Taxicentrale de Meierij actie Oekraïne
Interview

Taxi- en touringcarbranche in actie voor Oekraïners: ‘Geen twijfels over’

Foto: Jan van Kasteren

Er is een grote bereidheid vanuit de taxi- en touringcarbranche om hulp te bieden aan Oekraïners. Zo worden onder andere vanuit Taxicentrale de Meierij uit Liempde en Van Heugten Tours uit Den Haag voertuigen ingezet om goederen naar grensgebieden te brengen en vluchtelingen op te halen. Met TaxiPro delen zij hun beweegredenen en ervaringen. 

Het idee van Taxicentrale de Meierij om in actie te komen voor Oekraïne is ontstaan doordat de verbanddozen van de taxi’s begin dit jaar vervangen moesten worden. “Meestal geven we deze verbanddozen aan bijvoorbeeld een opleider, die ze weer goed kan gebruiken. Maar toen de oorlog in Oekraïne begon, opperde mijn vrouw om ze naar de Oekraïense grens te brengen”, legt directeur Jan van Kasteren uit.

Niet veel later zag hij op sociale media een bericht over Fastlane Ukraine voorbij komen, een Amsterdams initiatief waarbij dagelijks tal van busritten tussen Nederland en Oekraïne worden gecoördineerd. Hierbij worden busjes met goederen en medicijnen vanuit Amsterdam naar gebieden met veel vluchtelingen gebracht en vanaf daar weer zoveel mogelijk vluchtelingen meegenomen naar Nederland.

Met de taxibus naar de grens

Van Kasteren kwam met de organisatie in contact en vertrok uiteindelijk in opdracht van hun met een taxibus richting Warschau. “Eenmaal aangekomen troffen we veel teneergeslagen mensen aan. Wij hebben in totaal drie volwassenen en drie kinderen opgehaald. Hieronder ook mensen die we, nadat we een nacht  in een opvangcentrum hadden geslapen, konden ophalen in de Poolse stad Poznan”, vertelt Van Kasteren.

Vanaf Poznan zijn ze die middag begonnen aan de terugreis naar Nederland. “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om te overnachten in een hotel in Duitsland, omdat we niet de hele nacht door konden rijden en we niet in de nacht wilden aankomen in Nederland. De mensen hebben toen kunnen douchen en goed kunnen slapen. Iedereen zag er weer beter uit de ochtend erna. Ook bood de hoteleigenaar ons allemaal spontaan een gratis ontbijt aan.”

Een van de passagiers werd afgezet in Almere en de groep die geen bestemming had, werd bij de vluchtelingenopvang in de Jaarbeurs in Utrecht afgezet. “Dat zag er wel heel geruststellend uit. Er waren meer hulpverleners dan vluchtelingen en er kwam ook direct een tolk. Toch was het heel ingrijpend om alle vluchtelingen daar samen te zien en om ‘onze’ mensen daar achter te laten”, vertelt Van Kasteren. “Ik hoop dat er snel een oplossing komt. Voor ons is dit in ieder geval iets om nooit meer te vergeten.”

Dagelijks vertrek van touringcars

Timothy van Heugten van Van Heugten Tours werd benaderd door een groep Nederlandse vrijwilligers onder leiding van twee echtparen uit Gelderland en Zuid-Holland. “Een stel had plek in huis en kon daar een gezin kwijt. Op een dag zijn zij daarom naar de grens toe gereden”, aldus Van Heugten. “Eenmaal daar aangekomen zagen ze hoe erg de situatie was en beseften ze dat er een bus moest komen om meer mensen op te kunnen halen. Dit hebben wij opgepakt en nu rijden we dagelijks naar de grens. We zitten nu op elf ritten en hebben al zo’n 500 mensen naar Nederland gebracht voor deze groep vrijwilligers.”

Touringcar Van Heugten Tours met Oekraïense vluchtelingen.
Touringcar Van Heugten Tours met Oekraïense vluchtelingen.

Van Heugten stelt dat hij geen seconde twijfelde toen zijn bedrijf om hulp werd gevraagd. Hij zet naar eigen zeggen graag zijn materieel in om deze mensen in nood te helpen. “Om de kosten van alle ritten te dekken zijn we sponsoren gaan zoeken. Met succes, want veel bedrijven hebben zich bereid getoond.” De ondernemer deed ook een oproep onder chauffeurs om naar de grens te trekken. “De reacties stroomden binnen, ook van oud-chauffeurs die inmiddels vrachtwagen rijden of in het openbaar vervoer werken. Dit is mooi om te zien, want zonder hun bereidheid zou dit niet mogelijk zijn.”

Grote impact

Om naar de grens te mogen gaan met de touringcar stelt Van Heugten als eis dat de chauffeur al buitenlandervaring heeft. “De meeste chauffeurs hebben er een goed gevoel bij om te gaan en weten dat ze het verschil kunnen maken. Dit neemt echter niet weg dat het een grote impact heeft op hen. Sommige chauffeurs laten bij terugkomst tranen over de dingen die ze gezien hebben. Het is echt heel heftig.”

De komende dagen worden er geen ritten gereden voor deze organisatie. “De initiatiefnemers zijn al vanaf het begin op locatie aanwezig en hebben rust nodig. Dat begrijp ik volkomen. We zien wel dat er veel andere initiatieven zijn waar we heel graag aan mee willen werken, dus maandag staat er weer een vertrek gepland.” Van Heugten hoopt dat de hulp niet lang meer nodig is, maar wil voor nu andere busbedrijven oproepen om bussen die stil of in schorsing staan, in te zetten voor Oekraïeners. “Maar er zijn nog veel meer dingen die je kan doen. Ik nodig iedereen uit om hierover na te denken”, besluit hij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi- en touringcarbranche in actie voor Oekraïners: ‘Geen twijfels over’ | TaxiPro
Taxicentrale de Meierij actie Oekraïne
Interview

Taxi- en touringcarbranche in actie voor Oekraïners: ‘Geen twijfels over’

Foto: Jan van Kasteren

Er is een grote bereidheid vanuit de taxi- en touringcarbranche om hulp te bieden aan Oekraïners. Zo worden onder andere vanuit Taxicentrale de Meierij uit Liempde en Van Heugten Tours uit Den Haag voertuigen ingezet om goederen naar grensgebieden te brengen en vluchtelingen op te halen. Met TaxiPro delen zij hun beweegredenen en ervaringen. 

Het idee van Taxicentrale de Meierij om in actie te komen voor Oekraïne is ontstaan doordat de verbanddozen van de taxi’s begin dit jaar vervangen moesten worden. “Meestal geven we deze verbanddozen aan bijvoorbeeld een opleider, die ze weer goed kan gebruiken. Maar toen de oorlog in Oekraïne begon, opperde mijn vrouw om ze naar de Oekraïense grens te brengen”, legt directeur Jan van Kasteren uit.

Niet veel later zag hij op sociale media een bericht over Fastlane Ukraine voorbij komen, een Amsterdams initiatief waarbij dagelijks tal van busritten tussen Nederland en Oekraïne worden gecoördineerd. Hierbij worden busjes met goederen en medicijnen vanuit Amsterdam naar gebieden met veel vluchtelingen gebracht en vanaf daar weer zoveel mogelijk vluchtelingen meegenomen naar Nederland.

Met de taxibus naar de grens

Van Kasteren kwam met de organisatie in contact en vertrok uiteindelijk in opdracht van hun met een taxibus richting Warschau. “Eenmaal aangekomen troffen we veel teneergeslagen mensen aan. Wij hebben in totaal drie volwassenen en drie kinderen opgehaald. Hieronder ook mensen die we, nadat we een nacht  in een opvangcentrum hadden geslapen, konden ophalen in de Poolse stad Poznan”, vertelt Van Kasteren.

Vanaf Poznan zijn ze die middag begonnen aan de terugreis naar Nederland. “Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om te overnachten in een hotel in Duitsland, omdat we niet de hele nacht door konden rijden en we niet in de nacht wilden aankomen in Nederland. De mensen hebben toen kunnen douchen en goed kunnen slapen. Iedereen zag er weer beter uit de ochtend erna. Ook bood de hoteleigenaar ons allemaal spontaan een gratis ontbijt aan.”

Een van de passagiers werd afgezet in Almere en de groep die geen bestemming had, werd bij de vluchtelingenopvang in de Jaarbeurs in Utrecht afgezet. “Dat zag er wel heel geruststellend uit. Er waren meer hulpverleners dan vluchtelingen en er kwam ook direct een tolk. Toch was het heel ingrijpend om alle vluchtelingen daar samen te zien en om ‘onze’ mensen daar achter te laten”, vertelt Van Kasteren. “Ik hoop dat er snel een oplossing komt. Voor ons is dit in ieder geval iets om nooit meer te vergeten.”

Dagelijks vertrek van touringcars

Timothy van Heugten van Van Heugten Tours werd benaderd door een groep Nederlandse vrijwilligers onder leiding van twee echtparen uit Gelderland en Zuid-Holland. “Een stel had plek in huis en kon daar een gezin kwijt. Op een dag zijn zij daarom naar de grens toe gereden”, aldus Van Heugten. “Eenmaal daar aangekomen zagen ze hoe erg de situatie was en beseften ze dat er een bus moest komen om meer mensen op te kunnen halen. Dit hebben wij opgepakt en nu rijden we dagelijks naar de grens. We zitten nu op elf ritten en hebben al zo’n 500 mensen naar Nederland gebracht voor deze groep vrijwilligers.”

Touringcar Van Heugten Tours met Oekraïense vluchtelingen.
Touringcar Van Heugten Tours met Oekraïense vluchtelingen.

Van Heugten stelt dat hij geen seconde twijfelde toen zijn bedrijf om hulp werd gevraagd. Hij zet naar eigen zeggen graag zijn materieel in om deze mensen in nood te helpen. “Om de kosten van alle ritten te dekken zijn we sponsoren gaan zoeken. Met succes, want veel bedrijven hebben zich bereid getoond.” De ondernemer deed ook een oproep onder chauffeurs om naar de grens te trekken. “De reacties stroomden binnen, ook van oud-chauffeurs die inmiddels vrachtwagen rijden of in het openbaar vervoer werken. Dit is mooi om te zien, want zonder hun bereidheid zou dit niet mogelijk zijn.”

Grote impact

Om naar de grens te mogen gaan met de touringcar stelt Van Heugten als eis dat de chauffeur al buitenlandervaring heeft. “De meeste chauffeurs hebben er een goed gevoel bij om te gaan en weten dat ze het verschil kunnen maken. Dit neemt echter niet weg dat het een grote impact heeft op hen. Sommige chauffeurs laten bij terugkomst tranen over de dingen die ze gezien hebben. Het is echt heel heftig.”

De komende dagen worden er geen ritten gereden voor deze organisatie. “De initiatiefnemers zijn al vanaf het begin op locatie aanwezig en hebben rust nodig. Dat begrijp ik volkomen. We zien wel dat er veel andere initiatieven zijn waar we heel graag aan mee willen werken, dus maandag staat er weer een vertrek gepland.” Van Heugten hoopt dat de hulp niet lang meer nodig is, maar wil voor nu andere busbedrijven oproepen om bussen die stil of in schorsing staan, in te zetten voor Oekraïeners. “Maar er zijn nog veel meer dingen die je kan doen. Ik nodig iedereen uit om hierover na te denken”, besluit hij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.