KNAC rapport waterstof

Ministerie IenW neemt rapport over belang waterstofvervoer in ontvangst

Foto: persbericht KNAC

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) heeft dinsdag het rapport ‘Op weg met waterstof: verhalen, feiten en cijfers’ aangeboden aan de vaste Kamercommissie van het ministerie van IenW. Het document geeft inzicht in de status quo, de kansen en toekomst van waterstofvervoer in Nederland. Later deze week spreekt de Kamercommissie over duurzaam vervoer met de staatssecretaris Heijnen van IenW. 

Voorzitter van de Kamercommissie Tjeerd de Groot nam het rapport in ontvangst. In het rapport komen pioniers aan het woord die met een waterstof-elektrische auto rijden of gereden hebben, zoals een importeur, de Gasunie, exploitanten van een waterstoftankstations, het raceteam van de TU Delft en een wegenwacht.

Door de bundeling van deze interviews is een boekje ontstaan waarin de voors én tegens van het rijden op waterstof de revue passeren. Zowel het rijcomfort als de uitstoot van uitsluitend water bleek voor de geïnterviewden een belangrijke reden om een waterstofauto aan te schaffen. De ongemakken die het pionieren met zich meebrengt, worden door de meesten voor lief genomen.

Overbelasting van het elektriciteitsnet tegengaan

Een belangrijk voordeel van de waterstof-elektrische auto ten opzichte van de batterij-elektrische auto die in het rapport naar voren komt, is dat de waterstofauto niet hoeft te worden opgeladen. Daardoor wordt de te overbelasting van het elektriciteitsnet tegengegaan, met name op de piekmomenten. Daarnaast wordt er gesteld dat de waterstofauto vanwege de grote actieradius en het snelle tanken zeer geschikt is voor mensen die veel rijden en frequent op de weg zitten, zoals taxichauffeurs.

De geïnterviewden zijn ervan overtuigd dat de waterstofauto geen auto zal worden voor het grote publiek. De verwachting is dat de waterstofauto een aandeel van 10 tot 15 procent in de automarkt zal bereiken. “De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto”, aldus directeur van KNAC Peter Staal.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ministerie IenW neemt rapport over belang waterstofvervoer in ontvangst | TaxiPro
KNAC rapport waterstof

Ministerie IenW neemt rapport over belang waterstofvervoer in ontvangst

Foto: persbericht KNAC

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) heeft dinsdag het rapport ‘Op weg met waterstof: verhalen, feiten en cijfers’ aangeboden aan de vaste Kamercommissie van het ministerie van IenW. Het document geeft inzicht in de status quo, de kansen en toekomst van waterstofvervoer in Nederland. Later deze week spreekt de Kamercommissie over duurzaam vervoer met de staatssecretaris Heijnen van IenW. 

Voorzitter van de Kamercommissie Tjeerd de Groot nam het rapport in ontvangst. In het rapport komen pioniers aan het woord die met een waterstof-elektrische auto rijden of gereden hebben, zoals een importeur, de Gasunie, exploitanten van een waterstoftankstations, het raceteam van de TU Delft en een wegenwacht.

Door de bundeling van deze interviews is een boekje ontstaan waarin de voors én tegens van het rijden op waterstof de revue passeren. Zowel het rijcomfort als de uitstoot van uitsluitend water bleek voor de geïnterviewden een belangrijke reden om een waterstofauto aan te schaffen. De ongemakken die het pionieren met zich meebrengt, worden door de meesten voor lief genomen.

Overbelasting van het elektriciteitsnet tegengaan

Een belangrijk voordeel van de waterstof-elektrische auto ten opzichte van de batterij-elektrische auto die in het rapport naar voren komt, is dat de waterstofauto niet hoeft te worden opgeladen. Daardoor wordt de te overbelasting van het elektriciteitsnet tegengegaan, met name op de piekmomenten. Daarnaast wordt er gesteld dat de waterstofauto vanwege de grote actieradius en het snelle tanken zeer geschikt is voor mensen die veel rijden en frequent op de weg zitten, zoals taxichauffeurs.

De geïnterviewden zijn ervan overtuigd dat de waterstofauto geen auto zal worden voor het grote publiek. De verwachting is dat de waterstofauto een aandeel van 10 tot 15 procent in de automarkt zal bereiken. “De waterstofauto is naast een plezierig en milieuvriendelijk vervoermiddel ook een ambassadeur in de transitie naar een waterstofeconomie. In het gebruik wordt hij gezien als het groene alternatief voor de dieselauto”, aldus directeur van KNAC Peter Staal.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.