Taxibord

Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen

Taxibord.

De meeste taxiondernemers in de opstap- en bestelmarkt én in het contractvervoer hebben de hoeveelheid werk nog nauwelijks zien toenemen sinds de laatste versoepelingen van de coronaregels. Ze geven verder in meerderheid aan weinig te hebben aan de sectorprotocollen voor veilig vervoer. Desondanks gaan en willen de meeste ondernemers voorlopig wel door. Dat en meer blijkt uit een enquête van TaxiPro.

Van de deelnemers aan het onderzoek is ruim 60 procent zelfstandig taxiondernemer. Zo’n 20 procent heeft een bedrijf met één tot tien werknemers, 6 procent heeft elf tot honderd werknemers en 11 procent heeft meer dan honderd mensen in dienst. De opstap- en bestelmarkt zijn sterk vertegenwoordigd, net als het luchthaven- en directievervoer. Verder worden de diverse vormen van doelgroepenvervoer vaak genoemd, met leerlingenvervoer en ziekenvervoer als meest voorkomende.

De schade was de afgelopen maand groot voor de taxibedrijven. Niet eens 2 procent zegt niet of nauwelijks te zijn geraakt door de coronacrisis en slechts een fractie meer ondernemers raakten tot een kwart van het werk kwijt. 7 procent zag het werk met een kwart tot de helft afnemen, 37 procent met de helft tot driekwart. Bijna 53 procent had als gevolg van de coronacrisis vrijwel of helemaal geen werk meer.

Wel of niet doorbetalen

Aangezien de meeste respondenten zelfstandig ondernemer zijn, kan het geen verrassing zijn dat 76 procent gebruik maakte van de eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro. Nog eens ruim 65 procent deed een beroep op de overbruggingsregeling TOZO voor zelfstandigen en 30 procent vroeg tegemoetkoming in de loonkosten aan via de NOW. De nieuwe TVL voor tegemoetkoming in de vaste lasten is al door ruim 30 procent aangevraagd. Uit de reacties blijk dat veel mensen nog aan het uitzoeken zijn of de TVL-regeling iets voor hen is.

In het contractvervoer is het al of niet doorbetalen van uitgevallen werk al maanden een heet hangijzer. Van de respondenten werkt de helft niet in dat vervoer. Van de andere helft zegt slechts 10 procent: ja, ik ben doorbetaald. 32 procent is door sommige opdrachtgevers wel en door andere weer niet doorbetaald. En de rest, een kleine 60 procent, zegt in het geheel niet te zijn doorbetaald.

Mondkapjes en schermen

De sectorprotocollen zijn bedoeld om de taxiondernemers houvast te geven voor veilig en verantwoord vervoer. Maar zo werken ze in de praktijk blijkbaar niet, want 70 procent vindt de protocollen onduidelijk en verwarrend en nog eens 22 procent is van mening dat ze wel wat houvast bieden. Ruim 5 procent vindt ze vrij handig en duidelijk en slechts iets minder dan 2 procent zegt dat ze zeer nuttig en duidelijk zijn. De protocollen worden onder meer tegenstrijdig met de andere coronaregels in de samenleving gevonden, en er zijn ondanks de voorschriften nog steeds veel vragen over mondkapjes en schermen in taxi’s.

Door de nieuwste versoepelingen van de coronamaatregelen was er de hoop dat er weer meer werk zou komen. Maar dat valt tegen, wijst de enquête uit, zowel in het contractvervoer als de opstap- en bestelmarkt. De ontwikkelingen zijn zelfs gelijk: voor beide soorten taxivervoer zegt circa 65 procent weinig tot niets te merken van de hoeveelheid werk die weer toeneemt. Voor beide sectoren zegt ook zo’n 34 procent dat er geleidelijk weer wat meer werk komt. Slechts zeer kleine groepen zien het werk echt alweer toenemen.

Desondanks denken of hopen de meeste ondervraagden hun bedrijf wel door de coronacrisis te slepen. Zo’n 8 procent denkt de eer aan zichzelf te houden, maar ruim de helft wil doorgaan zo lang dat kan. Nog eens 30 procent is daar onzeker over: zij willen wel, maar weten niet of ze er misschien toch niet zelf mee gaan stoppen als de markt niet snel wat aantrekt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen”

gaby de wilde|14.07.20|14:31

Ik heb 2 keer in mijn leven een taxi genomen. Het is gewoon veel te duur. Ik fiets 22 km in 45 minuten. Mijn uurloon is 12 euro, meer dan de meeste taxichaufeurs. 9 euro kost het fietsen. 64 euro is echt belachelijk, waar blijft dat dan?

Het is net zo mysterieus als de sparibexpress, als ik daar iets bestel voor 9 euro komen ze het die zelfde 22 km brengen voor 2 euro en 50 cent. Daar begrijp ik ook niets van. Er is wel meer wat ik niet begrijp.

Theo Hofman|29.07.20|16:16

Taxi´s duur? Naast aanschaf en afschrijving van de auto zijn daar: kosten voor de verplichte vergunning, kentekenplaten, boordcomputer met jaarlijkse keuring, printer, boekhouder, lidmaatschapskosten, allrisk-verzekeringen auto, inzittendenverzekering, ziekte- en arbeidsongeschiktheidsverzekering, bijscholing, werkkleding, chauffeurskaart, kvk, chauffeurskeuring, reparatie en onderhoud auto, brandstof, telefoon, loon, protectiemiddelen (dashcam), reserve ivm onvoorzien.

Gerrit Zeevat|01.08.20|22:24

De taxiritten zijn mede zo duur omdat er de laatste jaren een overschot is aan aanbieders in de opstap- en bestelmarkt.
Als je gemiddeld 60% van je werktijd stilstaat moet je in die 40% proberen je salaris te verdienen.

Bennie de Wit|06.08.20|11:30

Inderdaad Gaby, want een taxi aanschaffen kost natuurlijk niets. Verder zijn verzekeringen gratis, telefoonkosten, internetkosten, personeel kost ook geen 23 euro aan loonkosten, belasting en pensioen, nee de 12 euro is natuurlijk netto. Verder zijn er geen tto kosten en overige bedrijfskosten die een bedrijf moet betalen. Verder betalen taxibedrijven natuurlijk geen btw, inkomstenbelasting en vennootschap belasting. De uren die een taxichauffeur stilstaat in de rij, zijn natuurlijk ook gratis.

Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen | TaxiPro
Taxibord

Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen

Taxibord.

De meeste taxiondernemers in de opstap- en bestelmarkt én in het contractvervoer hebben de hoeveelheid werk nog nauwelijks zien toenemen sinds de laatste versoepelingen van de coronaregels. Ze geven verder in meerderheid aan weinig te hebben aan de sectorprotocollen voor veilig vervoer. Desondanks gaan en willen de meeste ondernemers voorlopig wel door. Dat en meer blijkt uit een enquête van TaxiPro.

Van de deelnemers aan het onderzoek is ruim 60 procent zelfstandig taxiondernemer. Zo’n 20 procent heeft een bedrijf met één tot tien werknemers, 6 procent heeft elf tot honderd werknemers en 11 procent heeft meer dan honderd mensen in dienst. De opstap- en bestelmarkt zijn sterk vertegenwoordigd, net als het luchthaven- en directievervoer. Verder worden de diverse vormen van doelgroepenvervoer vaak genoemd, met leerlingenvervoer en ziekenvervoer als meest voorkomende.

De schade was de afgelopen maand groot voor de taxibedrijven. Niet eens 2 procent zegt niet of nauwelijks te zijn geraakt door de coronacrisis en slechts een fractie meer ondernemers raakten tot een kwart van het werk kwijt. 7 procent zag het werk met een kwart tot de helft afnemen, 37 procent met de helft tot driekwart. Bijna 53 procent had als gevolg van de coronacrisis vrijwel of helemaal geen werk meer.

Wel of niet doorbetalen

Aangezien de meeste respondenten zelfstandig ondernemer zijn, kan het geen verrassing zijn dat 76 procent gebruik maakte van de eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro. Nog eens ruim 65 procent deed een beroep op de overbruggingsregeling TOZO voor zelfstandigen en 30 procent vroeg tegemoetkoming in de loonkosten aan via de NOW. De nieuwe TVL voor tegemoetkoming in de vaste lasten is al door ruim 30 procent aangevraagd. Uit de reacties blijk dat veel mensen nog aan het uitzoeken zijn of de TVL-regeling iets voor hen is.

In het contractvervoer is het al of niet doorbetalen van uitgevallen werk al maanden een heet hangijzer. Van de respondenten werkt de helft niet in dat vervoer. Van de andere helft zegt slechts 10 procent: ja, ik ben doorbetaald. 32 procent is door sommige opdrachtgevers wel en door andere weer niet doorbetaald. En de rest, een kleine 60 procent, zegt in het geheel niet te zijn doorbetaald.

Mondkapjes en schermen

De sectorprotocollen zijn bedoeld om de taxiondernemers houvast te geven voor veilig en verantwoord vervoer. Maar zo werken ze in de praktijk blijkbaar niet, want 70 procent vindt de protocollen onduidelijk en verwarrend en nog eens 22 procent is van mening dat ze wel wat houvast bieden. Ruim 5 procent vindt ze vrij handig en duidelijk en slechts iets minder dan 2 procent zegt dat ze zeer nuttig en duidelijk zijn. De protocollen worden onder meer tegenstrijdig met de andere coronaregels in de samenleving gevonden, en er zijn ondanks de voorschriften nog steeds veel vragen over mondkapjes en schermen in taxi’s.

Door de nieuwste versoepelingen van de coronamaatregelen was er de hoop dat er weer meer werk zou komen. Maar dat valt tegen, wijst de enquête uit, zowel in het contractvervoer als de opstap- en bestelmarkt. De ontwikkelingen zijn zelfs gelijk: voor beide soorten taxivervoer zegt circa 65 procent weinig tot niets te merken van de hoeveelheid werk die weer toeneemt. Voor beide sectoren zegt ook zo’n 34 procent dat er geleidelijk weer wat meer werk komt. Slechts zeer kleine groepen zien het werk echt alweer toenemen.

Desondanks denken of hopen de meeste ondervraagden hun bedrijf wel door de coronacrisis te slepen. Zo’n 8 procent denkt de eer aan zichzelf te houden, maar ruim de helft wil doorgaan zo lang dat kan. Nog eens 30 procent is daar onzeker over: zij willen wel, maar weten niet of ze er misschien toch niet zelf mee gaan stoppen als de markt niet snel wat aantrekt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen”

gaby de wilde|14.07.20|14:31

Ik heb 2 keer in mijn leven een taxi genomen. Het is gewoon veel te duur. Ik fiets 22 km in 45 minuten. Mijn uurloon is 12 euro, meer dan de meeste taxichaufeurs. 9 euro kost het fietsen. 64 euro is echt belachelijk, waar blijft dat dan?

Het is net zo mysterieus als de sparibexpress, als ik daar iets bestel voor 9 euro komen ze het die zelfde 22 km brengen voor 2 euro en 50 cent. Daar begrijp ik ook niets van. Er is wel meer wat ik niet begrijp.

Theo Hofman|29.07.20|16:16

Taxi´s duur? Naast aanschaf en afschrijving van de auto zijn daar: kosten voor de verplichte vergunning, kentekenplaten, boordcomputer met jaarlijkse keuring, printer, boekhouder, lidmaatschapskosten, allrisk-verzekeringen auto, inzittendenverzekering, ziekte- en arbeidsongeschiktheidsverzekering, bijscholing, werkkleding, chauffeurskaart, kvk, chauffeurskeuring, reparatie en onderhoud auto, brandstof, telefoon, loon, protectiemiddelen (dashcam), reserve ivm onvoorzien.

Gerrit Zeevat|01.08.20|22:24

De taxiritten zijn mede zo duur omdat er de laatste jaren een overschot is aan aanbieders in de opstap- en bestelmarkt.
Als je gemiddeld 60% van je werktijd stilstaat moet je in die 40% proberen je salaris te verdienen.

Bennie de Wit|06.08.20|11:30

Inderdaad Gaby, want een taxi aanschaffen kost natuurlijk niets. Verder zijn verzekeringen gratis, telefoonkosten, internetkosten, personeel kost ook geen 23 euro aan loonkosten, belasting en pensioen, nee de 12 euro is natuurlijk netto. Verder zijn er geen tto kosten en overige bedrijfskosten die een bedrijf moet betalen. Verder betalen taxibedrijven natuurlijk geen btw, inkomstenbelasting en vennootschap belasting. De uren die een taxichauffeur stilstaat in de rij, zijn natuurlijk ook gratis.