Willems Business Cars

Focus op zakelijk vervoer cruciaal voor Willems Business Cars

Willems Business Cars vierde onlangs zijn 65-jarig bestaan. Dat het goed gaat met het familiebedrijf, is voor een belangrijk deel te danken aan de specialisatie in zakelijk taxivervoer. De broers Geert-Jan en Rob Willems hanteren daarbij een duidelijke filosofie: “Op tijd komen, doen wat je belooft en dat tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding.”

Voor Willems Business Cars is Hoogeloon in Noord-Brabant altijd de thuisbasis geweest. De familie die het bedrijf sinds de oprichting in 1954 runt, leeft verspreid over verschillende woningen die direct aan het bedrijfspand grenzen. Geert-Jan en Rob Willems namen het bedrijf begin jaren ’90 van de vorige eeuw over van hun ouders Toon en Netje, die zelf zo’n tien jaar na de oprichting eigenaar werden.

De ouders van Toon hadden een café tegenover het perceel waar nu het taxibedrijf is gevestigd. Opa Willems combineerde die horeca-activiteiten met de exploitatie van een taxibedrijf met één voertuig. Van de dertien telgen werd Toon gevraagd het bedrijf over te nemen. Hij en zijn vrouw wedden de eerste jaren evenmin op één paard. Ze waren ook actief op het gebied van schoenen, pedicures en tentenverhuur.

Tekst loopt door onder de foto

Willems Business Cars

“Wij zijn thuis met drie broers en voor ons alledrie gold dat we op de taxi gingen rijden zodra we ons rijbewijs hadden gehaald”, luidt Geert-Jan Willems de entree van de derde generatie in. Hij studeerde eerst geschiedenis en begon officieel een jaartje later dan Rob, die altijd al wist dat het familiebedrijf zijn bestemming was. Broer Marc werkte ook jarenlang mee, maar koos uiteindelijk voor een loopbaan in de horeca.

In je eentje niet vol te houden

In 1993 namen Rob en Geert-Jan het bedrijf van hun ouders over. Het was voor de broers cruciaal om die stap samen te zetten. “Je moet altijd bereikbaar zijn, ook ’s nachts en in het weekend. Dat was destijds veel meer dan nu het geval omdat we ook nog straattaxi reden. Het scheelt enorm als je die bereikbaarheid onder elkaar kunt verdelen. In je eentje is dat niet vol te houden”, legt Geert-Jan uit. Tegenwoordig verdelen ze de weekenddiensten met een centralist. Bovendien gaat er veel per mail, waardoor de late en nachtelijke telefoontjes ook niet meer zo talrijk zijn.

Tekst loopt door onder de foto

Willems Business Cars

Jarenlang werden er verschillende soorten taxivervoer gereden. Via contacten bij Philips legde Toon Willems de basis voor het zakelijke vervoer dat nu de enige pijler onder het bedrijf is. Ruim dertig jaar geleden kwam de focus steeds meer op zakelijk vervoer te liggen en begon het bedrijf te professionaliseren. Uit ontevredenheid met de vergoedingen die verzekeraars boden, werd op enig moment met ziekenvervoer gestopt. De specialisatie in zakelijk vervoer maakt ook dat andere varianten niet meer in het pakket passen.

Philips en ASML

“Op tijd komen, doen wat je belooft en dat tegen een goede prijs-kwaliteitverhouding” is volgens Geert-Jan cruciaal voor goed zakelijk vervoer. Rob vult aan: “Het is belangrijk om te zorgen dat je alle informatie van de klant krijgt, zodat we de chauffeurs tot in detail kunnen instrueren over de gewenste uitvoering van de rit.” Tot die klanten behoren Philips en ASML, voor wie veel medewerkers en relaties worden vervoerd van en naar de luchthavens Schiphol, Zaventem en Düsseldorf. Voor deze en andere opdrachtgevers wordt ook heel Nederland doorkruist.

Intussen werken er, naast de eigenaren, 27 mensen bij het bedrijf. Zij moeten uiteraard representatief zijn, en flexibel. Er zijn vroege en late ritten, net als korte en lange, maar de planning is nooit ver van tevoren bekend. Verder zijn de chauffeurs getraind in veilig rijden en in sommige gevallen in de basis van persoonsbeveiliging. Binnenkort volgt een cursus omgaan met cultuurverschillen; er rijden immers passagiers vanuit de hele wereld mee die op maat bediend moeten worden.

Weinig keuze in uitstootvrij

En de chauffeurs moeten met de verschillende soorten voertuigen overweg kunnen – wat overigens allemaal automaten zijn. Willems Business Cars heeft twintig personenwagens en VIP-busjes, waarvan er recent zes nieuw in gebruik zijn genomen. “Een investering die we naar voren moesten halen vanwege de afschaffing van de BPM-teruggave”, legt Geert-Jan uit. “Toch best vervelend, want veel keuze in uitstootvrije voertuigen is er nu niet, terwijl we met de diesels die we nu hebben aangeschaft over vijf jaar Amsterdam al niet meer in mogen. Dus dat is in zekere zin een desinvestering, maar we moeten wel.”

Tekst loopt door onder de foto

Willems Business Cars

Bij de huidige omvang is de stallingsruimte wel wat beperkt. Groei en grootte van de onderneming wisselden door de jaren heen nogal. “Voor de crisis hadden we 24 wagens, dat is daarna gehalveerd. Vervolgens groeiden we weer langzaam naar vijftien voertuigen, en het afgelopen jaar ging het ineens snel naar de huidige twintig auto’s en busjes”, vertelt Rob. “Tussen 2001 en 2005 beleefden we echt lastige jaren. We dachten dat de markt weer zou aantrekken maar uiteindelijk was er in 2006 een reorganisatie nodig. We namen toen afscheid van twee chauffeurs en twee centralisten, waarbij we dat laatste werk zelf zijn gaan doen.”

Naar de zin hebben

In de niet zo heel verre toekomst zouden de broers het bedrijf graag verkopen. “Binnen nu en vijf jaar een nieuwe eigenaar vinden is wel onze wens”, legt Rob uit. De opvolging zal niet uit de familie Willems komen, zo veel is al duidelijk. Maar tot die volgende stap zich aandient, weten de broers in elk geval dat hun medewerkers het naar hun zin hebben. “In oktober vorig jaar werden wij tweede in verkiezing tot Beste Taxibedrijf van de TaxiPro Awards. Dat was voor onze medewerkers aanleiding om ons tijdens het bedrijfsfeest afgelopen december uit te roepen tot beste werkgever in de branche. Dat vonden wij wel een erg mooie blijk van waardering.”

Willems Business Cars

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.