BCT Cabman

Vervanging systeemkaarten BCT in gang gezet

In alle Boordcomputers Taxi (BCT) moet de G2-systeemkaart in maart 2023 omgewisseld zijn voor een G3-systeemkaart. Om opstoppingen te voorkomen kan de vervanging nu al ingepland worden. 

Het plan om de systeemkaarten te vervangen lag er al langer, maar dit was wettelijk nog niet mogelijk. Toen vorig jaar de geldigheid van het beveiligingscertificaat van deze kaarten afliep, moesten daarom alle persoonsgebonden kaarten voor de Boordcomputer Taxi (BCT) vervangen worden. Ook werd er een update uitgevoerd om het beveiligingscertificaat tijdelijk te kunnen verlengen met drie jaar.

Omdat deze periode 21 maart 2023 verloopt, moet er voor die tijd wel een nieuwe systeemkaart worden ingebouwd. Onder meer Cabman is al van start gegaan met het uitleveren van de nieuwe kaarten aan inbouwpartners. Zij adviseren klanten om een afspraak voor het omwisselen tijdig in te plannen, om te voorkomen dat iedereen dit nog op het laatste moment moet doen en er opstoppingen ontstaan.

Met de nieuw systeemkaart kan er tot 2028 gebruik worden gemaakt van de BCT. De boordcomputer is tot dat jaar ook vereist om toezicht te kunnen houden over de arbeids- en rusttijden.

Omwisselacties voorkomen

Echter wordt er door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gezocht naar een alternatief voor de BCT, omdat het een aantal beperkingen kent. Met dit alternatief moet betrouwbare informatie gegenereerd worden voor een goede en effectievere uitvoering van het taxitoezicht. Dit moet er ook voor zorgen dat er in de toekomst geen omvangrijke en kostbare omwisselacties van BCT-kaarten zoals in 2020 meer nodig zijn.

Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in de loop van 2023 beschikbaar is. Taxibedrijven krijgen dan vijf jaar de tijd om over te stappen van de BCT naar dit nieuwe systeem.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Vervanging systeemkaarten BCT in gang gezet”

Peter Vriens|17.08.21|10:28

Benieuwd wat dit nieuwe systeem de ondernemers uiteindelijk gaat kosten.
“Betrouwbare informatie gegenereerd worden” en effectievere uitvoering van het taxitoezicht” , heb ik meer gehoord, daar kun je vraagtekens bij zetten.
Alles wat handmatig ingevoerd moet worden kan onbetrouwbaar zijn dus van geen waarde.
De huidige BCT heeft geen enkel afgesproken doel bereikt waardoor het nut ervan niet aantoonbaar is.
Een nieuw systeem bouwen binnen 2 jaar? vergeet het maar!

Duco Douwstra|17.08.21|13:59

Kan iemand mij uitleggen waarom er 15 jaar geleden al niet gekozen is voor een landelijke databank server, waar alle verrichtingen van alle taxichauffeurs in Nederland centraal geregistreerd, volledig automatisch gecontroleerd en onder strenge afspraken gesanctioneerd konden worden. Dus niet zoals nu, dat sommigen pech hebben die tijdens een summiere krakkemikkige controle gepakt worden. Centrales werken al zo v/a. 1995 maar ILT prehistorisch of is het soms de werkgelegenheid van de inspecteurs?

Wout van Aken|19.08.21|11:01

Een nieuw systeem zou interessant kunnen zijn om onze storingsgevoelige bct’s te vervangen.
Nu moeten we eerst voor 2023 weer veel geld uitgeven aan een G2 kaart en daarna kunnen we voor veel geld misschien weer overstappen op een beter systeem.
Goede tijdplanning :-(
Kunnen we die eerste stap niet overslaan????

Duco Douwstra|19.08.21|11:25

Er is maar één systeem effectief fraudebestendig en dat is een landelijke centrale registratie van alle verrichtingen, zoals de Taxicentrale en overige grote bedrijven dat al vanaf dé Commodore 64 tijdperk deden. Kan iemand mij duidelijk maken waarom de IenM en ILT dat systeem als niet vanaf 2005 hebben gehanteerd. Cabman, Taxitronix en Quipment geven mij daar in persoonlijke gesprekken 100% gelijk in. Maar zij zijn ook meegezogen in de BCT concurrentie strijd. Criminele praktijken van???

Eric T|19.08.21|11:34

Tis gewoon een pannenkoeken systeem en diverse partijen vullen hun zakken. Kan er niet meer van maken.

Eric van Dulst|19.08.21|12:22

Nou ja,ze zijn toch bezig met telefoon software,of gaat dat niet meer door?
Daar zag ik wel wat in. Die ouderwetse apparatuur cq bagger heeft mij al veel salaris door de neus geboord?? Alleen quipment komt een beetje in de buurt van kwaliteit maar is weer wat langzaam.

Rex Urban|19.08.21|12:22

Als voorbeeld eens naar de landen om ons heen kijken hoe het daar (goed) werkt.
Geen onbetaalbare/onzinnige veiligheid eisen aan Taxi apparatuur stellen, die niemand iets oplevert, behalve onzinnige onkosten, en werkverschaffing voor de ambtenarij dan.
“Er wordt door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gezocht naar een alternatief”
Ook daar heeft Douwstra een punt, daar werkte de branche voor 2000 al mee,
met de z.g. Taxi Terminals, die door toedoen van ILT op de schrothoop zijn beland.

Rex Urban|19.08.21|13:01

Wat is het nut van een G2 of G3 kaart?
Heeft te maken met betrouwbaar opgeslagen data in je BCT, (certificering )
Zolang je onbetrouwbare data in je bct kunt invoeren, heeft dat geen enkele zin, weggegooid geld dus.
De BCT ziet niet eens wanneer je bezet bent of niet, en nog veel meer niet.
Dat zijn o.a. de z.g. beperkingen die ILT ziet, en met een alternatieve BCT, zullen deze beperkingen er blijven.
Ik vrees dat U binnenkort wordt U ingehaald door de veel goedkopere zelfrijdende Taxi.