Drivestar rijscore

Hoe teamwerk de verzekeringskosten van taxibedrijven kan helpen verlagen

De verzekeringspremies voor taxibedrijven zijn de laatste jaren flink gestegen. Taxiondernemers van goede wil stellen dat dit komt door degenen die onvoorzichtig rijden en veel schade claimen. Door chauffeurs in teams een score te geven voor hun rijgedrag, wil Drivestar de onderlinge motivatie om rijprestaties te verbeteren verhogen en zo taxiondernemers helpen hun premie te verlagen.

Om tot deze scores te komen werkt Drivestar samen met BCT-producent Cabman. De data die wordt verkregen met hun BCT’s kan door taxiondernemers worden gebruikt om inzicht te krijgen in het rijgedrag van elke chauffeur. Op basis van dit inzicht kunnen bedrijven teams vormen waarin chauffeurs die beter rijgedrag vertonen gecombineerd worden met chauffeurs met minder goed rijgedrag.

De rijscores worden per team gegeven. Dit vormt het instrument waarmee bedrijven uiteindelijk bij verzekeraars kunnen aantonen dat een lagere premie op zijn plaats is. De score wordt allereerst gebaseerd op de snelheden waarmee wordt gereden, afgezet tegen de maximumsnelheden. Daarnaast wordt er gekeken hoe vaak en hoe hard er wordt opgetrokken en hoe vaak en hoe hard er wordt geremd. Onder meer drukte op de weg en weersomstandigheden zijn ook van invloed op de score.

Aan het eind van elke werkdag wordt de score met de chauffeurs gedeeld. Door als team doelen te stellen kan er samen gewerkt worden aan de verbetering van deze score. Volgens marketing director Edward Hissink staan veel chauffeurs echter negatief tegenover het idee van een rijscore. “Iedereen is er van overtuigd dat hij of zij goed kan rijden, maar hierop gecontroleerd worden wordt vaak als iets onprettigs gezien.”

Plezier en een hogere beloning

De verzekeraar wil desalniettemin harde cijfers zien om een premie te verlagen. “Een verzekeraar kijkt liever naar data dan naar je blauwe ogen. Zij willen bewijs dat er goed wordt gereden en dat een bedrijf van schadepreventie beleid heeft gemaakt.” Het teamaspect van Drivestar moet de negativiteit rondom controle bij chauffeurs daarom verminderen. “Samen doelen stellen en de competitie aangaan met andere teams in het bedrijf zorgt ervoor dat er ook plezier aan het krijgen van een score wordt ervaren. In teams zijn mensen daarbij ook meer gemotiveerd om hieraan te blijven denken.”

Naast het plezier kan de score ook financiële voordelen met zich meebrengen voor de chauffeurs. “Het geld dat overblijft door een lagere schadelast en bijvoorbeeld minder reparatiekosten of brandstofbesparing kan weer terugvloeien naar de best presterende teams.” Dit zou bedrijven die moeite hebben met het vinden van chauffeurs wellicht ook kunnen helpen. “Als je chauffeurs goed beloond zijn ze eerder geneigd om voor je te komen, en blijven werken.”

Zelfstandige chauffeurs kunnen ook teams vormen

Drivestar is momenteel vooral gericht op bedrijven met grotere vloten, waar meerdere teams tegen elkaar afgezet kunnen worden. “Als je zeshonderd voertuigen hebt, kom je al gauw uit op twintig teams. Maar ook bedrijven met kleinere vloten kunnen zich aansluiten.” Hetzelfde geldt voor zelfstandige chauffeurs. Ook zij kunnen gezamenlijk teams vormen. Deze taxiondernemers hebben nu echter vaak nog geen Cabman-abonnement voor datacommunicatie dat nodig is om gebruik te maken van het systeem, legt Hissink uit. In de toekomst wil het bedrijf zich ook meer op deze doelgroep richten.

Drivestar is een van de exposanten op Taxi Expo op 16 september 2021 in Expo Houten. Op de beurs kunt u hen al uw vragen over de dienst stellen. Op de netwerkborrel zal Drivestar bovendien zorgen voor gezelligheid met een karaokeband. Aanmelden kan nog via https://www.taxi-expo.nl/registratie/.  

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.