Taxibord station

‘Taxi’s weren van tram- en busbaan werkt averechts’

Vakbond FNV en werkgeversorganisatie KNV vragen de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma om taxi’s niet van de tram- en busbanen in de stad te weren. Die maatregel wil de gemeente nemen met het oog op een schone en autoluwe stad. FNV en KNV vrezen echter een averechts effect omdat taxichauffeurs dan moeten omrijden en dat bovendien moeten uitleggen aan hun passagiers.

De partijen verzoeken de wethouder dan ook dringend om de voorgenomen inperking van de OV-banen door taxi’s terug te draaien. “Voor alle (direct) betrokkenen en de stad heeft het gebruik van de OV-banen door taxi’s positieve effecten met betrekking tot de verkeersveiligheid, de mobiliteit van kwetsbare mensen en de dienstverlening aan de klanten. Het afsluiten van OV-banen voor taxi’s heeft een negatief effect op de luchtkwaliteit van de stad: taxi’s moeten omrijden en maken daardoor meer kilometers dan nodig”, staat er in de brief.

Meer kilometers

FNV en KNV staan op zich achter het idee van een schone en autoluwe stad. Maar alleen als er ook rekening gehouden wordt met de belangen van klanten, chauffeurs en vervoerders. Straattaxi en zorgvervoer spelen een belangrijke rol in de mobiliteit van (kwetsbare) mensen die vaak niet met het OV kunnen reizen. Als taxi’s moeten omrijden, maken ze meer kilometers en is het effect op de luchtkwaliteit juist negatief, betogen de partijen. En wie meer rijdt, zet ook meer druk op de verkeersdrukte en -veiligheid.

“De klanten zijn door deze maatregel langer onderweg en moeten meer betalen. Voor mensen met een kleine beurs betekent dit simpelweg minder mobiliteit. Klanten zullen het omrijden niet begrijpen en de discussie aan gaan met de taxichauffeur, wat kan leiden tot sociaal onveilige situaties. Voor het zorgvervoer en vervangend OV door taxi’s betekent het dat afgesproken contractprijzen niet meer kostendekkend zijn.”

Alleen maar negatieve gevolgen

Taxi- en zorgvervoerondernemers willen hun klanten op een veilige en op de meest economisch voordelige manier van A naar B brengen. Het gebruik van de bus- en trambanen door hun voertuigen draagt daar in grote mate aan bij. Een beperking daarvan heeft voor alle betrokkenen, ook voor uw als gemeente, eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen”, besluiten KNV en FNV hun betoog. Zij hopen dan ook dat het college van B&W van het voorgenomen besluit afziet.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

3 reacties op “‘Taxi’s weren van tram- en busbaan werkt averechts’”

Arash Ayubzadeh|23.10.20|14:02

Taxi’s rijden veel te hard over de trambaan, negeren ook nog eens de stoplichten en denken overal doorheen te kunnen rijden. Bovendien zo’n papiertje achter je raam bewijst niet dat je een diploma hebt. Je vakkundigheid bepaald. Gebruik een goede navigatie en je komt overal doordeweeks heen en laat de klant betalen voor de rijtijd. Zo simpel is het.

Arash Ayubzadeh|23.10.20|14:06

Trambaan € 1050,-*
*Nu tijdelijk gratis stratenboek + plattegrond van Amsterdam t.w.v. € 35,- succes er mee!

Hans Wisman|29.10.20|12:45

Zo leuk zoals sommige mensen alle taxichauffeurs over één kam scheren. Hoe zou je het vinden als we deze generalisatie ook over bepaalde bevolkingsgroepen deden.