Taxipassagiers betalen mogelijk mee aan doortrekken Noord/Zuidlijn

Er is nog 1,5 miljard euro nodig om de Noord/Zuidlijn in Amsterdam door te trekken naar Schiphol. Als het Rijk dit geld niet beschikbaar stelt, zullen reizigers moeten meebetalen. Het gaat in dat geval om een toeslag van 2 euro met rit voor zowel OV-reizigers als taxipassagiers en automobilisten.

Voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn werd eerder dit jaar 1,5 miljard euro gereserveerd vanuit het Nationaal Groeifonds. Dit komt neer op de helft van de geschatte kosten. Hierbij werd wel als voorwaarde gesteld dat er voor 9 januari 2022 een cofinanciering vanuit het Rijk en de regio moet zijn. Vanwege de demissionaire status van het kabinet en de langdurige formatie lijkt dit echter een utopie, schrijft de Amsterdamse wethouder Egbert de Vries in een brief aan de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam.

Om deze reden is er gezocht naar alternatieve bekostigingsmiddelen. Het enige kansrijke plan B werd gevonden in een tijdelijke bereikbaarheidstoeslag voor reizigers. Wie met de taxi, auto, trein, metro, of bus van en naar knooppunt Schiphol reist, moet een toeslag 2 euro toeslag betalen. Voor werknemers wordt nog eens 0,25 euro extra voorgesteld. De heffing zou moeten ingaan vanaf het moment dat de Noord/Zuidlijn is doorgetrokken, naar verwachting in 2036, en duurt tot de benodigde 1,5 miljard euro is opgehaald.

Alle reizigers profiteren van doorgetrokken metrolijn

“Het concept gaat uit van de gedachte dat ongeacht de modaliteit of motief, een toekomstvaste bereikbaarheid van de knoop voor alle gebruikers van belang is”, schrijft De Vries in de brief. “Elke gebruiker ondervindt ook hinder als de knoop niet meer functioneert of vastloopt. Daarom is een bijdrage van de reizigers met herkomst óf bestemming Schiphol een vorm van bekostiging die verdedigbaar is als alternatief op reguliere middelen.”

Het idee is dan ook dat alle reizigers profiteren van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Dit creëert meer ruimte in de trein, op het spoor, in de bus en op de weg rond Schiphol. Ook de vliegtuigreiziger betaalt mee, omdat die Schiphol moet bereiken per auto, taxi, bus, metro of trein. Door niet alleen OV-reizigers te laten betalen, wordt er bovendien voor gezorgd dat concurrentiepositie van het OV niet verslechterd.

Beter onderbouwing van de plannen

Als er alsnog geld vanuit het Rijk komt, kan worden afgezien van dit plan B. Dit concept is sowieso pas levensvatbaar als het een onderdeel is van het voorstel dat door het ministerie van IenW zal worden aangeboden aan de onafhankelijke commissie van het Nationaal Groeifonds. Bovendien is een betere onderbouwing van de plannen een voorwaarde voor het omzetten van de reservering van 1,5 miljard euro uit het Groeifonds in een definitieve bijdrage.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.