Shutterstock - Taxi in London
Hoger beroep

Gerechtshof: ‘Uber en Ola-Cabs moeten chauffeurs beter informeren over automatische besluiten

Taxi in London. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Respiro

Taxiplatforms Uber en Ola-Cabs moeten taxichauffeurs, die gebruik maken van de bijbehorende apps, meer informatie verstrekken over de totstandkoming van belangrijke besluiten. Dat heeft het gerechtshof Amsterdam dinsdag in hoger beroep besloten, in een zaak die Londense taxichauffeurs aanspanden tegen de platformexploitanten.

In een drietal zaken stapten een aantal Londense chauffeurs, gesteund door hun vakbond (de App Drivers & Couriers Union), naar de Nederlandse rechter. In het hoger beroep tegen uitspraken van de rechtbank Amsterdam, verzochten zij het hof om Uber en Ola te bevelen aan hen uit te leggen hoe bepaalde besluiten tot stand komen. Het gaat hierbij onder meer over besluiten van Uber om eenzijdig accounts van chauffeurs op te heffen, wegens een vermoeden van fraude. Bij het nemen van deze besluiten wordt de chauffeur niet gehoord, zo stelden de aanklagers.

Daarnaast willen de chauffeurs informatie over besluiten waarmee ritten aan hen toebedeeld worden (koppeling van passagier aan chauffeur), hoe de ritprijs wordt bepaald en hoe aan hen, in het interne systeem, bepaalde ‘scores’ worden toebedeeld, zoals de ‘fraud-probability’-score.

Taxilicentie

Het hof stelde dinsdag de chauffeurs grotendeels in het gelijk. Volgens de rechter gaat het om besluiten die volledig geautomatiseerd en zonder menselijke tussenkomst worden genomen. “Het zijn besluiten die de chauffeurs in aanmerkelijke mate treffen, onder meer omdat zij van invloed zijn op hun inkomsten”, zo is het hof van mening. “De besluiten over fraude-vermoedens impliceren ernstige aantijgingen die ook andere gevolgen voor de chauffeurs kunnen hebben, bijvoorbeeld voor het behouden van de Londense taxilicentie.”

“Uber en Ola moeten de chauffeurs uitleggen op basis van welke factoren zij tot al deze besluiten komen”, vervolgt het hof haar verhaal. “Ook moeten Uber en Ola de chauffeurs voorzien van andere informatie die nodig is om de redenen van de besluiten te kunnen begrijpen. Dit stelt de chauffeurs in staat om hun rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) uit te oefenen, zoals het recht op rectificatie.”

Noodzaak

Uber en Ola weigerden volgens het hof de door de chauffeurs gevraagde informatie met onder meer een beroep op hun recht op bescherming van hun bedrijfsgeheimen. Volgens het hof toonden de platformexploitanten echter niet aan dat een volledige weigering noodzakelijk is voor die bescherming.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gerechtshof: ‘Uber en Ola-Cabs moeten chauffeurs beter informeren over automatische besluiten | TaxiPro
Shutterstock - Taxi in London
Hoger beroep

Gerechtshof: ‘Uber en Ola-Cabs moeten chauffeurs beter informeren over automatische besluiten

Taxi in London. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Respiro

Taxiplatforms Uber en Ola-Cabs moeten taxichauffeurs, die gebruik maken van de bijbehorende apps, meer informatie verstrekken over de totstandkoming van belangrijke besluiten. Dat heeft het gerechtshof Amsterdam dinsdag in hoger beroep besloten, in een zaak die Londense taxichauffeurs aanspanden tegen de platformexploitanten.

In een drietal zaken stapten een aantal Londense chauffeurs, gesteund door hun vakbond (de App Drivers & Couriers Union), naar de Nederlandse rechter. In het hoger beroep tegen uitspraken van de rechtbank Amsterdam, verzochten zij het hof om Uber en Ola te bevelen aan hen uit te leggen hoe bepaalde besluiten tot stand komen. Het gaat hierbij onder meer over besluiten van Uber om eenzijdig accounts van chauffeurs op te heffen, wegens een vermoeden van fraude. Bij het nemen van deze besluiten wordt de chauffeur niet gehoord, zo stelden de aanklagers.

Daarnaast willen de chauffeurs informatie over besluiten waarmee ritten aan hen toebedeeld worden (koppeling van passagier aan chauffeur), hoe de ritprijs wordt bepaald en hoe aan hen, in het interne systeem, bepaalde ‘scores’ worden toebedeeld, zoals de ‘fraud-probability’-score.

Taxilicentie

Het hof stelde dinsdag de chauffeurs grotendeels in het gelijk. Volgens de rechter gaat het om besluiten die volledig geautomatiseerd en zonder menselijke tussenkomst worden genomen. “Het zijn besluiten die de chauffeurs in aanmerkelijke mate treffen, onder meer omdat zij van invloed zijn op hun inkomsten”, zo is het hof van mening. “De besluiten over fraude-vermoedens impliceren ernstige aantijgingen die ook andere gevolgen voor de chauffeurs kunnen hebben, bijvoorbeeld voor het behouden van de Londense taxilicentie.”

“Uber en Ola moeten de chauffeurs uitleggen op basis van welke factoren zij tot al deze besluiten komen”, vervolgt het hof haar verhaal. “Ook moeten Uber en Ola de chauffeurs voorzien van andere informatie die nodig is om de redenen van de besluiten te kunnen begrijpen. Dit stelt de chauffeurs in staat om hun rechten op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) uit te oefenen, zoals het recht op rectificatie.”

Noodzaak

Uber en Ola weigerden volgens het hof de door de chauffeurs gevraagde informatie met onder meer een beroep op hun recht op bescherming van hun bedrijfsgeheimen. Volgens het hof toonden de platformexploitanten echter niet aan dat een volledige weigering noodzakelijk is voor die bescherming.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.