Standplaats Den Haag CS

Rechter oordeelt: ook taxi-zzp’er moet zich aan rusttijden houden

Een zelfstandig taxichauffeur die zich niet hield aan de verplichte rij- en rusttijden en daarom het bevel kreeg om tijdelijk zijn werk te staken, spande een rechtszaak aan tegen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens hem zouden de arbeids- en rusttijden niet voor zelfstandigen moeten gelden.  

De chauffeur werd in februari op Schiphol gecontroleerd door een toezichthouder van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Hij bleek in een periode van twee weken werk geen 72 uur rust te hebben genomen, en had dus de Arbeidstijdenwet (Atw) overtreden. Hij werd daarom bevolen om zijn werk te staken voor 44 uur en 56 minuten, in het belang van zijn veiligheid, gezondheid en welzijn. 

De man in kwestie werkt naast taxichauffeur ook als belastingconsulent. Hij meent dat als hij voor zijn werk als belastingconsulent een bezoek moet afleggen, hij dit probeert te combineren met een taxirit. In dat kader is hij dan ingelogd op zijn boordcomputer taxi (BCT). In de rechtbank stelde de man dat hij als zelfstandige in vrijheid zijn werk wil regelen en niet opgelegd wil krijgen wanneer hij moet rusten. Hij acht zich ook voldoende in staat om zelf te bepalen wanneer hij rust nodig heeft. 

BCT als wettelijk controlemiddel

Volgens de chauffeur is de ILT ook niet bevoegd om hem te controleren en deze maatregel op te leggen. In zijn ogen zou hij alleen gecontroleerd mogen worden als zijn gedragingen op de weg daartoe aanleiding geven. De rechter concludeert echter dat de inspectiedienst in het geval van taxi’s bevoegd is om zonder aanleiding te controleren of chauffeurs de regels naleven. Zo ook omtrent arbeids- en rusttijden. Hierbij mogen maatregelen worden genomen, zoals het opleggen van een bevel tot staking van de arbeid. 

Verder vond de man dat niet alleen zijn BCT had moeten worden onderzocht, maar dat er ook gekeken had moeten worden naar de verschillende werkzaamheden die hij verricht. Tussen zijn andere werk door is hij wel beschikbaar voor taxiritten, maar voert hij niet altijd taxiwerkzaamheden uit. De ILT gaat echter bij de controle van de rij-en rusttijden uit van de registraties in de BCT omdat dit het wettelijk controlemiddel is. 

Verrichten en aanbieden vervoer gelijkgesteld

Ook wordt het verrichten van taxivervoer volgens de Wet personenvervoer 2000 gelijkgesteld met het aanbieden van taxivervoer. Als hij tijdens zijn werk als belastingadviseur ook taxiritten aanbiedt, verricht hij dus ook arbeid volgens de rechter. Al met al wordt concludeert de rechtbank dat de ILT bevoegd was om te handhaven en dat het bevel om het werk te staken terecht was. Binnen zes weken kan er nog een hoger beroep worden ingesteld. 

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Rechter oordeelt: ook taxi-zzp’er moet zich aan rusttijden houden”

Dennis Sleeswijk|31.05.21|10:32

Wat een verstand. Als hij nog overweegt in hoger beroep te gaan, gaat het hem alleen maar meer kosten want dit heeft geen win kans.
Als ondernemer mag je al meer uren de weg op ten opzichte van je personeel. Maar ook dat heeft grenzen. Binnen de regels heb je ook alle vrijheid je werk in te delen. Toch gelden deze regels voor alle taxi ondernemers en hier van afwijken zou je in mijn ogen ook een economisch delict kunnen noemen naar je mede ondernemers die zich er wel keurig aan houden.

Taxi Volendam|31.05.21|11:29

Land in de greep van de bureaucratie.
Lees Opinie in de Telegraaf van hedenmorgen.
Het nut van de Rij en Rusttijden is nooit aangetoond.
Daarbij is de juistheid van opgeslagen gegevens in de Bct in het geding. Die kan bij invoer per vergissing of moedwillig fout ingevoerd zijn.
Dit is er een mooi voorbeeld van:
Op papier heeft deze chauffeur 72 uur gewerkt maar in werkelijkheid is dat natuurlijk onzin.
Drie dagen achtereen werken?, Dat klopt natuurlijk niet.
De werkelijkheid is van belang!

Rex Urban|31.05.21|11:58

@ Dennis & Volendam,
U vergeet te melden dat het BCT circus over de €200 miljoen heeft gekost door toedoen van ILT.
Geen van de doelstellingen is er mee bereikt.
Dit kan kennelijk in ons landje, zonder de verantwoordelijken te berispen, wij betalen het gelach.
Je hoort vaak: het is de wet.
Of deze wet met zijn BCT deugt doet er kennelijk niet toe.
Logische denkmensen schort het ook aan bij ILT.
Een anti bureaucratie club is ook hier hard nodig.