Christine Esteingeldoir
Interview

Leiderschaps- en teamcoach Christine: ‘Meer inspraak zorgt voor meer motivatie’

Teamcoach Christine Esteingeldoir. Foto: Christine Esteingeldoir

Als taxichauffeurs in hun werk voldoende inspraak krijgen, dan zal dat de motivatie ten goede komen. Dat zegt leiderschaps- en teamcoachcoach Christine Esteingeldoir van het Belgische Querencia, een HR-adviesbedrijf dat ze in 2004 oprichtte. Na een carrière van bijna twintig jaar in de bedrijfswereld weet ze als geen ander hoe het is om teams aan te sturen, te motiveren en te verbinden. Voor de taxisector geeft ze enkele tips.

Neemt u zelf weleens een taxi?

“Ja, als ik naar de luchthaven moet of na een restaurantbezoek. Ik heb er positieve ervaringen mee. Ik heb een vaste taxichauffeur die het prima doet. Het is een zelfstandige taxichauffeur die op zichzelf werkt.”

Waar moet je op letten als je een taxichauffeur aanwerft? 

“Uiteraard zijn de competenties van iemand erg belangrijk, maar de attitude is vaak nog bepalender.  Leergierigheid is een erg belangrijke factor om te weten of iemand het goed zal doen. Hoe leergieriger iemand is, hoe meer die zal willen weten hoe alles werkt en hoe groter kans is op betrokkenheid.”

Heb je nog tips als een taxichauffeur eenmaal aangeworven is?

“Bij de aanwerving is het belangrijk dat je checkt hoe zelfstandig iemand kan werken. Zelfstandigheid is een bepalende factor bij de motivatie van mensen. Het is belangrijk dat de mensen de nodige vrijheid krijgen om hun werk zelf in te vullen, maar zich niet aan hun lot overgelaten voelen. Dat is een goed evenwicht dat je moet vinden. Voor mensen, zoals taxichauffeurs, die vaak alleen werken, is zelfstandigheid een belangrijke factor. En hoe meer ervaring iemand heeft, hoe meer vrijheden je kunt geven.”

“Daarnaast is het ook een uitdaging om die mensen zich betrokken te laten voelen bij de organisatie waarvoor ze werken. Heel veel contacten verlopen via de telefoon. Ik zou ervoor zorgen dat er ook face-to-face-contacten zijn, dus minstens één of twee keer in de maand. Dus momenten waar er vanuit menselijk oogpunt wordt gekeken: hoe loopt het voor u? Wat loopt er goed en wat loopt minder goed? Hoe kunnen we u ondersteunen? Het is belangrijk dat je in die gesprekken een goed evenwicht vindt in het mensgerichte en de noden van de organisatie. Wat geef je aan je medewerker, wat zijn behoeften en hoe kan je dat in evenwicht brengen met wat de organisatie nodig heeft.”

Nachtwerk lijkt mij wel een discussie punt. Hoe pak je dat aan?

“Veel mensen willen ‘s nachts niet rijden: hoe regel je dat? In sommige gevallen willen taxichauffeurs enkel de nacht doen. In andere gevallen wordt er gewisseld. Ga het gesprek aan en kijk hoe het nachtwerk onder de chauffeurs verdeeld kan worden. Praat ook over hoe we ritten aan elkaar doorgeven. Hoe gebeurt dat en wanneer? Ik geef toe dat communicatie tussen mensen soms lastig verloopt. In de samenwerking zit altijd wrijving.”

Waarom is die inspraak zo belangrijk?

“Als mensen inspraak krijgen, dan zijn ze meer gemotiveerd. Als ze hun zegje hebben kunnen doen, dan is dat belangrijk. Inspraak is een belangrijke factor bij motivatie, ook al wordt hun idee niet uitgevoerd. Echt luisteren, het in overweging nemen en terugkoppelen. En de uitleg te geven waarom dat je het wel of niet gedaan hebt. Neem de beslissingen in groep.”

Wat motiveert de werknemers dan nog?

“Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze competent zijn om de klus te klaren: dat ze hun werk kunnen doen. Dat ze weten hoe het systeem werkt en wat ervan verwacht wordt. Dat de doelstellingen duidelijk zijn. Dat geldt ook voor de ongeschreven regels. Dat zijn de belangrijkste zaken om mensen te motiveren, niet het loon. Een laag loon kan wel demotiverend werken. De echt motivatie ontstaat ook tussen de verbinding van mensen.”

Kortom, hoe bouw je sterke teams en organisaties?

“Volgens mij doe je dat met nieuwsgierigheid, resultaatgerichte moed en positief engagement. Ik geloof dat sterke organisaties gemaakt worden door mensen die het voordeel zien in samenwerken vanuit sterkte en verschil.  Mensen die, vanuit hun eigenheid, op zoek gaan naar verbinding en elkaar en hun klanten zo versterken.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het hele interview. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Leiderschaps- en teamcoach Christine: ‘Meer inspraak zorgt voor meer motivatie’ | TaxiPro
Christine Esteingeldoir
Interview

Leiderschaps- en teamcoach Christine: ‘Meer inspraak zorgt voor meer motivatie’

Teamcoach Christine Esteingeldoir. Foto: Christine Esteingeldoir

Als taxichauffeurs in hun werk voldoende inspraak krijgen, dan zal dat de motivatie ten goede komen. Dat zegt leiderschaps- en teamcoachcoach Christine Esteingeldoir van het Belgische Querencia, een HR-adviesbedrijf dat ze in 2004 oprichtte. Na een carrière van bijna twintig jaar in de bedrijfswereld weet ze als geen ander hoe het is om teams aan te sturen, te motiveren en te verbinden. Voor de taxisector geeft ze enkele tips.

Neemt u zelf weleens een taxi?

“Ja, als ik naar de luchthaven moet of na een restaurantbezoek. Ik heb er positieve ervaringen mee. Ik heb een vaste taxichauffeur die het prima doet. Het is een zelfstandige taxichauffeur die op zichzelf werkt.”

Waar moet je op letten als je een taxichauffeur aanwerft? 

“Uiteraard zijn de competenties van iemand erg belangrijk, maar de attitude is vaak nog bepalender.  Leergierigheid is een erg belangrijke factor om te weten of iemand het goed zal doen. Hoe leergieriger iemand is, hoe meer die zal willen weten hoe alles werkt en hoe groter kans is op betrokkenheid.”

Heb je nog tips als een taxichauffeur eenmaal aangeworven is?

“Bij de aanwerving is het belangrijk dat je checkt hoe zelfstandig iemand kan werken. Zelfstandigheid is een bepalende factor bij de motivatie van mensen. Het is belangrijk dat de mensen de nodige vrijheid krijgen om hun werk zelf in te vullen, maar zich niet aan hun lot overgelaten voelen. Dat is een goed evenwicht dat je moet vinden. Voor mensen, zoals taxichauffeurs, die vaak alleen werken, is zelfstandigheid een belangrijke factor. En hoe meer ervaring iemand heeft, hoe meer vrijheden je kunt geven.”

“Daarnaast is het ook een uitdaging om die mensen zich betrokken te laten voelen bij de organisatie waarvoor ze werken. Heel veel contacten verlopen via de telefoon. Ik zou ervoor zorgen dat er ook face-to-face-contacten zijn, dus minstens één of twee keer in de maand. Dus momenten waar er vanuit menselijk oogpunt wordt gekeken: hoe loopt het voor u? Wat loopt er goed en wat loopt minder goed? Hoe kunnen we u ondersteunen? Het is belangrijk dat je in die gesprekken een goed evenwicht vindt in het mensgerichte en de noden van de organisatie. Wat geef je aan je medewerker, wat zijn behoeften en hoe kan je dat in evenwicht brengen met wat de organisatie nodig heeft.”

Nachtwerk lijkt mij wel een discussie punt. Hoe pak je dat aan?

“Veel mensen willen ‘s nachts niet rijden: hoe regel je dat? In sommige gevallen willen taxichauffeurs enkel de nacht doen. In andere gevallen wordt er gewisseld. Ga het gesprek aan en kijk hoe het nachtwerk onder de chauffeurs verdeeld kan worden. Praat ook over hoe we ritten aan elkaar doorgeven. Hoe gebeurt dat en wanneer? Ik geef toe dat communicatie tussen mensen soms lastig verloopt. In de samenwerking zit altijd wrijving.”

Waarom is die inspraak zo belangrijk?

“Als mensen inspraak krijgen, dan zijn ze meer gemotiveerd. Als ze hun zegje hebben kunnen doen, dan is dat belangrijk. Inspraak is een belangrijke factor bij motivatie, ook al wordt hun idee niet uitgevoerd. Echt luisteren, het in overweging nemen en terugkoppelen. En de uitleg te geven waarom dat je het wel of niet gedaan hebt. Neem de beslissingen in groep.”

Wat motiveert de werknemers dan nog?

“Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze competent zijn om de klus te klaren: dat ze hun werk kunnen doen. Dat ze weten hoe het systeem werkt en wat ervan verwacht wordt. Dat de doelstellingen duidelijk zijn. Dat geldt ook voor de ongeschreven regels. Dat zijn de belangrijkste zaken om mensen te motiveren, niet het loon. Een laag loon kan wel demotiverend werken. De echt motivatie ontstaat ook tussen de verbinding van mensen.”

Kortom, hoe bouw je sterke teams en organisaties?

“Volgens mij doe je dat met nieuwsgierigheid, resultaatgerichte moed en positief engagement. Ik geloof dat sterke organisaties gemaakt worden door mensen die het voordeel zien in samenwerken vanuit sterkte en verschil.  Mensen die, vanuit hun eigenheid, op zoek gaan naar verbinding en elkaar en hun klanten zo versterken.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het hele interview. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.