Huprr

Goedkope driewielier Huprr wil uitbreiden naar tien steden

De Wet personenvervoer geldt voor voertuigen vanaf vier wielen. Om de regels te ontwijken en vervoer goedkoper aan te kunnen bieden in Rotterdam, liet Erhan Kolcuoglu daarom de driewieler Huprr ontwikkelen. Wegens succes wil het bedrijf nu uitbreiden naar nog eens tien steden. 

Kolcuolgu pakte jarenlang voor zijn werk regelmatig de taxi, vertelt hij in een interview met ondernemersplatform MT/Sprout. Hij vond de kosten echter veelal te hoog. Hij kwam erachter dat de prijs onder meer wordt opgedreven door taxivergunningen, de aanschaf van blauwe platen, een taximeter, een chauffeurspas, leasekosten en de aansluiting bij een taxicentrale.

Toen ontdekte Kolcuolgu dat de regels uit de Wet personenvervoer 2000 alleen opgaan voor taxi’s met vier of meer wielen. Daarom besloot hij eind 2017 een Ford Ka om te laten bouwen tot een driewieler. De auto werd gepatenteerd en uiteindelijk concludeerde de Rijksdienst voor het Wegverkeer dat het voertuig de weg op mocht.

Alleen binnen de stad

Naast personen vervoert Huprr, verwijzend naar ‘Huur PRive Rit’, ook goederen en maaltijden. In gesprek met TaxiPro vertelt Kolcuolgu dat hij zijn bedrijf geen taxibedrijf noemt omdat het voor de wet geen taxi is. Ook stelt hij dat Huprr anders is dan reguliere taxi’s omdat het alleen ritten binnen de stad aanbiedt. “Waar reguliere taxibedrijven korte ritten meestal niet interessant vinden, vinden wij dat juist wel.” Met lage prijzen wil Kolcuolgu mensen stimuleren om de eigen auto te laten staan als zij zich willen verplaatsen in de stad, en daar op deze wijze de drukte en uitstoot te verminderen.

Uitbreiding

De ondernemer legt uit dat het eerste doel is om uit te breiden naar tien steden in Nederland. “Welke steden is afhankelijk van waar geïnteresseerde franchisenemers vandaan komen.” Hij stelt dat chauffeurs zich niet aanmelden voor ritten net als bij Uber, maar dat iedere Huprr-frachisenemer op zichzelf de ritten die in de eigen stad geboekt worden zal gaan rijden. Uiteindelijk hoopt Kolcuolgu zijn franchiseformule ook binnen Europa te kunnen realiseren.

Lees ook: 

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

10 reacties op “Goedkope driewielier Huprr wil uitbreiden naar tien steden”

Johan Zevenbergen|10.05.21|11:41

Een mooie taak voor de branche vereniging, het aanpakken van mazen in de wet🤔💤💤💤

Ton van Dalfsen|10.05.21|13:27

Hij verteld: dat hij zijn bedrijf geen taxibedrijf noemt
Het is nog altijd een taxi omdat je personen tegen betaling vervoert

Willeke Severt|10.05.21|13:57

Als je even op huppr googled zie je dat het een omgebouwde Ka op 4 wielen is!

Peter Vriens|10.05.21|14:24

Welke brandstof gebruikt deze auto en wat is de aanschafprijs ?
Zijn 3 wielen veilig op de snelweg of is het een 25 km auto ?

Rex Urban|10.05.21|14:34

Voer het kenteken in: RR-502-J
Dan zie je dat het getoonde model uit 2015 is dus 6 jaar oud.

Peter Vriens|10.05.21|14:53

Ford K 2015, benzine. Met Taxi’s van 5 jaar oud mag je de stad vaak niet meer in?
Wie bedenkt zoiets?

Taxi Volendam|10.05.21|17:05

Tuk-Tuk dus?
Zou wel willen weten of met dit voertuig personenvervoer tegen betaling verricht mag worden.
Er zijn 4 wielen te zien, 2 deuren, maar of dat voor de wet ook geldt is nog een raadsel.
Tuk-Tuk – Huprr , Uber, Belbus, ga zo maar door. Van alles bedenken om de Taxiwet te omzeilen.
Ook subsidie voor dit verhaal???
Ingrijpen door ILT hoeven we niet te verwachtten.
Die zijn druk bezig met de BCT die ons voor dergelijke oneerlijke concurrentie moet behoeden.
Het is een lachfilm.

Jorg|10.05.21|18:42

Allemaal lekker zeuren weer, maar gewoon legaal dat was 15 jaar geleden al bekend.

Rick Van den berg|11.05.21|20:18

Die taxibranche is echt een grote puinhoop, straks kunnen we allemaal met onze ov abonnement bij de taxistandplaats de taxi pakken tegen de kosten van het ov. Oooo dat kan al Ubersaver en dan krijgen we nog een concurrent er bij de Huprr denk je dat het niet gekker kan krijg je dit. Ik wacht op het moment dat de taxichauffeur de klant moet gaan betalen om van A naar B te rijden.

Pedro|16.05.21|19:45

Geniaal, en in plaats van te mopperen en mazen willen aanpakken zouden we moeten waarderen dat er mensen zijn die willen innoveren. Er rijden een heleboel aso’s rond in oude bakken tegen meterprijzen of in splinternieuwe wagens met waarschijnlijk een lading dope in de kofferbak. Daar zou de taxibranche eens naar moeten kijken in plaats van een slimme ondernemer af te zeiken.