Chauffeur, bestuurder

Taakstraf voor taxivervoer zonder BCT en blauw kenteken

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Een man in Amsterdam dacht dat hij personen mocht vervoeren in een voertuig dat niet als taxi was geregistreerd en geen boordcomputer taxi had. In hoger beroep bleek het gerechtshof daar anders over te denken, met twee taakstraffen tot gevolg.

Het hoger beroep was aangespannen door het Openbaar Ministerie. De man werd ervan verdacht dat hij in juni 2017 taxivervoer had verricht in een voertuig dat niet als taxi geregistreerd stond. Twee handhavers zagen die dag twee passagiers uit zijn Mercedes stappen. Zij gaven aan vanuit het bedrijf waar ze werkten regelmatig een beroep te doen op de man voor vervoer. Daar werd via een achteraf opgestuurde factuur voor betaald. De handhavers zagen dit als taxivervoer, maar stelden ook vast dat het voertuig niet als taxi was goedgekeurd en dat er geen boordcomputer aan boord was.

Volgens de advocate van de man was dat ook allemaal niet nodig, omdat hij behalve personenvervoer ook allerlei andere werkzaamheden voor klanten deed. Bovendien zou het personenvervoer dat hij wel rijdt onder contractvervoer vallen. Indien het gerechtshof toch zou vinden dat de werkzaamheden onder taxivervoer vallen, dan zou er een uitzonderingsbepaling in de wet van toepassing zijn, waardoor hij toch zonder blauw kenteken mocht rijden.

Geen uitzondering

Het hof vindt echter dat er sprake is van taxivervoer in de zin van de wet. Dat betekent ook dat de man zijn auto had moeten laten keuren als taxi en met een BCT had moeten werken. Het feit dat taxivervoer slechts één van zijn werkzaamheden is, verandert daar niets aan. En ook als het inderdaad om contractvervoer zou gaan, gelden die regels. De uitzondering waar de advocate een beroep op deed, is volgens het hof evenmin van toepassing. 

Dat de man taxivervoer heeft uitgevoerd zonder aan alle voorwaarden daarvoor te voldoen, staat voor het gerechtshof dus vast. Maar volgens zijn advocate is hij daarvoor niet strafbaar. Banken en advocatenkantoren maken van zijn diensten gebruik, en hoewel hij vaker staande is gehouden, is hij nooit eerder bekeurd voor het besturen van een taxi zonder blauw kenteken. Kortom: hij dacht dat wat hij deed wel was toegestaan.

Aan de regels voldoen

Maar het hof vindt dat de man zelf had moeten nagaan aan welke verplichtingen hij moest voldoen, in plaats van aannemen dat het wel in orde was allemaal. Hij gaf tijdens de zitting aan dat hij graag klanten in het hogere segment wilde bedienen met vervoersdiensten. Dus hij had zich moeten realiseren dat hij bezig was een vorm van taxivervoer te rijden. Daarbij hoort ook de plicht om na te gaan aan welke regels je moet voldoen, vindt het hof. Bovendien heeft hij geruime tijd daadwerkelijk als taxichauffeur gewerkt. Dus dat hij handelde in ‘verontschuldigbare onbewustheid’ is voor het hof dan ook niet aannemelijk.

Geen straf niet gepast

De advocate heeft nog geprobeerd de man schuldig te laten verklaren zonder een straf op te leggen. Hij zou de wet niet doelbewust overtreden hebben en een straf zou hem problemen kunnen bezorgen met het krijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag. Maar voor het hof staat vast dat hij de voorschriften voor taxivervoer heeft overtreden.

Die regels zijn er om veiligheid voor passagiers te garanderen en eerlijke concurrentie te bevorderen. Met zijn werkwijze heeft hij anderen, die zich wel aan de regels houden, benadeeld. Geen straf opleggen past daar niet bij, redeneert het hof. Daarom krijgt hij een taakstraf van veertig uur voor het rijden zonder BCT en een werkstraf van veertien uur omdat zijn taxi niet als zodanig stond geregistreerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Taakstraf voor taxivervoer zonder BCT en blauw kenteken”

Strange Inthenight|20.02.20|10:56

“Die regels zijn er om veiligheid voor passagiers te garanderen en eerlijke concurrentie te bevorderen. Met zijn werkwijze heeft hij anderen, die zich wel aan de regels houden, benadeeld. … Daarom krijgt hij een taakstraf van veertig uur voor het rijden zonder BCT en een werkstraf van veertien uur omdat zijn taxi niet als zodanig stond geregistreerd.”

Duidelijk, alleen had hij van mij een boete mogen krijgen voor een economisch delict: oneerlijke concurrentie.
Dáár past geen taakstraf op!

B Aap|20.02.20|11:55

Moeten ze in Amsterdam bij de RAI gaan staan met al die huurbusjes (geel kenteken) voor congres vervoer. Wat te denken van al die Chinezen die hier met hun klanten tegen betaling rond rijden. Werk genoeg zou ik zeggen.

Taxi Volendam|20.02.20|12:19

Waarom worden die “regels” niet gehandhaafd door het O.M bij alle Belbus systemen in ons land en b.v. Uber, die de Taximarkt met miljoenen euro’s koopt, over oneerlijke concurrentie gesproken.
Met een BCT is het niet op te lossen, gezien de laatste 10 jaar.
Het blijkt nergens uit dat de huidige regels de veiligheid van het taxivervoer aantoonbaar verhogen.
Is het geen tijd het nut van de huidige regels onder de loep te nemen?

Duco Douwstra|20.02.20|12:36

Vergeet de bel busjes niet, met overal valse concurrentie en de directeur jaarlijks € 95000,00 opstrijkt. En laten we het nog even hebben over Uberpop, de hele taxibranche heeft 1 1/2 jaar gevochten, hemel en aarde moeten bewegen om de corrupte ILT aan te zetten om deze criminele praktijken van de heilig verklaarde Uber een halt toe te roepen. Maar de oplossing is, auto op andermans naam, en dan apart op de factuur auto en chauffeur inhuren door de klant. Kleine moeite voorkomt veel problemen.

Hans de Koning|20.02.20|12:44

Ik dacht dat op snorren €4000 boete stond. €74 per uur taakstraf, mooi uurloon.

Ton Van Dalfsen|20.02.20|14:27

Even KvK aanpassen. Legio mogelijkheden binnen de wetgeving om zonder blauwe platen en BCT te rijden !!!!! En ook die van Duco. Wordt alleen maar meer door de afschaffing van BPM teruggave. Auto op gele platen laten en wegenbelasting betalen. De wetgever heeft dit zelf zo veroorzaakt.

Ton Van Dalfsen|20.02.20|14:30

Oh ja. Vergeet ook niet de hotel shuttles niet, in eigen beheer van het hotel. want de gasten betalen echt wel voor het vervoer. Zit in de kamerprijs begrepen. Geen ene hotel doet dit zomaar gratis een bus laten rijden met chauffeurs met wisseldiensten in dienst bij het hotel.

Gerard van Vliet|20.02.20|15:29

Wat te denken van AUTOMAATJE van ANWB net zo. Net als de vrijwilligers op ov lijnen in bepaalde plaatsen

Taakstraf voor taxivervoer zonder BCT en blauw kenteken | TaxiPro
Chauffeur, bestuurder

Taakstraf voor taxivervoer zonder BCT en blauw kenteken

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Een man in Amsterdam dacht dat hij personen mocht vervoeren in een voertuig dat niet als taxi was geregistreerd en geen boordcomputer taxi had. In hoger beroep bleek het gerechtshof daar anders over te denken, met twee taakstraffen tot gevolg.

Het hoger beroep was aangespannen door het Openbaar Ministerie. De man werd ervan verdacht dat hij in juni 2017 taxivervoer had verricht in een voertuig dat niet als taxi geregistreerd stond. Twee handhavers zagen die dag twee passagiers uit zijn Mercedes stappen. Zij gaven aan vanuit het bedrijf waar ze werkten regelmatig een beroep te doen op de man voor vervoer. Daar werd via een achteraf opgestuurde factuur voor betaald. De handhavers zagen dit als taxivervoer, maar stelden ook vast dat het voertuig niet als taxi was goedgekeurd en dat er geen boordcomputer aan boord was.

Volgens de advocate van de man was dat ook allemaal niet nodig, omdat hij behalve personenvervoer ook allerlei andere werkzaamheden voor klanten deed. Bovendien zou het personenvervoer dat hij wel rijdt onder contractvervoer vallen. Indien het gerechtshof toch zou vinden dat de werkzaamheden onder taxivervoer vallen, dan zou er een uitzonderingsbepaling in de wet van toepassing zijn, waardoor hij toch zonder blauw kenteken mocht rijden.

Geen uitzondering

Het hof vindt echter dat er sprake is van taxivervoer in de zin van de wet. Dat betekent ook dat de man zijn auto had moeten laten keuren als taxi en met een BCT had moeten werken. Het feit dat taxivervoer slechts één van zijn werkzaamheden is, verandert daar niets aan. En ook als het inderdaad om contractvervoer zou gaan, gelden die regels. De uitzondering waar de advocate een beroep op deed, is volgens het hof evenmin van toepassing. 

Dat de man taxivervoer heeft uitgevoerd zonder aan alle voorwaarden daarvoor te voldoen, staat voor het gerechtshof dus vast. Maar volgens zijn advocate is hij daarvoor niet strafbaar. Banken en advocatenkantoren maken van zijn diensten gebruik, en hoewel hij vaker staande is gehouden, is hij nooit eerder bekeurd voor het besturen van een taxi zonder blauw kenteken. Kortom: hij dacht dat wat hij deed wel was toegestaan.

Aan de regels voldoen

Maar het hof vindt dat de man zelf had moeten nagaan aan welke verplichtingen hij moest voldoen, in plaats van aannemen dat het wel in orde was allemaal. Hij gaf tijdens de zitting aan dat hij graag klanten in het hogere segment wilde bedienen met vervoersdiensten. Dus hij had zich moeten realiseren dat hij bezig was een vorm van taxivervoer te rijden. Daarbij hoort ook de plicht om na te gaan aan welke regels je moet voldoen, vindt het hof. Bovendien heeft hij geruime tijd daadwerkelijk als taxichauffeur gewerkt. Dus dat hij handelde in ‘verontschuldigbare onbewustheid’ is voor het hof dan ook niet aannemelijk.

Geen straf niet gepast

De advocate heeft nog geprobeerd de man schuldig te laten verklaren zonder een straf op te leggen. Hij zou de wet niet doelbewust overtreden hebben en een straf zou hem problemen kunnen bezorgen met het krijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag. Maar voor het hof staat vast dat hij de voorschriften voor taxivervoer heeft overtreden.

Die regels zijn er om veiligheid voor passagiers te garanderen en eerlijke concurrentie te bevorderen. Met zijn werkwijze heeft hij anderen, die zich wel aan de regels houden, benadeeld. Geen straf opleggen past daar niet bij, redeneert het hof. Daarom krijgt hij een taakstraf van veertig uur voor het rijden zonder BCT en een werkstraf van veertien uur omdat zijn taxi niet als zodanig stond geregistreerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Taakstraf voor taxivervoer zonder BCT en blauw kenteken”

Strange Inthenight|20.02.20|10:56

“Die regels zijn er om veiligheid voor passagiers te garanderen en eerlijke concurrentie te bevorderen. Met zijn werkwijze heeft hij anderen, die zich wel aan de regels houden, benadeeld. … Daarom krijgt hij een taakstraf van veertig uur voor het rijden zonder BCT en een werkstraf van veertien uur omdat zijn taxi niet als zodanig stond geregistreerd.”

Duidelijk, alleen had hij van mij een boete mogen krijgen voor een economisch delict: oneerlijke concurrentie.
Dáár past geen taakstraf op!

B Aap|20.02.20|11:55

Moeten ze in Amsterdam bij de RAI gaan staan met al die huurbusjes (geel kenteken) voor congres vervoer. Wat te denken van al die Chinezen die hier met hun klanten tegen betaling rond rijden. Werk genoeg zou ik zeggen.

Taxi Volendam|20.02.20|12:19

Waarom worden die “regels” niet gehandhaafd door het O.M bij alle Belbus systemen in ons land en b.v. Uber, die de Taximarkt met miljoenen euro’s koopt, over oneerlijke concurrentie gesproken.
Met een BCT is het niet op te lossen, gezien de laatste 10 jaar.
Het blijkt nergens uit dat de huidige regels de veiligheid van het taxivervoer aantoonbaar verhogen.
Is het geen tijd het nut van de huidige regels onder de loep te nemen?

Duco Douwstra|20.02.20|12:36

Vergeet de bel busjes niet, met overal valse concurrentie en de directeur jaarlijks € 95000,00 opstrijkt. En laten we het nog even hebben over Uberpop, de hele taxibranche heeft 1 1/2 jaar gevochten, hemel en aarde moeten bewegen om de corrupte ILT aan te zetten om deze criminele praktijken van de heilig verklaarde Uber een halt toe te roepen. Maar de oplossing is, auto op andermans naam, en dan apart op de factuur auto en chauffeur inhuren door de klant. Kleine moeite voorkomt veel problemen.

Hans de Koning|20.02.20|12:44

Ik dacht dat op snorren €4000 boete stond. €74 per uur taakstraf, mooi uurloon.

Ton Van Dalfsen|20.02.20|14:27

Even KvK aanpassen. Legio mogelijkheden binnen de wetgeving om zonder blauwe platen en BCT te rijden !!!!! En ook die van Duco. Wordt alleen maar meer door de afschaffing van BPM teruggave. Auto op gele platen laten en wegenbelasting betalen. De wetgever heeft dit zelf zo veroorzaakt.

Ton Van Dalfsen|20.02.20|14:30

Oh ja. Vergeet ook niet de hotel shuttles niet, in eigen beheer van het hotel. want de gasten betalen echt wel voor het vervoer. Zit in de kamerprijs begrepen. Geen ene hotel doet dit zomaar gratis een bus laten rijden met chauffeurs met wisseldiensten in dienst bij het hotel.

Gerard van Vliet|20.02.20|15:29

Wat te denken van AUTOMAATJE van ANWB net zo. Net als de vrijwilligers op ov lijnen in bepaalde plaatsen