Shirley van den Kolk met haar cursisten.
Interview

Shirley van den Kolk helpt vrijwilligers aan werk in leerlingenvervoer: “Groep die niet benut wordt”

Shirley van den Kolk begeleidt cursisten naar betaald werk in het leerlingenvervoer.Foto: Shirley van den Kolk/Inner-Aktie

Shirley van den Kolk, directeur van Inner-Aktie, kan het woord ‘personeelstekort’ niet meer aanhoren. Na haar voortijdige vertrek bij Connexxion stoomt ze mensen die in de bijstand zitten en enkel vrijwilligerswerk doen, klaar voor een betaalde baan in het leerlingenvervoer. “Kijk verder dan je neus lang is.”

“Ik ben begonnen als weekendchauffeur bij taxicentrale Raalte”, vertelt Shirley van den Kolk. “Daarna ben ik leerlingenvervoer gaan doen. Zo heb ik steeds mijn werkzaamheden uitgebreid. Na wat omzwervingen werd ik door Connexxion gebeld met de vraag of ik terug wilde keren in de taxibranche. Uiteindelijk ben ik daar als regiomanager aan de slag gegaan.”

Boventallig

Van den Kolk was tot vijf jaar geleden werkzaam bij Connexxion. Aan dat dienstverband kwam echter abrupt een einde. Na een operatie werd ze door haar toenmalige werkgever ‘boventallig’ verklaard. “Toen ik terugkwam bij Connexxion kreeg ik helaas te horen dat mijn functie kwam te vervallen. Ik mocht nog driehonderd slechtnieuwsgesprekken doen, maar daarna was mijn houdbaarheidsdatum wel bereikt. Toen heb ik ervoor gekozen te tekenen bij het kruisje en te vertrekken.”

“Daarna ben ik de WW ingegaan. Ik had wel wat aanbiedingen, maar ik wilde het roer volledig omgooien. Ik ben zelf ooit bijstandsmoeder geweest. Toch is het mij gelukt een mooie carrière op te bouwen. Die ervaring heb ik ingezet om mijn eigen bedrijf te starten. Ik besloot om mensen die in de bijstand zitten te motiveren weer aan het werk te gaan. Toen ik zelf bijstandsmoeder was, merkte ik dat je echt afhankelijk bent van wie jouw consulent is en hoeveel die zich voor je inzet. Als je mensen meer vertrouwen geeft, zijn ze daar minder afhankelijk van. Ze gaan meer in zichzelf geloven en pakken dan zelf de regie. Dat gevoel wilde ik overbrengen. Zo is Inner-Aktie ontstaan.”

‘Ik vervoer’

Met haar huidige bedrijf helpt Shirley van den Kolk mensen die in de bijstand zitten en alleen nog maar vrijwilligerswerk doen, aan werk in het leerlingenvervoer. Dat doet ze door verschillende cursussen en trainingen aan te bieden. Eén daarvan is de opleiding ‘Ik vervoer’. Tijdens deze opleiding werken deelnemers toe naar het behalen van hun taxipas, om vervolgens de stap te maken naar betaald werk in het leerlingenvervoer.

“De kandidaat krijgt eerst een intake bij de vervoerder, want dat wordt uiteindelijk ook de werkgever. Als de vervoerder vertrouwen in de voorgedragen kandidaat heeft, komt hij bij ons terecht. Wij kijken dan of hij ook daadwerkelijk gemotiveerd is. Als dat het geval is en de kandidaat past ook goed bij de doelgroep, komt hij bij ons in de opleiding terecht. Dan krijgt hij minimaal zestien weken, elke week, minimaal drie uur les.”

“De opleiding bestaat uit een praktisch en theoretisch deel. Wij hebben een praktijkinstructeur die met de kandidaten gaat rijden. Mensen die in de bijstand zitten hebben vaak geen auto, dus missen rijervaring. Daarnaast hebben we drie trainers die de kandidaten klaarstomen voor de theorie. Daarbij pakken we ook onderdelen uit onze basistrainingen, om de kandidaten meer zelfvertrouwen te geven. Wat is je werkethos, wat zijn de afspraken bij een werkgever en hoe ga je om met collega’s? Dat nemen we ook allemaal mee.”

Boodschap

Inner-Aktie heeft in totaal 49 kandidaten opgeleid en is inmiddels voor tien gemeenten actief. Hoewel ze trots is op dat resultaat, vindt Shirley van den Kolk het belangrijker dat de boodschap die erachter zit wordt uitgedragen. Voor potentiële werkgevers heeft ze dan ook een belangrijke boodschap. “Jongens, kijk nou eens verder dan je neus lang is. Er is namelijk een doelgroep die momenteel niet benut wordt. De buitenwereld denkt vaak dat mensen die in de bijstand zitten niet wíllen werken. Maar dat is niet waar. Negen van de tien keer zijn ze gewoon bang voor nieuwe teleurstellingen. Door mijn eigen ervaringen te delen, probeer ik door die barrière heen te prikken. Als dat lukt zie je dat ze het geloof in hun eigen kunnen weer langzaam terugkrijgen. Met deze boodschap wil ik zoveel mogelijk mensen helpen. Dat is mijn doel.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.