Conny Bieze, gedeputeerde Gelderland. fotografie Norbert Voskens

Gelderland wil onrendabele ov-lijnen vervangen door Flexnet

Onrendabele lijnen in het openbaar vervoer moeten vervangen worden door het Flexnet, gecoördineerd door een regiecentrale. De Regiotaxi zal hier een rol in spelen. Want het openbaar vervoer in Gelderland moet op de schop. Dat zeggen Gedeputeerde Staten in de OV-visie, die 2 april is vastgesteld. Vraag en aanbod sluiten niet meer op elkaar aan. Hierdoor rijden er teveel lege bussen in de regio, terwijl veel bussen en treinen naar de stad overvol zitten.

Gedeputeerde Staten willen de komende jaren drukke lijnen versterken en minder drukke lijnen vervangen door flexibel vervoer: slimme combinaties van trein, bus, taxi en fiets. Gedeputeerde Conny Bieze: “Het openbaar vervoer is niet meer van deze tijd. De vraag van de reiziger is veranderd. Daar moeten we beter op inspelen als we Gelderland bereikbaar willen houden.

OV-visie

In de OV-visie worden drie vormen van openbaar vervoer geïntroduceerd waarbij de reiziger centraal staat: Stadsnet, Vastnet en Flexnet. De komende jaren zet de verstedelijking in Gelderland voort, waardoor het OV in en tussen de steden steeds drukker wordt. Bieze: “Wij zetten in op versterking van de infrastructuur om dit sneller, betrouwbaarder en duurzamer te maken. Gezien de korte afstanden heeft comfort hier geen prioriteit.”

“Wij verwachten dat het aantal reizigers tussen steden en OV-knooppunten blijft toenemen. We zullen blijven investeren in het vastnet om deze lijnen betrouwbaarder en comfortabeler te maken.”

Flexnet

In de regio’s waar het aantal reizigers afneemt zet de provincie in op flexibel vervoer. “We noemen dit Flexnet, een mix van verschillende vormen van vervoer die aansluiten op de vraag van de reiziger. Het OV-vangnet zoals nu door de regiotaxi wordt ingevuld maakt hier deel van uit”, aldus Bieze.

“We willen het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk houden. Regionale Mobiliteits Centra gaan de verschillende vervoerstromen op elkaar afstemmen. Tegelijkertijd gaan we bezig met de ontwikkeling van een Mobiliteitsbuddy (via app, maar ook telefonisch) om de reizigers wegwijs te maken in het Flexnet en reizigers verschillende vervoersopties toont, boekt en afrekent.”

Planning

Provinciale Staten besluiten in juni 2014 over de OV-visie. Het is de bedoeling dat de OV-visie stapsgewijs wordt uitgerold, te beginnen met de oprichting van de Regionale Mobiliteitscentra en de nieuwe OV-concessies die in 2016 ingaan.

Meer informatie over de OV-visie op de subsite van de OV-visie met films, cijfers en achtergronden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gelderland wil onrendabele ov-lijnen vervangen door Flexnet | TaxiPro
Conny Bieze, gedeputeerde Gelderland. fotografie Norbert Voskens

Gelderland wil onrendabele ov-lijnen vervangen door Flexnet

Onrendabele lijnen in het openbaar vervoer moeten vervangen worden door het Flexnet, gecoördineerd door een regiecentrale. De Regiotaxi zal hier een rol in spelen. Want het openbaar vervoer in Gelderland moet op de schop. Dat zeggen Gedeputeerde Staten in de OV-visie, die 2 april is vastgesteld. Vraag en aanbod sluiten niet meer op elkaar aan. Hierdoor rijden er teveel lege bussen in de regio, terwijl veel bussen en treinen naar de stad overvol zitten.

Gedeputeerde Staten willen de komende jaren drukke lijnen versterken en minder drukke lijnen vervangen door flexibel vervoer: slimme combinaties van trein, bus, taxi en fiets. Gedeputeerde Conny Bieze: “Het openbaar vervoer is niet meer van deze tijd. De vraag van de reiziger is veranderd. Daar moeten we beter op inspelen als we Gelderland bereikbaar willen houden.

OV-visie

In de OV-visie worden drie vormen van openbaar vervoer geïntroduceerd waarbij de reiziger centraal staat: Stadsnet, Vastnet en Flexnet. De komende jaren zet de verstedelijking in Gelderland voort, waardoor het OV in en tussen de steden steeds drukker wordt. Bieze: “Wij zetten in op versterking van de infrastructuur om dit sneller, betrouwbaarder en duurzamer te maken. Gezien de korte afstanden heeft comfort hier geen prioriteit.”

“Wij verwachten dat het aantal reizigers tussen steden en OV-knooppunten blijft toenemen. We zullen blijven investeren in het vastnet om deze lijnen betrouwbaarder en comfortabeler te maken.”

Flexnet

In de regio’s waar het aantal reizigers afneemt zet de provincie in op flexibel vervoer. “We noemen dit Flexnet, een mix van verschillende vormen van vervoer die aansluiten op de vraag van de reiziger. Het OV-vangnet zoals nu door de regiotaxi wordt ingevuld maakt hier deel van uit”, aldus Bieze.

“We willen het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk houden. Regionale Mobiliteits Centra gaan de verschillende vervoerstromen op elkaar afstemmen. Tegelijkertijd gaan we bezig met de ontwikkeling van een Mobiliteitsbuddy (via app, maar ook telefonisch) om de reizigers wegwijs te maken in het Flexnet en reizigers verschillende vervoersopties toont, boekt en afrekent.”

Planning

Provinciale Staten besluiten in juni 2014 over de OV-visie. Het is de bedoeling dat de OV-visie stapsgewijs wordt uitgerold, te beginnen met de oprichting van de Regionale Mobiliteitscentra en de nieuwe OV-concessies die in 2016 ingaan.

Meer informatie over de OV-visie op de subsite van de OV-visie met films, cijfers en achtergronden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.