taxis

‘Voorkomen kan niet, snel hulp inroepen wel’

Geweld richting bus- en taxichauffeurs is de laatste maanden een hot issue. Vrijdagochtend nog besloten buschauffeurs in Zuid-Limburg spontaan te gaan staken na het zoveelste geweldsdelict, terwijl het in de nacht van woensdag op donderdag weer mis ging met een taxichauffeur in Rotterdam die met een vuurwapen werd overvallen.

Verbetering lijkt er vooralsnog niet in te zijn en bij de chauffeurs lijkt de angst er goed in te zitten. Bij bestelde taxiritten is het in elk geval duidelijk van wie de oproep komt, maar met name binnen het straattaxivervoer vanaf de standplaatsen en het busvervoer zijn de passagiers over het algemeen onbekenden.

Hoewel het er vooralsnog niet veiliger op lijkt te worden, zijn er wel degelijk mogelijkheden om in elk geval snel hulp in te roepen. Verkeerspro.nl sprak hierover met Jurjen Bottema van RAM Mobile Data dat gespecialiseerd is in mobiele datacommunicatie. Zeker het eigen Mobitex-netwerk is een veel gebruikt product binnen de taxibranche.

“Het wordt in Nederland door 7000 taxi’s gebruikt”, zegt Bottema. Het netwerk is gekoppeld aan de boordcomputer en in het geval er iets misgaat, kan de taxichauffeur direct actie ondernemen. “Door op de noodknop te drukken, komt er direct een oproep binnen bij de centrale. De locatie is dan bekend, waarop actie kan worden ondernomen.”

Uiteraard wil dat niet zeggen dat er direct hulp ter plaatse is, maar dat het afschrikt, is wel zeker. Naast het succesvolle Mobitex-netwerk heeft RAM Mobile Data ook de Personal Locator op de markt gezet. “Dat is een apparaatje wat je bij je draagt en dat elke minuut de posities doorgeeft aan een centrale. Op het moment dat er iets gebeurt, is het een kwestie van op de knop drukken. Op dat moment komt er direct een spraakverbinding tot stand.” Daarbij is ook de locatie bekend, waardoor het mogelijk is om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Vaak zal dat (te) laat zijn, maar met name door de spraakverbinding is het makkelijker om de dader(s) op te sporen. Een stapje verder is het gebruik van camerabeelden, iets waarmee men bij RAM Mobile Data in elk geval bezig is. “We streven er naar dat we beelden direct door kunnen sturen naar een centraal punt (bijvoorbeeld de taxicentrale). Ook dan kunnen we het niet voorkomen dat er iets gebeurt, maar het is wel mogelijk om heel snel hulp in te roepen.”

Bottema signaleert overigens wel dat het met  enkel de grote taxicentrales zijn die dergelijke apparatuur inzetten. “Bedrijven vanaf twintig taxi’s over het algemeen.” Dat wil overigens niet zeggen dat de producten niet voor hen geschikt zijn. “Zeker de personal locator, maar dat is iets wat beter onder de aandacht moet komen.”

Voor meer informatie over de producten van RAM Mobile Data kunt u een kijkje nemen op: http://www.ram.nl/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Voorkomen kan niet, snel hulp inroepen wel’ | TaxiPro
taxis

‘Voorkomen kan niet, snel hulp inroepen wel’

Geweld richting bus- en taxichauffeurs is de laatste maanden een hot issue. Vrijdagochtend nog besloten buschauffeurs in Zuid-Limburg spontaan te gaan staken na het zoveelste geweldsdelict, terwijl het in de nacht van woensdag op donderdag weer mis ging met een taxichauffeur in Rotterdam die met een vuurwapen werd overvallen.

Verbetering lijkt er vooralsnog niet in te zijn en bij de chauffeurs lijkt de angst er goed in te zitten. Bij bestelde taxiritten is het in elk geval duidelijk van wie de oproep komt, maar met name binnen het straattaxivervoer vanaf de standplaatsen en het busvervoer zijn de passagiers over het algemeen onbekenden.

Hoewel het er vooralsnog niet veiliger op lijkt te worden, zijn er wel degelijk mogelijkheden om in elk geval snel hulp in te roepen. Verkeerspro.nl sprak hierover met Jurjen Bottema van RAM Mobile Data dat gespecialiseerd is in mobiele datacommunicatie. Zeker het eigen Mobitex-netwerk is een veel gebruikt product binnen de taxibranche.

“Het wordt in Nederland door 7000 taxi’s gebruikt”, zegt Bottema. Het netwerk is gekoppeld aan de boordcomputer en in het geval er iets misgaat, kan de taxichauffeur direct actie ondernemen. “Door op de noodknop te drukken, komt er direct een oproep binnen bij de centrale. De locatie is dan bekend, waarop actie kan worden ondernomen.”

Uiteraard wil dat niet zeggen dat er direct hulp ter plaatse is, maar dat het afschrikt, is wel zeker. Naast het succesvolle Mobitex-netwerk heeft RAM Mobile Data ook de Personal Locator op de markt gezet. “Dat is een apparaatje wat je bij je draagt en dat elke minuut de posities doorgeeft aan een centrale. Op het moment dat er iets gebeurt, is het een kwestie van op de knop drukken. Op dat moment komt er direct een spraakverbinding tot stand.” Daarbij is ook de locatie bekend, waardoor het mogelijk is om zo snel mogelijk actie te ondernemen.

Vaak zal dat (te) laat zijn, maar met name door de spraakverbinding is het makkelijker om de dader(s) op te sporen. Een stapje verder is het gebruik van camerabeelden, iets waarmee men bij RAM Mobile Data in elk geval bezig is. “We streven er naar dat we beelden direct door kunnen sturen naar een centraal punt (bijvoorbeeld de taxicentrale). Ook dan kunnen we het niet voorkomen dat er iets gebeurt, maar het is wel mogelijk om heel snel hulp in te roepen.”

Bottema signaleert overigens wel dat het met  enkel de grote taxicentrales zijn die dergelijke apparatuur inzetten. “Bedrijven vanaf twintig taxi’s over het algemeen.” Dat wil overigens niet zeggen dat de producten niet voor hen geschikt zijn. “Zeker de personal locator, maar dat is iets wat beter onder de aandacht moet komen.”

Voor meer informatie over de producten van RAM Mobile Data kunt u een kijkje nemen op: http://www.ram.nl/

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.