Video

Wat de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi in de praktijk betekent

De nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi brengt belangrijke veranderingen met zich mee. Henk van Gelderen van Sociaal Fonds Mobiliteit legt in een video uit om welke veranderingen het gaat en wat dit voor de branche betekent.

Wijzigingen in de nieuwe cao zijn onder meer de loonsverhoging van 2,5 procent en het schrappen van trede twee in het loongebouw voor rijdend personeel per 1 januari 2022. Maar de belangrijkste wijziging is volgens Van Gelderen de veranderde definitie van de verloonde tijd per 1 maart. Niet-betaalde onderbrekingen zijn hierdoor verleden tijd. In plaats daarvan worden taxichauffeurs in een dienst zonder blokken betaald voor alle tijd waarin zij beschikbaar zijn voor werk.

SFM-portaal

In de nieuwe situatie wordt er gewerkt met het zogenoemde SFM-portaal. Werkgevers moeten hierin in ieder geval één dag van tevoren aangeven in wat voor dienst en op welke de tijdstippen chauffeurs zijn ingeroosterd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen maxflex en dienstblokken.

Meer hierover, en over de andere wijzigingen in de uitlegvideo:

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Wat de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi in de praktijk betekent”

Johan Nijmeijer|03.02.22|14:16

kan iemand mij dit uitleggen hoe het nieuwe CAO werkt?
stel wij hebben in de ochtend 1 rit om 09.00 uur deze klant moet opgehaald worden voor retour om 17:00 uur. tussedndoor zijn er geen ritten geweest wat krijgt de chauffeur aan loon aan uren?
en als werkgever moet je dagelijks doorgeven hoe de chauffeurs gaan rijden?
Is er nog wel plaats voor een kleine zelfstandige? Er is geen vrijheid meer.

Johan Nijmeijer|03.02.22|14:17

kan iemand mij dit uitleggen hoe het nieuwe CAO werkt?
stel wij hebben in de ochtend 1 rit om 09.00 uur deze klant moet opgehaald worden voor retour om 17:00 uur. tussedndoor zijn er geen ritten geweest wat krijgt de chauffeur aan loonuren?
en als werkgever moet je dagelijks doorgeven hoe de chauffeurs gaan rijden?
Is er nog wel plaats voor een kleine zelfstandige? Er is geen vrijheid meer.

Marit van Santen|07.02.22|10:49

Kortom… de kleine zelfstandige ondernemer kan opdoeken. Voor mijn werkgever is het vrijwel zeker niet haalbaar om mij in dienst te houden. Triest maar waar.

Hadden ze het mij gevraagd dat had ik zo’n maxflex en dienstblokken regeling afgewezen. Een kind kan nagaan dat dit voor veel kleinere bedrijven niet haalbaar is. Toen de eerste geluiden klonken, kreeg ik het al benauwd, en terecht, blijkt nu.

Jammer, ik had een fantastische baas.

richard Jaasma|09.02.22|08:11

Beste SFM
word er wel rekening gehouden met de kleine zelfstandige ? had jullie al even opgebeld voor mijn vragen maar ik ben er niet echt duidelijk van geworden het enigste wat ik onthouden heb dat het een grote puzzel wordt zowel in de positieve als in de negatieve zin over ontslag van de chauffeurs nog niet eens besproken
wij zijn afhankelijk van de telefoon wanneer die gaat(straattaxi) dit kun je toch niet in blokken of in maxflex delen !!!
grote zorgen dus….
Taxi Richard Sneek .

richard Jaasma|09.02.22|08:13

Marrit@

Super triest is dit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taxi Richard Sneek

Wat de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi in de praktijk betekent | TaxiPro
Video

Wat de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi in de praktijk betekent

De nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi brengt belangrijke veranderingen met zich mee. Henk van Gelderen van Sociaal Fonds Mobiliteit legt in een video uit om welke veranderingen het gaat en wat dit voor de branche betekent.

Wijzigingen in de nieuwe cao zijn onder meer de loonsverhoging van 2,5 procent en het schrappen van trede twee in het loongebouw voor rijdend personeel per 1 januari 2022. Maar de belangrijkste wijziging is volgens Van Gelderen de veranderde definitie van de verloonde tijd per 1 maart. Niet-betaalde onderbrekingen zijn hierdoor verleden tijd. In plaats daarvan worden taxichauffeurs in een dienst zonder blokken betaald voor alle tijd waarin zij beschikbaar zijn voor werk.

SFM-portaal

In de nieuwe situatie wordt er gewerkt met het zogenoemde SFM-portaal. Werkgevers moeten hierin in ieder geval één dag van tevoren aangeven in wat voor dienst en op welke de tijdstippen chauffeurs zijn ingeroosterd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen maxflex en dienstblokken.

Meer hierover, en over de andere wijzigingen in de uitlegvideo:

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Wat de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi in de praktijk betekent”

Johan Nijmeijer|03.02.22|14:16

kan iemand mij dit uitleggen hoe het nieuwe CAO werkt?
stel wij hebben in de ochtend 1 rit om 09.00 uur deze klant moet opgehaald worden voor retour om 17:00 uur. tussedndoor zijn er geen ritten geweest wat krijgt de chauffeur aan loon aan uren?
en als werkgever moet je dagelijks doorgeven hoe de chauffeurs gaan rijden?
Is er nog wel plaats voor een kleine zelfstandige? Er is geen vrijheid meer.

Johan Nijmeijer|03.02.22|14:17

kan iemand mij dit uitleggen hoe het nieuwe CAO werkt?
stel wij hebben in de ochtend 1 rit om 09.00 uur deze klant moet opgehaald worden voor retour om 17:00 uur. tussedndoor zijn er geen ritten geweest wat krijgt de chauffeur aan loonuren?
en als werkgever moet je dagelijks doorgeven hoe de chauffeurs gaan rijden?
Is er nog wel plaats voor een kleine zelfstandige? Er is geen vrijheid meer.

Marit van Santen|07.02.22|10:49

Kortom… de kleine zelfstandige ondernemer kan opdoeken. Voor mijn werkgever is het vrijwel zeker niet haalbaar om mij in dienst te houden. Triest maar waar.

Hadden ze het mij gevraagd dat had ik zo’n maxflex en dienstblokken regeling afgewezen. Een kind kan nagaan dat dit voor veel kleinere bedrijven niet haalbaar is. Toen de eerste geluiden klonken, kreeg ik het al benauwd, en terecht, blijkt nu.

Jammer, ik had een fantastische baas.

richard Jaasma|09.02.22|08:11

Beste SFM
word er wel rekening gehouden met de kleine zelfstandige ? had jullie al even opgebeld voor mijn vragen maar ik ben er niet echt duidelijk van geworden het enigste wat ik onthouden heb dat het een grote puzzel wordt zowel in de positieve als in de negatieve zin over ontslag van de chauffeurs nog niet eens besproken
wij zijn afhankelijk van de telefoon wanneer die gaat(straattaxi) dit kun je toch niet in blokken of in maxflex delen !!!
grote zorgen dus….
Taxi Richard Sneek .

richard Jaasma|09.02.22|08:13

Marrit@

Super triest is dit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Taxi Richard Sneek