Geld. Foto: iStock / darkojow

Miljoenennota 2022: dit betekent het voor de taxi- en touringcarbranche

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

De nieuwe rijksbegroting is dinsdag op Prinsjesdag gepresenteerd. Er wordt onder meer eenmalig 6,8 miljard euro uitgetrokken voor het klimaatbeleid en 226 miljoen euro voor lastenverlichting. Maar wat betekent de miljoenennota 2022 voor de taxi- en touringcarbranche? 

In de miljoenennota staan geen grote veranderingen die betrekking hebben op de taxi- en touringcarsector. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legt uit dat veel zaken, zoals de verdere vergroening van mobiliteit, al jaren in de planning staan of de daadwerkelijke uitwerking zijn van beleid waarover eerder werd besloten.

KNV steunt de vergroening, maar vraagt wel aandacht voor zaken die hiermee samenhangen. “Namelijk het tempo, realistische verwachtingen over wat mogelijk is en de invloed van corona op de investeringskracht van ondernemers. De consumenten- en zakelijke markt in het taxivervoer hebben bijvoorbeeld enorme klappen gekregen, waardoor verder investeren in zero emissie op dit moment verschrikkelijk lastig is.”

Geen duidelijkheid over aanschafsubsidie elektrische vrachtauto’s

Voor wat betreft het touringcarvervoer en het zorgvervoer kijkt de werkgeversorganisatie ook met een schuin oog naar het beleid dat het kabinet maakt voor het vrachtverkeer, de vrachtwagens en stadslogistiek. “Veel van wat daar wordt afgesproken, komt vroeg of laat ook op ons bord terecht. Taxivoertuigen en bestelvoertuigen lijken onder de motorkap immers veel op elkaar, net als vrachtwagens en touringcars.”

Wat dat betreft is het volgens KNV dan ook niet goed dat er in die sector nog geen duidelijkheid is over de aanschafsubsidie voor elektrisch aangedreven vrachtauto’s, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Eckhardt legt uit dat dit niet alleen voor ondernemers van belang is, maar ook bijvoorbeeld voor de leveranciers, zodat zij een investeringsprikkel ontvangen. “Uiteindelijk zullen ook onze sectoren de vruchten plukken van de versnelling van verduurzaming in die sectoren.”

Aandacht voor sectoren die het zwaar hebben

De focus ligt in de miljoenennota niet op de sectoren die door corona hard worden geraakt, wat volgens Eckhardt al bekend was en ook logisch is. “Maar het is toch teleurstellend om te constateren dat er vooral aandacht is voor het succes van de TVL en de NOW en dat er helemaal geen aandacht is voor de sectoren die het zwaar hebben. Vooral de consumententaximarkt, het zakelijk vervoer en de touringcarsector zijn er nog lang niet terwijl ze wel een belangrijke schakel in de mobiliteit van personen zijn.”

Tegelijkertijd staat de nota vol van ontwikkelingen voor de toekomst, bijvoorbeeld door te benadrukken dat verdere verduurzaming niet kan wachten. “Ondernemers voelen de urgentie, maar zoals MKB-voorzitter Jacco Vonhoff terecht opmerkt is er een kabinet nodig dat knopen doorhakt, zodat we weten welke kant het op gaat. De transitie moet voor het midden- en kleinbedrijf haalbaar en betaalbaar zijn.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Miljoenennota 2022: dit betekent het voor de taxi- en touringcarbranche | TaxiPro
Geld. Foto: iStock / darkojow

Miljoenennota 2022: dit betekent het voor de taxi- en touringcarbranche

Foto ter illustratie. Foto: iStock / darkojow

De nieuwe rijksbegroting is dinsdag op Prinsjesdag gepresenteerd. Er wordt onder meer eenmalig 6,8 miljard euro uitgetrokken voor het klimaatbeleid en 226 miljoen euro voor lastenverlichting. Maar wat betekent de miljoenennota 2022 voor de taxi- en touringcarbranche? 

In de miljoenennota staan geen grote veranderingen die betrekking hebben op de taxi- en touringcarsector. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt legt uit dat veel zaken, zoals de verdere vergroening van mobiliteit, al jaren in de planning staan of de daadwerkelijke uitwerking zijn van beleid waarover eerder werd besloten.

KNV steunt de vergroening, maar vraagt wel aandacht voor zaken die hiermee samenhangen. “Namelijk het tempo, realistische verwachtingen over wat mogelijk is en de invloed van corona op de investeringskracht van ondernemers. De consumenten- en zakelijke markt in het taxivervoer hebben bijvoorbeeld enorme klappen gekregen, waardoor verder investeren in zero emissie op dit moment verschrikkelijk lastig is.”

Geen duidelijkheid over aanschafsubsidie elektrische vrachtauto’s

Voor wat betreft het touringcarvervoer en het zorgvervoer kijkt de werkgeversorganisatie ook met een schuin oog naar het beleid dat het kabinet maakt voor het vrachtverkeer, de vrachtwagens en stadslogistiek. “Veel van wat daar wordt afgesproken, komt vroeg of laat ook op ons bord terecht. Taxivoertuigen en bestelvoertuigen lijken onder de motorkap immers veel op elkaar, net als vrachtwagens en touringcars.”

Wat dat betreft is het volgens KNV dan ook niet goed dat er in die sector nog geen duidelijkheid is over de aanschafsubsidie voor elektrisch aangedreven vrachtauto’s, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Eckhardt legt uit dat dit niet alleen voor ondernemers van belang is, maar ook bijvoorbeeld voor de leveranciers, zodat zij een investeringsprikkel ontvangen. “Uiteindelijk zullen ook onze sectoren de vruchten plukken van de versnelling van verduurzaming in die sectoren.”

Aandacht voor sectoren die het zwaar hebben

De focus ligt in de miljoenennota niet op de sectoren die door corona hard worden geraakt, wat volgens Eckhardt al bekend was en ook logisch is. “Maar het is toch teleurstellend om te constateren dat er vooral aandacht is voor het succes van de TVL en de NOW en dat er helemaal geen aandacht is voor de sectoren die het zwaar hebben. Vooral de consumententaximarkt, het zakelijk vervoer en de touringcarsector zijn er nog lang niet terwijl ze wel een belangrijke schakel in de mobiliteit van personen zijn.”

Tegelijkertijd staat de nota vol van ontwikkelingen voor de toekomst, bijvoorbeeld door te benadrukken dat verdere verduurzaming niet kan wachten. “Ondernemers voelen de urgentie, maar zoals MKB-voorzitter Jacco Vonhoff terecht opmerkt is er een kabinet nodig dat knopen doorhakt, zodat we weten welke kant het op gaat. De transitie moet voor het midden- en kleinbedrijf haalbaar en betaalbaar zijn.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.