen. Informatie over het rijgedrag zou deze behoeftes bij elkaar kunnen brengen, denkt GreenStar.
Het verzekeren van taxi’s wordt alsmaar duurder en is aan steeds strengere voorwaarden verbonden. Verzekeraars moeten de premies verhogen om het groeiende aantal schades te kunnen dekken. En daarbij kijken ze naar een sector als geheel. Ook taxiondernemers die al jarenlang schadevrij rijden, krijgen daardoor met explosief groeiende premies te maken. Dit deel van de sector zou vooral graag zien dat niet de hele taxisector over één kam wordt geschoren, maar dat premie en voorwaarden op individuele basis worden bepaald.
Rijgedrag bijsturen
De nieuwe oplossing van GreenStar speelt daar op in. Dit bedrijf is bekend geworden met zijn duurzaamheidsprogramma, waarmee taxibedrijven het rijgedrag van hun chauffeurs kunnen monitoren en bijsturen. Op zoek naar andere manieren om de taxibedrijven in het klantenbestand te bedienen, kwam GreenStar al snel uit op het actuele thema van verzekeringen.
“Niet alleen rijzen de kosten voor taxiverzekeringen de pan uit, verzekeraars waarschuwen ook dat taxi’s op een gegeven moment niet meer verzekerbaar zullen zijn”, aldus Ton Brand. Hij is sinds enkele maanden CEO van GreenStar. “Die verzekeraars zijn zelf ook op zoek naar oplossingen. Ze willen taxi’s wel verzekeren maar niet meer op de huidige manier. Er is een verhoogd risico en dat moet omlaag.”
Premie omlaag
Dat kan bijvoorbeeld als verzekeraars hun klanten in de taxibranche gaan coachen op het verbeteren van hun rijgedrag. Dan gaat het om consequent te snel optrekken, hard rijden en remmen, de auto stationair laten draaien en meer. Als een chauffeur daar beter mee omgaat, kan hij of zij beter anticiperen en wordt de kans op schade kleiner. Daardoor zou ook de premie voor die verzekeringnemer omlaag kunnen.
“Wij gaan niet ongevraagd informatie delen over het rijgedrag van chauffeurs van onze klanten. Als een verzekeraar de chauffeurs van een taxibedrijf wil gaan coachen, dan kan dat op basis van de informatie die wij kunnen verzamelen. Maar daar moeten verzekeraar en taxibedrijf uiteraard wel eerst afspraken over maken. Momenteel praten we hierover met twee verzekeraars, met als insteek dat we een paar proefprojecten gaan doen. De komende tijd wordt daar meer duidelijk over”, aldus Brand.
Lees ook:
Koek koek
Alsof het stationair draaien van een auto invloed op het verlagen van de schade last en de daaraan gekoppelde premie heeft.
Tja, er moet toch iemand een slaatje uit willen slaan. Hoeveel bonus per vezekerde taxi die hieraan mee doet zal greenstar hiervoor krijgen?
inderdaad ook mijn eerste gedachte Ton het begint natuurlijk al met aanschaf dongle, abbonnementje hiervoor, its al about the money van taxipro, Greenstar t/m verzekeringsmaatschapij.
Sommige autoverzekeraars werken met zo’n OBD-stekker om je rijgedrag te checken. Als je netjes rijdt, dan krijg je nog eens korting op je premie. Waarom zou een taxiverzekeraar dit niet eisen om te monitoren dmv die OBD-stekker? Als je veilig en comfortabel rijdt dan hoef je toch geen zorgen te maken om je privacy? Veiligheid voor alles
Nog meer de taxiondernemer op kosten jagen. BCT, OBD stekker en ga maar door. Iemand die bijv. 22 jaar schadevrij rijdt zegt toch al genoeg dat hij of zij een voorzichtige rijder is. Heb totaal niets te maken met flink optrekken, auto stationair laten draaien etc etc. echt belachelijk. Bananen republiek!
Daar is in principe toch het noclaim bonus/malus systeem voor uitgevonden? een zelf-filterend mechanisme mits goed toegepast (op dit moment zijn alleen de verhoudingen mbt. percentages nogal zoek).
@ Michael, Dus als ik maar veilig en comfortabel rij is privacy meer niet nodig ???
Michael je betoog lijkt wel een reclame spotje van een verzekeringsagent =;-).
Net de nw premies voor volgend jaar 2020 binnen,
de premie 50% omhoog
En eigen risico ruitje/ brand naar 1000,00 en casco naar €2500,00
En in de grote steden nog eens €1000,00 extra
En premie berekening op nieuw waarde maar wel in de voorwaarde de schade/ vervang uit betaling op basis van dagwaarde ex bpm, terwijl je volgen jaar deze niet meer terug krijgt
en elke nw auto beginnend van af nul
Dus gewoon ff €7000,00 premie voor een nieuw af te sluiten alrisk taxi verzekering
Taxi verzekeringen risico’s zouden 3x zo hoog zijn dan Particulier verzekerden? Particulier rijdt 20.ooo km p.j. Een taxi rijdt 100.000 km of meer,maar zijn premie is nauwelijks verzekerbaar en tot zelfs 5x zo hoog,dit is onbetaalbaar en onredelijk! Ton Schat.
Johan, de BPM word straks toch gefaseerd afgeschaft, toch niet in één keer?