Rechtbank

Taxibedrijf verliest rechtszaak om kilometerstand verkocht voertuig

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

Omdat tussen de opgegeven en daadwerkelijke kilometerstand van een verkochte taxi bijna 200.000 kilometer verschil zat, moet een taxibedrijf zo’n 2.500 euro terugbetalen aan de koper. Het taxibedrijf gaf aan naar eer en geweten te hebben gehandeld, maar de rechter oordeelde dus in het voordeel van het autobedrijf.

Het gaat om een transactie die vorig jaar plaatsvond. Daarbij werd gesteld dat de kilometerstand 360.000 kilometer was, waarvan de laatste 90.000 op een nieuwe motor die enkele jaren eerder was geplaatst. Na het opvragen van informatie bij de RDW bleek de oorspronkelijke motor echter zo’n 200.000 kilometer meer te hebben gelopen: geen 270.000 maar 470.000 kilometer, wat de totale stand dus op 560.000 kilometer bracht.

Het autobedrijf nam hier geen genoegen mee, want de hogere kilometerstand maakte het voertuig beduidend minder waard. De ruim 7.100 euro die het bedrijf zelf voor de verkoop kon rijgen, bleek uiteindelijk slechts 5.000 euro te zijn. Er werd daarom een factuur voor het vermeende verschil van ongeveer 2.100 euro verstuurd. Omdat het taxibedrijf die niet wilde betalen, kwam het tot een gang naar de rechter. Daar werd, vanwege rente en incassokosten, een bedrag van zo’n 2.500 euro geëist.

Gebreken geen probleem

Daar stelde het taxibedrijf zich van geen kwaad bewust te zijn. De kilometerstand die bij de verkoop was genoemd, was door het verkopende garagebedrijf aan de taxionderneming verteld. Dat zag geen reden om daar aan te twijfelen. Bovendien vindt het taxibedrijf dat de koper zelf ook onderzoek had kunnen doen als er twijfels waren over de juistheid van de genoemde stand. Overigens waren er ook andere gebreken aan de auto, maar die zag de koper als iets dat nu eenmaal kan voorkomen bij een oudere auto.

Het verschil in de kilometerstand betekent echter een forse waardevermindering, vindt het autobedrijf. Dat stelt dan ook dat er sprake is van bedrog en dat het verschil van zo’n 2.100 euro vergoed moet worden. De rechter ziet in de argumenten van het taxibedrijf geen reden om de vordering toe te wijzen, waardoor de verkopende partij zo’n 2.500 euro aan de koper moet overmaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Taxibedrijf verliest rechtszaak om kilometerstand verkocht voertuig”

Ali Ates|08.08.20|23:39

Auto occasion dealers zijn meestal de oplichters ,zo te zien koopt rechter nieuwe auto ’s .

Theo Hofman|11.08.20|12:43

Als die auto in de buurt van Krimpen a/d IJssel is gekocht dan begrijp ik het wel

Taxibedrijf verliest rechtszaak om kilometerstand verkocht voertuig | TaxiPro
Rechtbank

Taxibedrijf verliest rechtszaak om kilometerstand verkocht voertuig

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

Omdat tussen de opgegeven en daadwerkelijke kilometerstand van een verkochte taxi bijna 200.000 kilometer verschil zat, moet een taxibedrijf zo’n 2.500 euro terugbetalen aan de koper. Het taxibedrijf gaf aan naar eer en geweten te hebben gehandeld, maar de rechter oordeelde dus in het voordeel van het autobedrijf.

Het gaat om een transactie die vorig jaar plaatsvond. Daarbij werd gesteld dat de kilometerstand 360.000 kilometer was, waarvan de laatste 90.000 op een nieuwe motor die enkele jaren eerder was geplaatst. Na het opvragen van informatie bij de RDW bleek de oorspronkelijke motor echter zo’n 200.000 kilometer meer te hebben gelopen: geen 270.000 maar 470.000 kilometer, wat de totale stand dus op 560.000 kilometer bracht.

Het autobedrijf nam hier geen genoegen mee, want de hogere kilometerstand maakte het voertuig beduidend minder waard. De ruim 7.100 euro die het bedrijf zelf voor de verkoop kon rijgen, bleek uiteindelijk slechts 5.000 euro te zijn. Er werd daarom een factuur voor het vermeende verschil van ongeveer 2.100 euro verstuurd. Omdat het taxibedrijf die niet wilde betalen, kwam het tot een gang naar de rechter. Daar werd, vanwege rente en incassokosten, een bedrag van zo’n 2.500 euro geëist.

Gebreken geen probleem

Daar stelde het taxibedrijf zich van geen kwaad bewust te zijn. De kilometerstand die bij de verkoop was genoemd, was door het verkopende garagebedrijf aan de taxionderneming verteld. Dat zag geen reden om daar aan te twijfelen. Bovendien vindt het taxibedrijf dat de koper zelf ook onderzoek had kunnen doen als er twijfels waren over de juistheid van de genoemde stand. Overigens waren er ook andere gebreken aan de auto, maar die zag de koper als iets dat nu eenmaal kan voorkomen bij een oudere auto.

Het verschil in de kilometerstand betekent echter een forse waardevermindering, vindt het autobedrijf. Dat stelt dan ook dat er sprake is van bedrog en dat het verschil van zo’n 2.100 euro vergoed moet worden. De rechter ziet in de argumenten van het taxibedrijf geen reden om de vordering toe te wijzen, waardoor de verkopende partij zo’n 2.500 euro aan de koper moet overmaken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

2 reacties op “Taxibedrijf verliest rechtszaak om kilometerstand verkocht voertuig”

Ali Ates|08.08.20|23:39

Auto occasion dealers zijn meestal de oplichters ,zo te zien koopt rechter nieuwe auto ’s .

Theo Hofman|11.08.20|12:43

Als die auto in de buurt van Krimpen a/d IJssel is gekocht dan begrijp ik het wel