Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

De nieuwe Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR) is per 1 januari 2022 ingegaan. Chauffeurs moeten hierdoor ongeacht of een rolstoel voldoet aan de ISO-richtlijn, en dus gecrashtest is, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Maar hoe werkt dit in praktijk? Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) verduidelijkt dit in een gratis online training.

Om duidelijkheid te geven aan de chauffeur en passagier was het de bedoeling dat per 1 januari 2022 alleen nog maar passagiers in gecrashteste stoelen meegenomen mochten worden. Maar de praktijk heeft volgens SFM inmiddels geleerd dat als rolstoelen niet gecrashtest kunnen worden, dat niet automatisch betekent dat ze niet veilig vastgezet en vervoerd kunnen worden. Met name maatwerkrolstoelen kunnen geen crashtest-sticker krijgen en zouden dus niet mee mogen. Dit terwijl juist de mensen die zo’n rolstoel hebben vaak afhankelijk zijn van deur-tot-deurvervoer, stelt SFM.

Tegelijkertijd zijn er ook rolstoelen die wel voldoen aan de ISO-richtlijn, maar die in de praktijk niet goed vastzetbaar blijken. Om deze reden is de crashtesteis niet met de start van 2022 doorgevoerd en zal dit vooralsnog ook niet in de toekomst gebeuren. In plaats daarvan moet er bij alle rolstoelen bekeken worden of ze aan de hand van wat de Code VVR voorschrijft veilig vastgezet en vervoerd kunnen worden.

Onduidelijkheid verhelpen

De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers ligt bij de chauffeur. Om deze reden vindt SFM het van groot belang dat de Code VVR duidelijk is en dat de afweging of een rolstoel veilig vervoerd kan worden goed gemaakt wordt. De dertig minuten durende online training ‘Code VVR’ moet hierbij helpen. Aan de hand van negentien vragen leren chauffeurs hierbij meer over veilig rolstoelvervoer zoals vastgelegd in de Code VVR.

Voor de training hoeven chauffeurs van tevoren niks te bestuderen. Zij kunnen direct beginnen. SFM stelt namelijk dat mensen het beste en het snelste leren als ze eerst zelf moeten nadenken. En dit gaat volgens de stichting het best door zelf vragen te beantwoorden. Na elke vraag wordt er uitgebreid feedback gegeven, zodat deelnemers ook daaran leren. Als voldoende vragen goed zijn beantwoordt, krijgen zij een certificaat.

Onbeperkt te herhalen

De training is met name bedoeld voor rolstoelbuschauffeurs, maar kan ook interessant zijn voor andere betrokkenen bij het rolstoelvervoer. Hierbij kan gedacht worden aan contactpersonen bij de dagbesteding, mantelzorgers en vrijwilligers. En hoewel de online training lijkt op een toets vanwege de beoordeling op kennis en de beloning met een certificaat, gaat het er juist om dat er iets wordt geleerd. De score die een wordt behaald is voor niemand anders te zien en bovendien kan de training onbeperkt herhaald worden.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?”

Don Vandijk|03.02.22|00:06

Met andere woorden, er is helemaal niks verandert.. Probeer er maar eens een te weigeren die niet goed vastzetbaar is. Puntje bij paaltje moet je hem/haar toch meenemen, ook al is het onveilig. De meeste chauffeurs doen het maar want die willen niet een nieuwe baan zoeken.

Stevie W|03.02.22|11:56

@Don Vandijk Inderdaad, weigeren is geen optie. Als je collega hem wegbrengt wie ben jij dan om hem niet mee terug te nemen. Zwaktebod weer van SFM,’als wij de oplossing niet weten leggen we het probleem gewoon bij de chauffeur neer’.
Ik vraag me af hoe een rechter oordeelt als er wel iets gebeurt met een rolstoel zonder stickers, legt hij dan ook de veranwoordelijkheid bij de chauffeur neer ? Ik betwijfel het.

Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel? | TaxiPro
Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

De nieuwe Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR) is per 1 januari 2022 ingegaan. Chauffeurs moeten hierdoor ongeacht of een rolstoel voldoet aan de ISO-richtlijn, en dus gecrashtest is, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Maar hoe werkt dit in praktijk? Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) verduidelijkt dit in een gratis online training.

Om duidelijkheid te geven aan de chauffeur en passagier was het de bedoeling dat per 1 januari 2022 alleen nog maar passagiers in gecrashteste stoelen meegenomen mochten worden. Maar de praktijk heeft volgens SFM inmiddels geleerd dat als rolstoelen niet gecrashtest kunnen worden, dat niet automatisch betekent dat ze niet veilig vastgezet en vervoerd kunnen worden. Met name maatwerkrolstoelen kunnen geen crashtest-sticker krijgen en zouden dus niet mee mogen. Dit terwijl juist de mensen die zo’n rolstoel hebben vaak afhankelijk zijn van deur-tot-deurvervoer, stelt SFM.

Tegelijkertijd zijn er ook rolstoelen die wel voldoen aan de ISO-richtlijn, maar die in de praktijk niet goed vastzetbaar blijken. Om deze reden is de crashtesteis niet met de start van 2022 doorgevoerd en zal dit vooralsnog ook niet in de toekomst gebeuren. In plaats daarvan moet er bij alle rolstoelen bekeken worden of ze aan de hand van wat de Code VVR voorschrijft veilig vastgezet en vervoerd kunnen worden.

Onduidelijkheid verhelpen

De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers ligt bij de chauffeur. Om deze reden vindt SFM het van groot belang dat de Code VVR duidelijk is en dat de afweging of een rolstoel veilig vervoerd kan worden goed gemaakt wordt. De dertig minuten durende online training ‘Code VVR’ moet hierbij helpen. Aan de hand van negentien vragen leren chauffeurs hierbij meer over veilig rolstoelvervoer zoals vastgelegd in de Code VVR.

Voor de training hoeven chauffeurs van tevoren niks te bestuderen. Zij kunnen direct beginnen. SFM stelt namelijk dat mensen het beste en het snelste leren als ze eerst zelf moeten nadenken. En dit gaat volgens de stichting het best door zelf vragen te beantwoorden. Na elke vraag wordt er uitgebreid feedback gegeven, zodat deelnemers ook daaran leren. Als voldoende vragen goed zijn beantwoordt, krijgen zij een certificaat.

Onbeperkt te herhalen

De training is met name bedoeld voor rolstoelbuschauffeurs, maar kan ook interessant zijn voor andere betrokkenen bij het rolstoelvervoer. Hierbij kan gedacht worden aan contactpersonen bij de dagbesteding, mantelzorgers en vrijwilligers. En hoewel de online training lijkt op een toets vanwege de beoordeling op kennis en de beloning met een certificaat, gaat het er juist om dat er iets wordt geleerd. De score die een wordt behaald is voor niemand anders te zien en bovendien kan de training onbeperkt herhaald worden.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Nieuwe Code VVR: hoe werkt de controle op veiligheid per rolstoel?”

Don Vandijk|03.02.22|00:06

Met andere woorden, er is helemaal niks verandert.. Probeer er maar eens een te weigeren die niet goed vastzetbaar is. Puntje bij paaltje moet je hem/haar toch meenemen, ook al is het onveilig. De meeste chauffeurs doen het maar want die willen niet een nieuwe baan zoeken.

Stevie W|03.02.22|11:56

@Don Vandijk Inderdaad, weigeren is geen optie. Als je collega hem wegbrengt wie ben jij dan om hem niet mee terug te nemen. Zwaktebod weer van SFM,’als wij de oplossing niet weten leggen we het probleem gewoon bij de chauffeur neer’.
Ik vraag me af hoe een rechter oordeelt als er wel iets gebeurt met een rolstoel zonder stickers, legt hij dan ook de veranwoordelijkheid bij de chauffeur neer ? Ik betwijfel het.