Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

Nieuwe taxiprotocollen: gebruik mondkapje hangt af van soort vervoer

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

Naar aanleiding van de versoepelde coronamaatregelen hebben KNV, FNV en CNV hun protocollen voor taxi- en zorgvervoer aangepast. Daaruit blijkt dat het gebruik van mondkapjes afhangt van het soort vervoer. En een omstreden punt is geschrapt, want scootmobielen mogen per 1 juli weer mee aan boord.

Dat mocht de laatste tijd niet om het aantal contactmomenten tussen chauffeurs en passagiers zo veel mogelijk te beperken. Dit leidde tot onbegrip bij scootmobielgebruikers en de Nationale Ombudsman vroeg minister De Jonge van Volksgezondheid om in te grijpen. Zo ver komt het dus niet, want in de aangepaste protocollen is opgenomen dat scootmobielen weer welkom zijn aan boord van taxivoertuigen.

Wel of geen mondkapje

Het is niet het enige punt waarop de bijgewerkte documenten inspelen. Zo is er met ingang van 1 juli geen maximum aantal reizigers meer aan boord van taxivoertuigen. Wel moet er vooraf een gezondheidscheck plaatsvinden en dragen reizigers niet-medische mondkapjes. Of en door wie er mondkapjes worden gebruikt, hangt van het soort vervoer af. In het zorgvervoer dragen chauffeurs bijvoorbeeld chirurgische mondkapjes en kinderen en jongeren tot 18 jaar géén mondkapjes. Voor volwassenen geldt als uitgangspunt dat de chauffeur een chirurgisch mondkapje draagt en de reizigers een niet-medisch mondkapje.

In de consumententaxi en het zakelijk vervoer dragen de reizigers sowieso niet-medische mondkapjes als ze geen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen bewaren. De chauffeur draagt een chirurgisch mondkapje als die afstand niet mogelijk is, maar een afscherming zoals veel taxi’s daar de laatste weken en maanden mee zijn uitgerust volstaat ook. Als de reizigers allemaal tot hetzelfde huishouden behoren, zo stelt het protocol, dan heeft het voor hen geen zin om afstand tot elkaar te bewaren of mondkapjes te dragen. Maar als die afstand tot de chauffeur niet mogelijk is, dan zijn ook er ook hier twee smaken: een fysieke afscherming of allemaal een mondkapje op.

Maatwerk als mondkapje niet kan

Zoals KNV vorige week in een eerste reactie op de versoepelingen al aangaf: zeker in het zorgvervoer is niet elke reiziger in staat tot het dragen van een mondkapje. “Daar waar het gebruik van mondkapjes voor volwassen reizigers een probleem is, zoals bij het dagbestedingsvervoer, gaan vervoerder, opdrachtgever en reiziger met elkaar in overleg om tot een maatwerkoplossing te komen. Op deze manier kan de reiziger wel vervoerd worden en blijft het voor de vervoerder mogelijk om een financieel haalbare planning te maken. Wanneer er geen mondkapje gedragen kan worden houdt de sector vast aan maximale bezetting van twee reizigers in een personenauto en vier reizigers in een bus.”

Met ingang van 1 juli hanteren de sociale partners drie protocollen voor taxi- en zorgvervoer:

Meer vervoer mogelijk maar nog wel zorgen

De drie organisaties achter de protocollen denken dat de versoepeling van het coronabeleid ertoe kan leiden dat er meer vraag komt naar taxi- en zorgvervoer. Maar het zal zeker in het zorgvervoer nog een hele tijd duren voor de oude vervoersvolumes weer aangetikt worden, terwijl bestaande contracten zijn gebaseerd op de volumes van voor de coronacrisis. “Reorganisaties en faillissementen zijn alleen te voorkomen met doorbetaling van de vaste kosten van weggevallen vervoer en het vergoeden van meerkosten als gevolg van (onder andere) het moeten rijden met een lagere bezetting per voertuig”, stellen KNV, FNV en CNV.

Waar in normale omstandigheden altijd wel andere bedrijven klaarstonden om het vrijgekomen werk over te nemen, zal dat door de impact van de coronacrisis op veel vervoerders nu niet het geval zijn. “Dat is des te meer problematisch omdat zorgvervoer voor deze kwetsbare groepen een belangrijke en onmisbare schakel is voor de continuïteit van hun zorg en ondersteuning”, aldus de sociale partners.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuwe taxiprotocollen: gebruik mondkapje hangt af van soort vervoer”

John van Wissen|02.07.20|21:52

Verkeersveiligheid
Ten eerste kunnen buschauffeurs die een bril dragen last hebben van hun mondkapje. Doordat je in je mondkapje ademt, komt er vocht en warmte in. Wanneer je mondkapje niet goed aansluit, kan deze warme lucht boven ontsnappen, waardoor je bril kan gaan beslaan. Zo kun je even niks meer zien en dat kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Maar dat is niet de enige reden.dus voor een taxi maakt de verkeersveiligheid geen bal uit? Ik denk dat iedereen wakker moet worden

John van Wissen|02.07.20|21:54

We worden voor de gek gehouden en niemand zegt iets.en wordt met 2 maten gemeten

Nieuwe taxiprotocollen: gebruik mondkapje hangt af van soort vervoer | TaxiPro
Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai

Nieuwe taxiprotocollen: gebruik mondkapje hangt af van soort vervoer

Vrouw met mondkapje. Foto: iStock / torwai (onbeperkt gebruik)

Naar aanleiding van de versoepelde coronamaatregelen hebben KNV, FNV en CNV hun protocollen voor taxi- en zorgvervoer aangepast. Daaruit blijkt dat het gebruik van mondkapjes afhangt van het soort vervoer. En een omstreden punt is geschrapt, want scootmobielen mogen per 1 juli weer mee aan boord.

Dat mocht de laatste tijd niet om het aantal contactmomenten tussen chauffeurs en passagiers zo veel mogelijk te beperken. Dit leidde tot onbegrip bij scootmobielgebruikers en de Nationale Ombudsman vroeg minister De Jonge van Volksgezondheid om in te grijpen. Zo ver komt het dus niet, want in de aangepaste protocollen is opgenomen dat scootmobielen weer welkom zijn aan boord van taxivoertuigen.

Wel of geen mondkapje

Het is niet het enige punt waarop de bijgewerkte documenten inspelen. Zo is er met ingang van 1 juli geen maximum aantal reizigers meer aan boord van taxivoertuigen. Wel moet er vooraf een gezondheidscheck plaatsvinden en dragen reizigers niet-medische mondkapjes. Of en door wie er mondkapjes worden gebruikt, hangt van het soort vervoer af. In het zorgvervoer dragen chauffeurs bijvoorbeeld chirurgische mondkapjes en kinderen en jongeren tot 18 jaar géén mondkapjes. Voor volwassenen geldt als uitgangspunt dat de chauffeur een chirurgisch mondkapje draagt en de reizigers een niet-medisch mondkapje.

In de consumententaxi en het zakelijk vervoer dragen de reizigers sowieso niet-medische mondkapjes als ze geen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen bewaren. De chauffeur draagt een chirurgisch mondkapje als die afstand niet mogelijk is, maar een afscherming zoals veel taxi’s daar de laatste weken en maanden mee zijn uitgerust volstaat ook. Als de reizigers allemaal tot hetzelfde huishouden behoren, zo stelt het protocol, dan heeft het voor hen geen zin om afstand tot elkaar te bewaren of mondkapjes te dragen. Maar als die afstand tot de chauffeur niet mogelijk is, dan zijn ook er ook hier twee smaken: een fysieke afscherming of allemaal een mondkapje op.

Maatwerk als mondkapje niet kan

Zoals KNV vorige week in een eerste reactie op de versoepelingen al aangaf: zeker in het zorgvervoer is niet elke reiziger in staat tot het dragen van een mondkapje. “Daar waar het gebruik van mondkapjes voor volwassen reizigers een probleem is, zoals bij het dagbestedingsvervoer, gaan vervoerder, opdrachtgever en reiziger met elkaar in overleg om tot een maatwerkoplossing te komen. Op deze manier kan de reiziger wel vervoerd worden en blijft het voor de vervoerder mogelijk om een financieel haalbare planning te maken. Wanneer er geen mondkapje gedragen kan worden houdt de sector vast aan maximale bezetting van twee reizigers in een personenauto en vier reizigers in een bus.”

Met ingang van 1 juli hanteren de sociale partners drie protocollen voor taxi- en zorgvervoer:

Meer vervoer mogelijk maar nog wel zorgen

De drie organisaties achter de protocollen denken dat de versoepeling van het coronabeleid ertoe kan leiden dat er meer vraag komt naar taxi- en zorgvervoer. Maar het zal zeker in het zorgvervoer nog een hele tijd duren voor de oude vervoersvolumes weer aangetikt worden, terwijl bestaande contracten zijn gebaseerd op de volumes van voor de coronacrisis. “Reorganisaties en faillissementen zijn alleen te voorkomen met doorbetaling van de vaste kosten van weggevallen vervoer en het vergoeden van meerkosten als gevolg van (onder andere) het moeten rijden met een lagere bezetting per voertuig”, stellen KNV, FNV en CNV.

Waar in normale omstandigheden altijd wel andere bedrijven klaarstonden om het vrijgekomen werk over te nemen, zal dat door de impact van de coronacrisis op veel vervoerders nu niet het geval zijn. “Dat is des te meer problematisch omdat zorgvervoer voor deze kwetsbare groepen een belangrijke en onmisbare schakel is voor de continuïteit van hun zorg en ondersteuning”, aldus de sociale partners.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Nieuwe taxiprotocollen: gebruik mondkapje hangt af van soort vervoer”

John van Wissen|02.07.20|21:52

Verkeersveiligheid
Ten eerste kunnen buschauffeurs die een bril dragen last hebben van hun mondkapje. Doordat je in je mondkapje ademt, komt er vocht en warmte in. Wanneer je mondkapje niet goed aansluit, kan deze warme lucht boven ontsnappen, waardoor je bril kan gaan beslaan. Zo kun je even niks meer zien en dat kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Maar dat is niet de enige reden.dus voor een taxi maakt de verkeersveiligheid geen bal uit? Ik denk dat iedereen wakker moet worden

John van Wissen|02.07.20|21:54

We worden voor de gek gehouden en niemand zegt iets.en wordt met 2 maten gemeten