Regiecentrale Rivierenland naar Noot en Regiecentraal BV

De combinatie Noot Touringcar Ede BV en Regiecentraal BV heeft de aanbesteding voor de regiecentrale Basismobiliteit Regio Rivierenland gewonnen. Het gaat om regie namens de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal en Zaltbommel.

In totaal waren er vier geïnteresseerde partijen die een offerte hebben ingediend. De dienst betreft de uitvoering van de regiefunctie over het kleinschalig collectief vervoer per taxi voor verschillende reizigersgroepen. Het vervoeren van reizigers maakt geen deel uit van deze opdracht.

Volume

De combinatie moet de regie voeren over ongeveer 160.000 ritten per jaar. De inschatting van dit volume is gebaseerd op een feitelijke registratie van iets meer dan meer dan 82.000 ritten in het gebied van Regio Rivierenland in de periode januari 2015 tot en met juni 2015. Er kunnen andere vormen van vervoer aan de opdracht worden toegevoegd.

Gedurende 2016 vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats voor de start van dienstverlening per 1 januari 2017. De initiële looptijd van de overeenkomst is 3 jaar. Er kan wel maar liefst zes keer verlengd worden met één jaar.

Efficiency

Steeds meer gemeenten houden op dit moment aanbestedingen voor een regiecentrale, sommige publiek en sommige privaat. Deze gemeenten verwachten dat daarmee efficiency-winsten in de planning behaald kunnen worden zodra er verschillende doelgroepen in het pakket terechtkomen.

Het vervoer wordt daarna apart aanbesteed. Taxibedrijven bieden daarbij alleen een auto met chauffeur en zijn afhankelijk van de planning van de regiecentrale. Het is de vrees van brancheorganisatie KNV dat bij de aanbesteding alleen op het criterium ‘prijs’ wordt gelet, zodat de huidige kaalslag in de taxisector voortgezet wordt.

Combineren

Bijkomend probleem bij de vervoerders is dat wanneer er voor een regiecentrale wordt gereden, er niet gecombineerd kan worden met ander eigen werk. Want de chauffeur en auto moeten steeds ter beschikking van de regiecentrale staan. Hierdoor moet een taxibedrijf extra voertuigen inzetten voor hun eigen werk (zoals vervoer voor zorgverzekeraars), maar die brengen dan weer te weinig op omdat er niet gecombineerd kan worden met doelgroepenvervoer.

Bart Pals

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Regiecentrale Rivierenland naar Noot en Regiecentraal BV”

Kees Kromme|25.03.16|11:39

Noot heeft zelf ook taxis. Mogen die dan ook ingezet worden door de regiecentrale?

Johan Zevenbergen|25.03.16|14:01

Kortom alle tussen schijven zijn kosten verhogend, onpersoonlijk, en werken niet.
En maken de bedenkers alleen maar rijker, en de chauffeurs en ondernemers alleen maar armer.
Terug naar af, en geen vergoeding heren bedenkers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.