Bakker Travel

Bakker Travel hoeft touringcars niet meer handmatig te wassen

Touroperator Bakker Travel uit Westknollendam wilde een moderniseringsslag slaan en het wasproces versnellen. Het bedrijf kocht een nieuw pand dat specifiek bedoeld was voor de reiniging van het wagenpark en vroeg WashTec om een buswasinstallatie te plaatsen. Toen sloeg de coronacrisis keihard toe. Het weerhield planner Max van Dijk er niet van om door te zetten. Hij is blij dat hij dat gedaan heeft.

Bakker Travel is behalve touroperator ook een busverhuurbedrijf. De vloot moet er representatief en dus schoon uitzien. Voor de komst van de buswasinstallatie werden de touringcars handmatig gewassen. Dat was een intensief proces, waarbij de bovenkant van het voertuig niet meegenomen werd. “Het dak bleef dus vies”, zegt Van Dijk. “Daarnaast was het handmatig wassen van de voertuigen een behoorlijk complex proces, omdat het wassen op dezelfde plek plaatsvond als waar getankt werd.”

Na het wassen moest een chauffeur achteruit sturen om ruimte te bieden aan zijn wachtende collega die ook aan een schoonmaakbeurt toe was. “Het kostte behoorlijk wat tijd om de hele vloot te wassen. Het leverde onze chauffeurs ook spanning en frustratie op, omdat het lang duurde voordat een reinigingssessie klaar was. Dat moest anders en beter kunnen”, zegt Van Dijk. Er is gekozen voor een moderniseringsslag en dat begon met de aanschaf van een nieuw pand dat als washal fungeert. Naast een wasstraat werd er ook een straat met tankinstallatie geplaatst. Laatstgenoemde straat is voorzien van drie tankmogelijkheden en twee opvangputten voor de toiletten aan boord van de touringcars.

Veel tijdswinst

Volgens Van Dijk is veel veranderd sinds de wasinstallatie een feit is: “Er zijn bij de wasinstallatie witte banen geplaatst die de chauffeurs op de juiste wijze naar de wasinstallatie loodsen. De aanrijroute is ook veel gemakkelijker geworden, zodat chauffeurs elkaar niet meer in de weg zitten. Vroeger nam een wasbeurt inclusief het achteruit rijden zo’n twintig minuten in beslag. Met de komst van de machine van WashTec neemt dit proces vijf minuten in beslag. Terwijl de buitenkant van de bus gewassen wordt, kan ook het interieur gereinigd worden tijdens de wasbeurt. Dat levert ons heel veel tijdwinst op”

Er is bewust gekozen voor deze leverancier. “We zijn een aantal bedrijven langs geweest om te vragen en bekijken hoe de wasstraten van verschillende merken het deden. Opvallend was dat WashTec ondervertegenwoordigd is bij touringcarbedrijven. Wij hebben juist voor deze partij gekozen vanwege de bedrijfszekerheid en het bedieningsgemak”, stelt de planner.

Chemie

Het eisenpakket van Bakker Travel was vrij uitgebreid. “De wasinstallatie moet voertuigen met een hoogte van vier meter kunnen reinigen. Daarnaast moet het systeem bussen met een lengte van veertien meter wassen wat inhoudt dat de installatie groot moest zijn. Een minimum van zestien meter was een vereiste.”

WashTec heeft naast de wasinstallatie ook de chemie van AUWA en de spuitlans geleverd. Omdat de bussen dagelijks worden gewassen, is de hoeveelheid chemicaliën tijdens de wasbeurt vrij beperkt. “De velgen worden handmatig gereinigd met een spuitlans dat eerst schuim spuit en dat vervolgens wordt ingezet om dat goedje met hoge druk weg te spoelen. We hebben een onderhoudscontract met WashTec afgesloten, zodat we zeker weten dat alles naar behoren werkt en blijft werken. We hebben zelf spatschermen geplaatst, omdat het water behoorlijk ver kwam. Tokheim heeft een tankinstallatie geplaatst. Ook kan er AdBlue getankt worden”, besluit Van Dijk.

Dakborstel

Een andere eis van ons was dat er een dakborstel op de installatie moest zitten en er een spiegelwasprogramma beschikbaar moest zijn. “Aangezien wij over een aantal hop on – hop off touringcars beschikken met een dak van polycarbonaat, hebben wij gekozen voor de SofTecs wasborstels van WashTec. Zo blijven de daken en de touringcars als nieuw.”

“Gebruiksvriendelijkheid was voor ons een scherpe eis. Het bedieningspaneel moest zo eenvoudig mogelijk zijn, omdat het door veel verschillende personen bediend moet worden. Er zijn twee programma’s waaruit men kan kiezen en that’s it. Het laatste dat we willen, is dat de instellingen continue aangepast moeten worden omdat verschillende personen eraan sleutelen. De installatie is niet bedoeld voor commercieel gebruik. We gebruiken het alleen om onze zestig touringcars dagelijks te reinigen.”

Van Dijk is erg blij dat de nieuwe washal een feit is, al had de timing beter gekund. Vlak na de bestelling sloeg de coronacrisis toe. “We besloten om de vernieuwingen toch door te laten gaan. Op een gegeven moment stonden al onze bussen stil, maar nu komt er verandering in. Ons wagenpark telt zestig voertuigen, waarvan er nu twintig in bedrijf zijn. Onze internationale lijndiensten zijn inmiddels weer volop in bedrijf. Nu het project is afgerond, kan ik niet anders zeggen dat we heel tevreden zijn, en blij dat we het gedaan hebben.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.