inspectie, ILT, auto

ILT handhaaft ‘onverminderd’ tijdens vervanging BCT-kaarten

Bron: ILT

Momenteel worden tienduizenden boordcomputer taxi-kaarten vervangen, een operatie die eind maart 2020 afgerond moet zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft aan tijdens dat proces onverminderd te handhaven. Wel zal de zogenaamde denkhandhaving pas vanaf medio 2020 volledig worden uitgevoerd. Minister van Nieuwenhuizen bevestigt intussen dat de omwisselactie langer duurt dan verwacht, maar dat deze wel op tijd zal worden afgerond.

Eind maart van volgend jaar loopt het geldigheidscertificaat van de huidige BCT-kaarten af. Daarom moeten voor die tijd tienduizenden ondernemerskaarten, chauffeurskaarten en keuringskaarten worden vervangen door Kiwa. En om die kaarten te laten werken, is ook een software-update van de boordcomputers nodig. Een hele operatie dus, waar bovendien veel tijdsdruk op staat.

Dat werd door vertraging in het proces nog wat meer het geval, maar Kiwa benadrukte onlangs dat de tijdige levering van alle kaarten niet in het gedrang is. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dit nu in een brief aan de Tweede Kamer. “De vervanging van de BCT-kaarten duurt langer dan verwacht, maar eind maart 2020 zullen alle persoonsgebonden kaarten zijn vervangen en is de software-update uitgevoerd.”

Deskhandhaving

“In de overgangsperiode van januari tot en met maart 2020 kunnen zowel oude als nieuwe BCT-kaarten worden gebruikt”, vervolgt de minister. “De digitale certificaten van de oude kaarten worden om technische redenen per 1 januari ingetrokken en daarom zal de ILT de huidige handhavingspraktijk (straathandhaving waarbij boetes kunnen worden opgelegd) voortzetten. De deskhandhaving zal pas vanaf medio 2020 volledig worden uitgevoerd.”

Staatssecretaris Van Veldhoven informeerde de Kamer eerder dit jaar al over deze vorm van handhaving. “Door structurele verbetering van de deskhandhaving zal de pakkans omhoog gaan.” Omdat de capaciteit efficiënter kan worden ingezet, gaat de pakkans volgens haar omhoog. “Bovendien bieden de uitkomsten van brede deskhandhaving aanknopingspunten voor gerichte straatcontroles.”

Ongebruikelijke situaties

De ILT is op zijn site intussen duidelijk: “Tijdens de vervanging van de BCT-kaarten en de bijbehorende update van de BCT-software handhaaft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onverminderd op de aanwezigheid en de bediening van een goed werkende BCT en een juist gebruik van geldige chauffeurs- en ondernemerskaarten.” Wel begrijpt men dat er door de omwisselactie ongebruikelijke situaties kunnen ontstaan. Daarom heeft de inspectiedienst een reeks vragen en antwoorden over dit onderwerp gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “ILT handhaaft ‘onverminderd’ tijdens vervanging BCT-kaarten”

Duco Douwstra|16.12.19|17:56

De ILT gaat onverminderd handhaven, wat betekend dat, gaan ze nog minder handhaven of zo. En waarop gaan ze dan handhaven? Of de chauffeurs de zakken van de Kiwa en de BCT leveranciers wel gespekt hebben. De onbetrouwbare BCT betrouwbaar uitlezen is nog nooit mogelijk geweest, een systeem naar eigen willekeur bedienen, zal nooit betrouwbaar zijn. En het is overheid, zoals CBR, belasting, UWV enz. Dus per definitie een totale mislukking. Niet luisteren naar echte praktijk ervaren deskundigen.

frans ritzerfeld|17.12.19|07:50

Tja Duco het interesseert ze geen bal om publiekelijk voor corrupt uit gemaakt te worden, de taxibranche is een kwetsbare groep en daar word gruwelijk misbruik van gemaakt door machtsmisbruik, het allerergste is dat het zich ook nog allemaal dekt onder elkaar.
Niemand staat meer voor rechtvaardigheid

Marco Mens|17.12.19|21:43

Er is mij ter oren gekomen dat BTC-update van de Cabman BTC uitgevoerd voor 5 november 2019. Niet voldoet… laat erbij ons nu precies een inbouw hebben plaatsgevonden voor 5 november… uiteraard is dit niet “officieel” bekend gemaakt.. en derhalve is het van horen zeggen.. maar ja het is nog geen maart 2020 dus alle tijd… we kunnen vast straks weer naar inbouwstatiion! En wie mag dit straks weer gaan betalen? De leverancier van incompetente software? Of de taxiondernemer?

Marco Mens|17.12.19|21:51

Daarnaast moet iedere chauffeur een paar uur aan huis/kantoor gekluisterd worden voor in ontvangst nemen van een nieuwe chauffeurskaart… oh u hebt ook een ondernemerskaart. Die komt dan natuurlijk niet gelijktijdig want das te lastig en kostbaar om te plannen voor de producent (Kiwa). Per saldo zal het voor slechts 2 voertuigen en / chauffeurs weer minimaal 10 arbeidsuren kosten.., toch weer een hele dure operatie “gratis” nieuwe chauffeurs-/ondernemerskaarten…

Ton Van Dalfsen|19.12.19|10:54

De ILT gaat onverminderd handhaven. Blablabla. en daarna? kunnen ze nog niet uitlezen.

Peter Vriens|26.12.19|12:35

Implementatiewetsvoorstel richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud:
Voer deze regel in, in de zoekbalk.
Wanneer Uw BCT niet is ge update, is die niet meer te gebruiken. Mag dit ?
Er komen nieuwe regels aan waarin aangegeven wordt dat de leverancier aansprakelijk gesteld kan worden voor de on/kosten.
De BCT leverancier en Fabrikanten zijn op Uw kosten reeds 10 jaar aan het wanproduct BCT genaamd, update’s uit te voeren zonder inspraak of resultaat.
Hoe lang nog ?

ILT handhaaft ‘onverminderd’ tijdens vervanging BCT-kaarten | TaxiPro
inspectie, ILT, auto

ILT handhaaft ‘onverminderd’ tijdens vervanging BCT-kaarten

Bron: ILT

Momenteel worden tienduizenden boordcomputer taxi-kaarten vervangen, een operatie die eind maart 2020 afgerond moet zijn. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) geeft aan tijdens dat proces onverminderd te handhaven. Wel zal de zogenaamde denkhandhaving pas vanaf medio 2020 volledig worden uitgevoerd. Minister van Nieuwenhuizen bevestigt intussen dat de omwisselactie langer duurt dan verwacht, maar dat deze wel op tijd zal worden afgerond.

Eind maart van volgend jaar loopt het geldigheidscertificaat van de huidige BCT-kaarten af. Daarom moeten voor die tijd tienduizenden ondernemerskaarten, chauffeurskaarten en keuringskaarten worden vervangen door Kiwa. En om die kaarten te laten werken, is ook een software-update van de boordcomputers nodig. Een hele operatie dus, waar bovendien veel tijdsdruk op staat.

Dat werd door vertraging in het proces nog wat meer het geval, maar Kiwa benadrukte onlangs dat de tijdige levering van alle kaarten niet in het gedrang is. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dit nu in een brief aan de Tweede Kamer. “De vervanging van de BCT-kaarten duurt langer dan verwacht, maar eind maart 2020 zullen alle persoonsgebonden kaarten zijn vervangen en is de software-update uitgevoerd.”

Deskhandhaving

“In de overgangsperiode van januari tot en met maart 2020 kunnen zowel oude als nieuwe BCT-kaarten worden gebruikt”, vervolgt de minister. “De digitale certificaten van de oude kaarten worden om technische redenen per 1 januari ingetrokken en daarom zal de ILT de huidige handhavingspraktijk (straathandhaving waarbij boetes kunnen worden opgelegd) voortzetten. De deskhandhaving zal pas vanaf medio 2020 volledig worden uitgevoerd.”

Staatssecretaris Van Veldhoven informeerde de Kamer eerder dit jaar al over deze vorm van handhaving. “Door structurele verbetering van de deskhandhaving zal de pakkans omhoog gaan.” Omdat de capaciteit efficiënter kan worden ingezet, gaat de pakkans volgens haar omhoog. “Bovendien bieden de uitkomsten van brede deskhandhaving aanknopingspunten voor gerichte straatcontroles.”

Ongebruikelijke situaties

De ILT is op zijn site intussen duidelijk: “Tijdens de vervanging van de BCT-kaarten en de bijbehorende update van de BCT-software handhaaft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onverminderd op de aanwezigheid en de bediening van een goed werkende BCT en een juist gebruik van geldige chauffeurs- en ondernemerskaarten.” Wel begrijpt men dat er door de omwisselactie ongebruikelijke situaties kunnen ontstaan. Daarom heeft de inspectiedienst een reeks vragen en antwoorden over dit onderwerp gepubliceerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “ILT handhaaft ‘onverminderd’ tijdens vervanging BCT-kaarten”

Duco Douwstra|16.12.19|17:56

De ILT gaat onverminderd handhaven, wat betekend dat, gaan ze nog minder handhaven of zo. En waarop gaan ze dan handhaven? Of de chauffeurs de zakken van de Kiwa en de BCT leveranciers wel gespekt hebben. De onbetrouwbare BCT betrouwbaar uitlezen is nog nooit mogelijk geweest, een systeem naar eigen willekeur bedienen, zal nooit betrouwbaar zijn. En het is overheid, zoals CBR, belasting, UWV enz. Dus per definitie een totale mislukking. Niet luisteren naar echte praktijk ervaren deskundigen.

frans ritzerfeld|17.12.19|07:50

Tja Duco het interesseert ze geen bal om publiekelijk voor corrupt uit gemaakt te worden, de taxibranche is een kwetsbare groep en daar word gruwelijk misbruik van gemaakt door machtsmisbruik, het allerergste is dat het zich ook nog allemaal dekt onder elkaar.
Niemand staat meer voor rechtvaardigheid

Marco Mens|17.12.19|21:43

Er is mij ter oren gekomen dat BTC-update van de Cabman BTC uitgevoerd voor 5 november 2019. Niet voldoet… laat erbij ons nu precies een inbouw hebben plaatsgevonden voor 5 november… uiteraard is dit niet “officieel” bekend gemaakt.. en derhalve is het van horen zeggen.. maar ja het is nog geen maart 2020 dus alle tijd… we kunnen vast straks weer naar inbouwstatiion! En wie mag dit straks weer gaan betalen? De leverancier van incompetente software? Of de taxiondernemer?

Marco Mens|17.12.19|21:51

Daarnaast moet iedere chauffeur een paar uur aan huis/kantoor gekluisterd worden voor in ontvangst nemen van een nieuwe chauffeurskaart… oh u hebt ook een ondernemerskaart. Die komt dan natuurlijk niet gelijktijdig want das te lastig en kostbaar om te plannen voor de producent (Kiwa). Per saldo zal het voor slechts 2 voertuigen en / chauffeurs weer minimaal 10 arbeidsuren kosten.., toch weer een hele dure operatie “gratis” nieuwe chauffeurs-/ondernemerskaarten…

Ton Van Dalfsen|19.12.19|10:54

De ILT gaat onverminderd handhaven. Blablabla. en daarna? kunnen ze nog niet uitlezen.

Peter Vriens|26.12.19|12:35

Implementatiewetsvoorstel richtlijnen verkoop goederen en levering digitale inhoud:
Voer deze regel in, in de zoekbalk.
Wanneer Uw BCT niet is ge update, is die niet meer te gebruiken. Mag dit ?
Er komen nieuwe regels aan waarin aangegeven wordt dat de leverancier aansprakelijk gesteld kan worden voor de on/kosten.
De BCT leverancier en Fabrikanten zijn op Uw kosten reeds 10 jaar aan het wanproduct BCT genaamd, update’s uit te voeren zonder inspraak of resultaat.
Hoe lang nog ?