Taxibus Noot

Noot in zee met nieuwe partner voor pechhulp

Noot Personenvervoer (archieffoto ter illustratie). Foto: Noot

Bij personenvervoerder Noot is preventie het uitgangspunt bij onderhoud aan de circa 1.400 auto’s en busjes. Desondanks is het niet te voorkomen dat de taxivoertuigen soms pech krijgen. Sinds kort werkt Noot op dat vlak samen met RoadGuard. Dat bedrijf regelt snelle en accurate pechhulp met behulp van een landelijk netwerk van garagebedrijven.

Bij Noot is Mario Hendriks verantwoordelijk voor het onderhoud van het wagenpark. Dat bestaat uit zo’n 1.400 voertuigen. Zo’n 10 procent is personenauto, 60 procent betreft reguliere taxibusjes en de overige 30 procent bestaat uit rolstoelbusjes. Van zo’n 900 daarvan vindt het onderhoud plaats op de thuisbasis in Ede. Van de circa 500 auto’s en busjes die wat verder van huis worden ingezet, wordt het onderhoud uitbesteed aan lokale bedrijven. Al die voertuigen komen twee tot drie keer per jaar naar de werkplaats voor een onderhoudsbeurt.

“De APK-datum is leidend voor het onderhoud en de beurten plannen we daar zo goed mogelijk omheen. Een auto die in de garage staat kan immers niet rijden en dat kost alleen maar geld”, legt Hendriks uit. “Preventie is wel een beetje het sleutelwoord bij het onderhoud. Als de remmen of banden ongeveer op de helft van hun levensduur zijn en de volgende onderhoudsbeurt is pas over een half jaar, dan vervangen we ze om te voorkomen dat er ergens in dat half jaar extra onderhoud nodig is.”

Vlot de weg weer op

Voor het deel van de vloot waarvan het onderhoud door anderen wordt gedaan, heeft Noot goede afspraken gemaakt. Het is immers van belang dat het goed en snel gebeurt, zodat de voertuigen vlot weer de weg op kunnen. “We werken samen met de Stern Holding, waar veel automerken waar wij mee rijden onder vallen, zoals Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault, Opel en Ford. Via Stern heb ik contact gezocht met de dealers van die merken. Als zo’n dealer dan in het gebied zit waar een chauffeur van ons woont of werkt, dan kan hij of zij daar ongeacht het merk van het voertuig terecht voor het onderhoud.”

Ondanks de inzet op preventie is het niet te voorkomen dat de voertuigen van Noot pech krijgen. “Dan gaat het vaak om een lekke band, dat is niet te voorkomen. Een accu kan kapot gaan. Dat zijn de meest voorkomende gevallen van pech”, legt Hendriks uit. “Al met al hebben we toch vrijwel dagelijks met pech aan onze voertuigen te maken.”

Dienst zonder abonnement

Met de uitbreiding van het werkgebied in de laatste jaren deed Noot al niet meer alle pechhulp zelf. Sinds kort wordt op dat vlak samengewerkt met RoadGuard Zakelijk, dat onderdeel is van Centraal Beheer. RoadGuard heeft een landelijk netwerk van ruim 800 monteurs, waardoor elk verzoek om hulp binnen 30 tot 40 minuten na de oproep kan worden ingewilligd met snelle en accurate pechhulp. Bovendien is het een dienst zonder abonnement en hoeft er alleen te worden betaald voor pechhulp die daadwerkelijk wordt afgenomen. Volgens RoadGuard is dat in de praktijk veel voordeliger dan een abonnement of verzekering.

Vervangend vervoer

“Die snelheid van handelen is voor ons heel belangrijk”, legt Hendriks uit. “De kans dat er mensen aan boord van de auto of het busje zijn is zo’n 50 procent, dus daar moeten we sowieso vervangend vervoer voor regelen. Maar daarnaast is het wel van belang dat een voertuig met pech zo snel mogelijk weer inzetbaar is. En RoadGuard doet er alles aan om te zorgen dat de auto’s en busjes snel de weg weer op kunnen.”

Daarnaast zijn er diverse praktische voordelen. Zo kunnen de pechgevallen online worden aangemeld”, merkt Hendriks op. “En als je zelf op zoek moet naar een garagebedrijf, ben je compleet afhankelijk van hun beschikbaarheid. Ook krijg je vaak ook nog eens met flinke kosten te maken. Die financiële kant is door deze samenwerking afgedekt. Het is in het verleden wel eens gebeurd dat een chauffeur ter plekke voor de pechhulp moest betalen. Dat soort dingen komt nu ook niet meer voor.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Noot in zee met nieuwe partner voor pechhulp | TaxiPro
Taxibus Noot

Noot in zee met nieuwe partner voor pechhulp

Noot Personenvervoer (archieffoto ter illustratie). Foto: Noot

Bij personenvervoerder Noot is preventie het uitgangspunt bij onderhoud aan de circa 1.400 auto’s en busjes. Desondanks is het niet te voorkomen dat de taxivoertuigen soms pech krijgen. Sinds kort werkt Noot op dat vlak samen met RoadGuard. Dat bedrijf regelt snelle en accurate pechhulp met behulp van een landelijk netwerk van garagebedrijven.

Bij Noot is Mario Hendriks verantwoordelijk voor het onderhoud van het wagenpark. Dat bestaat uit zo’n 1.400 voertuigen. Zo’n 10 procent is personenauto, 60 procent betreft reguliere taxibusjes en de overige 30 procent bestaat uit rolstoelbusjes. Van zo’n 900 daarvan vindt het onderhoud plaats op de thuisbasis in Ede. Van de circa 500 auto’s en busjes die wat verder van huis worden ingezet, wordt het onderhoud uitbesteed aan lokale bedrijven. Al die voertuigen komen twee tot drie keer per jaar naar de werkplaats voor een onderhoudsbeurt.

“De APK-datum is leidend voor het onderhoud en de beurten plannen we daar zo goed mogelijk omheen. Een auto die in de garage staat kan immers niet rijden en dat kost alleen maar geld”, legt Hendriks uit. “Preventie is wel een beetje het sleutelwoord bij het onderhoud. Als de remmen of banden ongeveer op de helft van hun levensduur zijn en de volgende onderhoudsbeurt is pas over een half jaar, dan vervangen we ze om te voorkomen dat er ergens in dat half jaar extra onderhoud nodig is.”

Vlot de weg weer op

Voor het deel van de vloot waarvan het onderhoud door anderen wordt gedaan, heeft Noot goede afspraken gemaakt. Het is immers van belang dat het goed en snel gebeurt, zodat de voertuigen vlot weer de weg op kunnen. “We werken samen met de Stern Holding, waar veel automerken waar wij mee rijden onder vallen, zoals Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault, Opel en Ford. Via Stern heb ik contact gezocht met de dealers van die merken. Als zo’n dealer dan in het gebied zit waar een chauffeur van ons woont of werkt, dan kan hij of zij daar ongeacht het merk van het voertuig terecht voor het onderhoud.”

Ondanks de inzet op preventie is het niet te voorkomen dat de voertuigen van Noot pech krijgen. “Dan gaat het vaak om een lekke band, dat is niet te voorkomen. Een accu kan kapot gaan. Dat zijn de meest voorkomende gevallen van pech”, legt Hendriks uit. “Al met al hebben we toch vrijwel dagelijks met pech aan onze voertuigen te maken.”

Dienst zonder abonnement

Met de uitbreiding van het werkgebied in de laatste jaren deed Noot al niet meer alle pechhulp zelf. Sinds kort wordt op dat vlak samengewerkt met RoadGuard Zakelijk, dat onderdeel is van Centraal Beheer. RoadGuard heeft een landelijk netwerk van ruim 800 monteurs, waardoor elk verzoek om hulp binnen 30 tot 40 minuten na de oproep kan worden ingewilligd met snelle en accurate pechhulp. Bovendien is het een dienst zonder abonnement en hoeft er alleen te worden betaald voor pechhulp die daadwerkelijk wordt afgenomen. Volgens RoadGuard is dat in de praktijk veel voordeliger dan een abonnement of verzekering.

Vervangend vervoer

“Die snelheid van handelen is voor ons heel belangrijk”, legt Hendriks uit. “De kans dat er mensen aan boord van de auto of het busje zijn is zo’n 50 procent, dus daar moeten we sowieso vervangend vervoer voor regelen. Maar daarnaast is het wel van belang dat een voertuig met pech zo snel mogelijk weer inzetbaar is. En RoadGuard doet er alles aan om te zorgen dat de auto’s en busjes snel de weg weer op kunnen.”

Daarnaast zijn er diverse praktische voordelen. Zo kunnen de pechgevallen online worden aangemeld”, merkt Hendriks op. “En als je zelf op zoek moet naar een garagebedrijf, ben je compleet afhankelijk van hun beschikbaarheid. Ook krijg je vaak ook nog eens met flinke kosten te maken. Die financiële kant is door deze samenwerking afgedekt. Het is in het verleden wel eens gebeurd dat een chauffeur ter plekke voor de pechhulp moest betalen. Dat soort dingen komt nu ook niet meer voor.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.