Opladen elektrische auto

De elektrische auto ligt opeens van alle kanten onder vuur

Stroomstoringen, een enorme stijging van de energierekening, brandgevaar in parkeergarages, en dan komt daar ook nog eens vallen over op de stoep liggende laadkabels bij. De elektrische auto ligt opeens over een breed front onder vuur. Met als climax de uitspraak van oud-minister Plasterk dat elektrische rijders eigenlijk ‘enorme asocialen zijn.’

Ronald Plasterk, niet bepaald een voorstander van elektrische mobiliteit, deed zijn uitspraak op Twitter. Hij reageerde op het bericht dat het elektriciteitsnet de explosieve groei van laadpalen en warmtepompen bij lange na niet aan kan. De komende tien jaar moeten er alleen al 1,7 miljoen laadpalen bij komen, wat met de andere ‘aanslagen’ op het netwerk tientallen miljarden aan investeringen vergt. Dat betekent dat de energienota zeker enkele tientjes per jaar duurder wordt.

Hier en daar werd zelfs gesuggereerd dat bejaarden maar een dekbed om zich heen moeten slaan omdat ze de kachel lager moet gaan draaien. “Als dit bericht klopt, gaan alle huishoudens tientallen euro’s meer betalen doordat één Tesla-rijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te lijden,’’ aldus de oud-minister op Twitter, waar hij 80.400 volgers heeft. Zijn tweet werd onder meer – en zónder commentaar – geretweet door de bijna koninklijke Pieter van Vollenhove.

Verdubbeling

Het bericht over de energierekening komt uit betrouwbare bron: de vaderlandse elektriciteitsbedrijven. Zij moeten dit jaar alleen al 2,5 miljard investeren om de overgang naar elektrisch rijden en alle andere gevolgen van de energietransitie op te kunnen vangen. Bij het in de Randstad werkende Liander zegt men dat er ‘een verdubbeling’ van het netwerk nodig is om alle elektriciteit bij de laadpalen en warmtepompen te krijgen. Directeur Marc van der Linden van netbeheerder Stedin berekent de totale investeringen tot 2030 op 25 tot 30 miljard euro, waarbij dan nog zo’n 10 miljard komt voor de beheerder van de infrastructuur zelf Tennet. Waar dat geld vandaan moet komen is nog niet duidelijk, maar van der Linden verwacht dat de tarieven hoe dan ook moeten stijgen. “Reken minimaal op enkele tientjes per jaar.”

De energiebaas waarschuwt echter dat het toch niet gaat lukken om iedereen op ieder moment van de dag onbeperkt stroom te kunnen leveren. “Er zit een grens aan wat we kunnen elektrificeren.” Dat bericht sluit dan weer op een aankondiging van innovatieplatform ElaadNL over een ‘device’ om de stroomvoorziening naar laadpalen op een laag pitje te zetten als er in een bepaald gebied overbelasting en dus een stroomstoring dreigt. Dat zou kunnen betekenen dat de eigenaar van een EV zijn auto ’s morgens minder opgeladen terug vindt dan hij of zij verwacht en dus minder ver zal kunnen rijden. De organisatie MRA Elektrisch, die elektrisch rijden in de Randstad moet ‘organiseren’, bezweert dat dat risico niet bestaat. “Belangrijk om te weten is dat e-rijders hun auto in ons werkgebied dus altijd zo vol opgeladen terug vinden als dat ze zouden mogen verwachten,” aldus een woordvoerster tegen Automobiel Management.

Brandgevaar

Dit weekend dook er weer een nieuw doemscenario op: elektrische auto’s vormen een groot gevaar in ondergrondse parkeergarages omdat ze tijdens het laden in brand kunnen vliegen. “Het wachten is op de eerste ramp waarbij een grote kans is op slachtoffers”, zei emeritus hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding Ben Ale in het tv-programma Kassa. Blussen van zo’n auto vormt een groot probleem voor de brandweer – zoals overigens al langere tijd uit vele landen wordt gemeld.

Een EV, of beter gezegd de lithium-ion accu, brandt razendsnel en wordt bovendien zo heet dat de structuur van de garage aangetast kan worden. Met alle risico’s van dien voor wat er aan winkels, woningen of kantoren boven zit. Ook komen er bij zo’n brand giftige stoffen vrij. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid wil daarom ondergronds laden aan banden leggen. “Wij gaan gemeenten die een vergunning aanvragen voor laadplekken dringend adviseren om alleen nog bij de uitgang van parkeergarages te laden, zodat de brandweer er makkelijk bij kan”, aldus IFV in de uitzending van Kassa.

Klagende burgers

Alsof dat alles nog niet genoeg is, begint ook de niet EV-rijdende burger steeds meer te klagen over over de stoep liggende kabels en voor laden gereserveerde parkeerplaatsen. Verschillende gemeenten hebben het vanuit huis zelf laden van de auto al verboden of in ieder geval voorgeschreven de kabel in te graven of goed af te dekken om te voorkomen dat voorbijgangers – zeker slechtzienden – er over vallen. Elders weer staan laadpalen midden op de stoep waardoor mensen met een rollator of rolstoel er niet door kunnen. De conclusie is duidelijk: was je tot voor kort met een Tesla of andere elektrische auto nog cool, nu dreigt dat mooie imago in snel tempo te vervagen.

Auteur: Ruud Peys

Auteur: Redactie

2 reacties op “De elektrische auto ligt opeens van alle kanten onder vuur”

RS|06.03.20|09:02

Ga staken TAXI LAND!!!!!!!! GA HET VELD OP !!!!

Ton Van Dalfsen|07.03.20|12:10

Natuurlijk gaat het net binnen enkele jaren overbelast worden. Elektrisch rijden, koken, verwarmen en noem maar op. Waar halen wij al die energie vandaan? Kolencentrales gaan sluiten. Ja straks import tegen een hoge prijs vanuit landen als Polen die in rap tempo kolencentrales bouwen met russisch geld. En ja daarom loopt polen niet zo in de pas in de EU volgens Brussel. Want polen ziet die export wel zitten.