File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Aantal files gehalveerd door 8% minder verkeer

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

8 procent minder verkeer zorgt voor een halvering van het aantal files. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is voor het eerst dat deze relatie is gemeten voor het Nederlandse hoofdwegennet.

De gebruikte data hebben betrekking op vorig jaar en dit jaar, vertelt HenkTaale in gesprek met BNR. Hij is senior adviseur bij Rijkswaterstaat en lid van het team Monitoring en Evaluatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Doordat we te maken hadden met hele drukke tijden in 2019 en metingen tijdens de rustige coronatijd, konden we de relatie beter schatten. We hadden altijd al het idee dat het verband niet lineair was, maar nu hebben we ook echt deze vuistregel kunnen vaststellen.”

Onderbuikgevoel

De relatie tussen de hoeveelheid verkeer en vertraging was nog niet eerder bekeken voor het Nederlandse hoofdwegennet. “Het is wel bekend voor wegvakken of kruispunten, dus op een lokaal niveau, maar voor een groot netwerk nog niet”, vertelt Taale. “Ik heb heel vaak een beetje vanuit een onderbuikgevoel geroepen: als we nou toch eens 10 procent van het verkeer konden kwijtraken, zijn we waarschijnlijk het grootste deel van de files kwijt.”

Bron: ANP

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Aantal files gehalveerd door 8% minder verkeer | TaxiPro
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Aantal files gehalveerd door 8% minder verkeer

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

8 procent minder verkeer zorgt voor een halvering van het aantal files. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is voor het eerst dat deze relatie is gemeten voor het Nederlandse hoofdwegennet.

De gebruikte data hebben betrekking op vorig jaar en dit jaar, vertelt HenkTaale in gesprek met BNR. Hij is senior adviseur bij Rijkswaterstaat en lid van het team Monitoring en Evaluatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Doordat we te maken hadden met hele drukke tijden in 2019 en metingen tijdens de rustige coronatijd, konden we de relatie beter schatten. We hadden altijd al het idee dat het verband niet lineair was, maar nu hebben we ook echt deze vuistregel kunnen vaststellen.”

Onderbuikgevoel

De relatie tussen de hoeveelheid verkeer en vertraging was nog niet eerder bekeken voor het Nederlandse hoofdwegennet. “Het is wel bekend voor wegvakken of kruispunten, dus op een lokaal niveau, maar voor een groot netwerk nog niet”, vertelt Taale. “Ik heb heel vaak een beetje vanuit een onderbuikgevoel geroepen: als we nou toch eens 10 procent van het verkeer konden kwijtraken, zijn we waarschijnlijk het grootste deel van de files kwijt.”

Bron: ANP

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.