Rechter, rechtbank (kleine versie). Foto: iStock / Wavebreakmedia

TCR Group failliet verklaard

De landelijk opererende personenvervoerder TCR Group is failliet verklaard. De onderneming met 1.300 werknemers kreeg onlangs uitstel van betaling verleend, maar een faillissement bleek niet te vermijden. Nu wordt getracht de vervoersdiensten voort te zetten en te kijken of en in welke vorm een doorstart mogelijk is.

Recent werd al duidelijk dat de TCR Group uit Middelburg financiële problemen heeft en dat de medewerkers langer op hun salaris moesten wachten. De oplossing werd vervolgens gezocht in uitstel van betaling. Een bedrijf hoeft in zo’n geval zijn rekeningen even niet te betalen, zodat er ruimte ontstaat om financieel op adem te komen. Maar vaak is uitstel van betaling het voorportaal van een faillissement.

Dat was ook nu zo. De Telegraaf meldt dat de bewindvoerders het faillissement hebben aangevraagd en dat dit maandagmiddag voor alle vennootschappen is uitgesproken. “De curatoren spannen zich samen met de directie en het personeel in om deze diensten voorlopig in stand te houden. Daarnaast bekijken zij of TCR Group als geheel of in onderdelen kan worden doorgestart”, aldus Jan de Meester van Van Boven Advocaten.

Eén van de grootste vervoerders

De TCR Group (niet te verwarren met de TCR Groep uit het oosten van Nederland) is landelijk actief in het vervoer van mensen per taxi’s en touringcars. Ook wordt er veel gewerkt als onderaannemer van openbaar vervoerbedrijven. Bij al die werkzaamheden zijn zo’n 1.300 medewerkers betrokken, wat de TCR Group één van de grootste bedrijven in de sector maakt.

De salarissen worden maximaal zes weken door het UWV gegarandeerd, zo legt de bewindvoerder uit aan Omroep Zeeland. Het personeel is gevraagd om in die periode door te werken. Als een vervoerder zijn werkzaamheden kan voortzetten, vergroot dat namelijk de kans op een doorstart. Of en hoe die er komt, moet gaan blijken, maar De Meester laat weten dat er vanwege de omvang van de TCR Group wel één oplossing moet komen. Dat kan dus een verkoop van het bedrijf als geheel zijn, maar ook een verkoop in delen.

Vakbond CNV Vakmensen spreekt van een zorgelijk scenario voor alle betrokkenen. Onderhandelaar Tjeerd Orie denkt dat het faillissement mede onvermijdelijk was door de vele BV’s die binnen de groep met elkaar verweven zijn. Daardoor krijgen veel mensen nu een ontslagbrief en wachten er onzekere tijden. “We hebben begrepen dat er gesprekken worden gevoerd met geïnteresseerde partijen die werkzaamheden willen overnemen. We wachten dat in spanning af en houden hierover nauw contact met de curatoren. We hopen dat er zo snel mogelijkheid duidelijkheid komt en proberen daar waar mogelijk te helpen.”

‘Kan niet altijd zo goedkoop’

De vakbondsman neemt ook vast een voorschot op de oorzaak, want volgens hem bevestigt dit faillissement hoe kwetsbaar vervoerders zijn. “Onder druk van opdrachtgevers, die vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn de marges in het vervoer erg klein. Eigenlijk veel te klein om voldoende vet op de botten te houden. Er hoeft maar iets mis te gaan en je ziet wat er gebeurt. Werknemers en klanten die echt afhankelijk zijn van dit vervoer betalen er nu de prijs voor. Opdrachtgevers, ook overheden, zullen in de spiegel moeten kijken hoe ze omgaan met aanbestedingen. Het kan gewoon niet altijd zo goedkoop.” De bewindvoerder had eerder ook al aangegeven dat er sprake was zeer bescheiden marges waar TCR van moet zien te bestaan.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “TCR Group failliet verklaard”

Duco Douwstra|11.02.20|23:16

En weer is er een grote vervoerder door de moordende aanbestedingsprocedure failliet (Telegraaf 11/02). Het zijn niet de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, het zijn de hele grote vervoerders die op slinkse wijze met professionele adviseurs de aanbestedingen, vaak onder de kostprijs binnenharken. Daarna gaan ze in overleg met de oorspronkelijke vervoerder, (die zijn bedrijf ten koste van alles wil redden) om het vervoer nóg goedkoper uit te voeren enz.

Pierre van Aert|12.02.20|14:19

Ik denk dat er vanuit de curatoren een mailtje uit gaat gaan naar alle gemeenten en zorginstellingen met de tekst. Wij hebben overname kandidaten gevonden, maar alleen als alle prijzen met 25 % omhoog gaan.

Stef Bouwhuis|13.02.20|12:08

Deze van origine Amerikaanse methodiek is fnuikend. Als vervoerder moet je voortdurend op de knieën om bij de volgende aanbesteding niet al minpunten te hebben. Je wordt je onder druk gezet met aanbiedingen van derden (die helaas niet publiek zijn). Je wordt maximaal uitgespeeld door vele opdrachtgevers, die het niets kan schelen als de hele operatie van het ene naar het andere bedrijf overgaat. Een langjarige, stabiele, eerlijke en open relatie wordt hierdoor structureel ondermijnd!

Mark Berentssen|14.02.20|08:59

Heren, Heren,

Weer een rotte appel minder. In het rijtje van Klomp, opgeruimd staat netjes, de wereld is weer een stukje mooier geworden.

Iedereen, ook de chauffeurs gaan er heel snel op vooruit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.