Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

Ontevreden Uberchauffeurs richten eigen belangenvereniging op

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Een groep Uberchauffeurs heeft zich verenigd in de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs (SvZC). De stichting vraagt onder andere meer aandacht voor de ‘ongewenste gevolgen’ van de uitspraak in de rechtszaak van FNV tegen het taxiplatform.

De rechtbank oordeelde in september dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het platform zich daarom aan de Taxi-cao moet houden. Een aantal chauffeurs is het hier echter niet mee eens. Zij beschouwen zichzelf niet als werknemer en willen dit ook niet zijn. Met de oprichting van de stichting hopen zij dat hun stem wordt gehoord.

Momenteel hebben zij namelijk het idee dat dit niet het geval is. Hier spreken zij hun ontevredenheid over uit. “We hebben het gevoel dat onze wensen niet vertegenwoordigd zijn ook omdat vrijwel niemand van ons FNV-lid is en willen daar verandering in brengen door de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs te vormen”, aldus Roger Kaiser, zelfstandig taxichauffeur uit Lelystad en voorzitter van de stichting.

Werken aan betere voorwaarden voor platformchauffeurs

Naast het laten horen van hun stem, willen de leden van SvZC zich inzetten voor het verbeteren van de voorwaarden voor chauffeurs die werken voor platforms als Uber en Bolt. Dit kan volgens hen bijvoorbeeld door verliesgevende ritten aan te pakken of betere tarieven te hanteren.

Kaiser stelt dat het voor de zelfstandige chauffeurs tijd is om hun kennis en krachten te bundelen. De woordvoerder van de stichting meldt aan Nu.nl dat al zo’n driehonderd taxichauffeurs, een kleine 10 procent van het aantal zelfstandige chauffeurs in Nederland hebben aangegeven dat ze zich willen aansluiten bij de vereniging.

FNV blijft achter argumenten staan

Amrit Sewgobind, voorzitter van FNV Taxi, legt in een reactie uit dat zij de rechtszaak zijn gestart omdat Uber zich niet houdt aan de regels. Zij zijn ervan overtuigd dat een Uberchauffeur in dienst veel beter af is dan als zelfstandige. “Wij wisten dat een deel van de Uberchauffeurs het daar niet mee eens is en dat zij nu een stichting oprichten is natuurlijk hun goed recht.”

Toch blijft FNV achter hun argumenten staan dat deze chauffeurs in dienst veel meer zekerheid hebben over hun loon, geen last meer hebben van onrendabele ritten, dat wachttijden doorbetaald worden en dat verzekeringen, pensioenen en ziektedagen goed geregeld zijn. “En inmiddels hebben al bijna duizend Uberchauffeurs ons te kennen gegeven het daar mee eens te zijn.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Ontevreden Uberchauffeurs richten eigen belangenvereniging op”

Michel de Boo|11.11.21|06:58

Beste Elisabetta,

Ik ben Uber-chauffeur.
Hoe kan ik lid worden van SvZC?

Met vriendelijke groet,
Michel de Boo

tr -nl|11.11.21|13:50

FNV gaat ons dwingen om gehelen omzet aan uber inteleveren voor taxi cao loon 13.50 euro per uur.

Hahaha 😝 geweldige overwinning 😤 ga morgen kijken 👀 tesla super chage.

tr -nl|11.11.21|14:06

Ongelofelijk dat je van eigenonderneming gedwongen wordt naar loondienst na 21jaar vrij taxi markt.
Gelukkig 😎 uitspraak rechter niet uitvoerbaar,maar FNV nog steeds
grote ⚠️ gevaar voor taxiondernemingen.

Het kan zijn dat we opeens toch al onze omzet aan Uber moeten inleveren voor een taxi cao loon van 13,50€ Per uur.

In dat geval wordt einde good life en welcome shit hole 🕳

Ontevreden Uberchauffeurs richten eigen belangenvereniging op | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

Ontevreden Uberchauffeurs richten eigen belangenvereniging op

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Een groep Uberchauffeurs heeft zich verenigd in de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs (SvZC). De stichting vraagt onder andere meer aandacht voor de ‘ongewenste gevolgen’ van de uitspraak in de rechtszaak van FNV tegen het taxiplatform.

De rechtbank oordeelde in september dat Uber-chauffeurs werknemers zijn en het platform zich daarom aan de Taxi-cao moet houden. Een aantal chauffeurs is het hier echter niet mee eens. Zij beschouwen zichzelf niet als werknemer en willen dit ook niet zijn. Met de oprichting van de stichting hopen zij dat hun stem wordt gehoord.

Momenteel hebben zij namelijk het idee dat dit niet het geval is. Hier spreken zij hun ontevredenheid over uit. “We hebben het gevoel dat onze wensen niet vertegenwoordigd zijn ook omdat vrijwel niemand van ons FNV-lid is en willen daar verandering in brengen door de Stichting voor Zelfstandige Chauffeurs te vormen”, aldus Roger Kaiser, zelfstandig taxichauffeur uit Lelystad en voorzitter van de stichting.

Werken aan betere voorwaarden voor platformchauffeurs

Naast het laten horen van hun stem, willen de leden van SvZC zich inzetten voor het verbeteren van de voorwaarden voor chauffeurs die werken voor platforms als Uber en Bolt. Dit kan volgens hen bijvoorbeeld door verliesgevende ritten aan te pakken of betere tarieven te hanteren.

Kaiser stelt dat het voor de zelfstandige chauffeurs tijd is om hun kennis en krachten te bundelen. De woordvoerder van de stichting meldt aan Nu.nl dat al zo’n driehonderd taxichauffeurs, een kleine 10 procent van het aantal zelfstandige chauffeurs in Nederland hebben aangegeven dat ze zich willen aansluiten bij de vereniging.

FNV blijft achter argumenten staan

Amrit Sewgobind, voorzitter van FNV Taxi, legt in een reactie uit dat zij de rechtszaak zijn gestart omdat Uber zich niet houdt aan de regels. Zij zijn ervan overtuigd dat een Uberchauffeur in dienst veel beter af is dan als zelfstandige. “Wij wisten dat een deel van de Uberchauffeurs het daar niet mee eens is en dat zij nu een stichting oprichten is natuurlijk hun goed recht.”

Toch blijft FNV achter hun argumenten staan dat deze chauffeurs in dienst veel meer zekerheid hebben over hun loon, geen last meer hebben van onrendabele ritten, dat wachttijden doorbetaald worden en dat verzekeringen, pensioenen en ziektedagen goed geregeld zijn. “En inmiddels hebben al bijna duizend Uberchauffeurs ons te kennen gegeven het daar mee eens te zijn.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Ontevreden Uberchauffeurs richten eigen belangenvereniging op”

Michel de Boo|11.11.21|06:58

Beste Elisabetta,

Ik ben Uber-chauffeur.
Hoe kan ik lid worden van SvZC?

Met vriendelijke groet,
Michel de Boo

tr -nl|11.11.21|13:50

FNV gaat ons dwingen om gehelen omzet aan uber inteleveren voor taxi cao loon 13.50 euro per uur.

Hahaha 😝 geweldige overwinning 😤 ga morgen kijken 👀 tesla super chage.

tr -nl|11.11.21|14:06

Ongelofelijk dat je van eigenonderneming gedwongen wordt naar loondienst na 21jaar vrij taxi markt.
Gelukkig 😎 uitspraak rechter niet uitvoerbaar,maar FNV nog steeds
grote ⚠️ gevaar voor taxiondernemingen.

Het kan zijn dat we opeens toch al onze omzet aan Uber moeten inleveren voor een taxi cao loon van 13,50€ Per uur.

In dat geval wordt einde good life en welcome shit hole 🕳