Eurlings

Verbod op weigering van rit vanaf taxistandplaats

DEN HAAG – Taxibedrijven zijn voortaan verplicht iedere rit te accepteren vanaf een door de gemeente aangewezen taxistandplaats. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een chauffeur weigeren. Die wijziging van het Besluit Personenververvoer 2000 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat naar de Tweede Kamer gestuurd.

De vervoerplicht vanaf de taxistandplaatsen moet leiden tot meer keuzevrijheid voor de consument. Die wordt nu nog in bepaalde plaatsen vaak niet vervoerd voor korte, minder lucratieve ritten. Daardoor kunnen ze niet de taxi van hun keuze nemen.

“Een taxichauffeur die ervoor kiest zijn diensten aan consumenten aan te bieden op een in de gemeentelijke verordening aangewezen locatie, dient die dienstverlening daadwerkelijk te leveren”, vindt de minister.

Een rit kan voortaan alleen nog maar geweigerd worden bij gevaar voor de bestuurder, hinder van de bestuurder waardoor een goede besturing van de auto wordt belemmerd, baschadeging of verontreiniging van de auto, of wanneer het vervoer leidt tot niet naleving van een wettelijke verplichting.

Een andere wijziging die de mininster doorvoert is dat de Inspectie voortaan een chauffeurspas kan schorsen indien dat noodzakelijk is voor ‘het belang van veilig taxivervoer’.

Bart Pals

Lees hier alle voorgestelde wijzigingen in het Besluit Personenvervoer 2000

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Verbod op weigering van rit vanaf taxistandplaats”

Peter|26.05.10|15:08

Zo is dat. De enige manier om deze markt te vergroten is de consument weer vertrouwen te geven in de taxibedrijven. Schandalig dat soms geweigerd wordt te rijden of tegen woekerprijzen. Geen land ter wereld, behalve hier, waar dat is. Iedere klant moet altijd en overal op de meter naat roe kunnen rijden!

rene van der Bles|28.05.10|07:56

Gevaar en hinder voor de bestuurder, hier zal de klant toch eerst in de auto moeten zitten om vervolgens, de chauffeur te kunnen hinderen en in gevaar te brengen tijdens de rit !!

Bij het beschadigen en verontreinigen van de taxi, zal er toch ook eerst een stukje gereden moeten worden met een klant !! het overgeven gebeurd vaak tijdens de rit , en dan kan een chauffeur hem niet permiteren om de klant eruit te gooien , en hem aan zijn lot over te laten . tenzij de klant voor dat hij in de taxi zit, nog even een paar deuken in de taxi trapt.

het begrip “uitzonderlijke gevallen” is veel te doorzichtig ,en zal helaas niet werken.

Voorstel : Het is verboden ritten te weigeren, dit verbod past ook nog wel bij die andere verboden die de taxiwereld wordt opgelegd. desnoods een fikse boete of intrekken van vegunningen. op het platte land kunnen de chauffeurs geen klanten weigeren, omdat er geen taxi`s meer rijden naar 00.00 uur , graag de 24 uur verplichting weer terug draaien, ook dan kunnen die mensen hopen op een taxi.

Martijn|11.07.10|12:30

De nieuwe regelgeving voegt niets toe aan de huidige bestaande regelgeving…
De chauffeurs die ritten weigeren op grond van “een korte rit” zullen dat ondanks een slecht te handhaven overheids verplichting toch wel blijven doen.
Overigens vind ik het een beetje raar dat klanten wel mogen kiezen met welke taxi ze mee mogen, maar indien de chauffeur eisen aan zijn “Klanten/Gasten” stelt, hij dat zelf dan niet mag. Op basis van de lengte van de rit moet er geen onderscheid worden gemaakt richting de toekomstige “Passagier” maar indien een chauffeur de ritten ter plekke voor het uitzoeken heeft, kan naar mijn mening niet van hem worden verlangt dat hij een slechte rit moet prevaleren boven een veel betere rit. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod lijkt mij… maar indien de eerste taxi in de rij, ritten op lengte afwijst terwijl hij op dat moment geen ander aanbod heeft van passagiers.. dan mag hij naar achteren in de taxi rij worden verwezen door zijn collega’s….
Indien de chauffeur vind dat de eventuele passagier een probleem kan gaan vormen gedurende de rit op wat voor gebied dan ook, mag hij de rit naar mijn mening ook weigeren.
Bijvoorbeeld wanneer de klant een te grote mond heeft of teveel heeft gedronken heeft zijn voorbeelden waarbij dat geoorloofd is!
Een 24uurs verplichting is alleen al vanwege het rijtijdenwet besluit een onmogelijke zaak.
Bovendien wat is 24uurs service? dat je de telefoon opneemt? dat je voicemail aanstaat of dat je midden in de week moet opstaan en aankleden voor een rit midden op de week, midden in de nacht, in een afgelegen dorp voor een ritje van nog geen €10,-?
Die verplichting is alleen realistisch, indien er sprake is van een medisch noodgeval….

Verbod op weigering van rit vanaf taxistandplaats | TaxiPro
Eurlings

Verbod op weigering van rit vanaf taxistandplaats

DEN HAAG – Taxibedrijven zijn voortaan verplicht iedere rit te accepteren vanaf een door de gemeente aangewezen taxistandplaats. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een chauffeur weigeren. Die wijziging van het Besluit Personenververvoer 2000 heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat naar de Tweede Kamer gestuurd.

De vervoerplicht vanaf de taxistandplaatsen moet leiden tot meer keuzevrijheid voor de consument. Die wordt nu nog in bepaalde plaatsen vaak niet vervoerd voor korte, minder lucratieve ritten. Daardoor kunnen ze niet de taxi van hun keuze nemen.

“Een taxichauffeur die ervoor kiest zijn diensten aan consumenten aan te bieden op een in de gemeentelijke verordening aangewezen locatie, dient die dienstverlening daadwerkelijk te leveren”, vindt de minister.

Een rit kan voortaan alleen nog maar geweigerd worden bij gevaar voor de bestuurder, hinder van de bestuurder waardoor een goede besturing van de auto wordt belemmerd, baschadeging of verontreiniging van de auto, of wanneer het vervoer leidt tot niet naleving van een wettelijke verplichting.

Een andere wijziging die de mininster doorvoert is dat de Inspectie voortaan een chauffeurspas kan schorsen indien dat noodzakelijk is voor ‘het belang van veilig taxivervoer’.

Bart Pals

Lees hier alle voorgestelde wijzigingen in het Besluit Personenvervoer 2000

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Verbod op weigering van rit vanaf taxistandplaats”

Peter|26.05.10|15:08

Zo is dat. De enige manier om deze markt te vergroten is de consument weer vertrouwen te geven in de taxibedrijven. Schandalig dat soms geweigerd wordt te rijden of tegen woekerprijzen. Geen land ter wereld, behalve hier, waar dat is. Iedere klant moet altijd en overal op de meter naat roe kunnen rijden!

rene van der Bles|28.05.10|07:56

Gevaar en hinder voor de bestuurder, hier zal de klant toch eerst in de auto moeten zitten om vervolgens, de chauffeur te kunnen hinderen en in gevaar te brengen tijdens de rit !!

Bij het beschadigen en verontreinigen van de taxi, zal er toch ook eerst een stukje gereden moeten worden met een klant !! het overgeven gebeurd vaak tijdens de rit , en dan kan een chauffeur hem niet permiteren om de klant eruit te gooien , en hem aan zijn lot over te laten . tenzij de klant voor dat hij in de taxi zit, nog even een paar deuken in de taxi trapt.

het begrip “uitzonderlijke gevallen” is veel te doorzichtig ,en zal helaas niet werken.

Voorstel : Het is verboden ritten te weigeren, dit verbod past ook nog wel bij die andere verboden die de taxiwereld wordt opgelegd. desnoods een fikse boete of intrekken van vegunningen. op het platte land kunnen de chauffeurs geen klanten weigeren, omdat er geen taxi`s meer rijden naar 00.00 uur , graag de 24 uur verplichting weer terug draaien, ook dan kunnen die mensen hopen op een taxi.

Martijn|11.07.10|12:30

De nieuwe regelgeving voegt niets toe aan de huidige bestaande regelgeving…
De chauffeurs die ritten weigeren op grond van “een korte rit” zullen dat ondanks een slecht te handhaven overheids verplichting toch wel blijven doen.
Overigens vind ik het een beetje raar dat klanten wel mogen kiezen met welke taxi ze mee mogen, maar indien de chauffeur eisen aan zijn “Klanten/Gasten” stelt, hij dat zelf dan niet mag. Op basis van de lengte van de rit moet er geen onderscheid worden gemaakt richting de toekomstige “Passagier” maar indien een chauffeur de ritten ter plekke voor het uitzoeken heeft, kan naar mijn mening niet van hem worden verlangt dat hij een slechte rit moet prevaleren boven een veel betere rit. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod lijkt mij… maar indien de eerste taxi in de rij, ritten op lengte afwijst terwijl hij op dat moment geen ander aanbod heeft van passagiers.. dan mag hij naar achteren in de taxi rij worden verwezen door zijn collega’s….
Indien de chauffeur vind dat de eventuele passagier een probleem kan gaan vormen gedurende de rit op wat voor gebied dan ook, mag hij de rit naar mijn mening ook weigeren.
Bijvoorbeeld wanneer de klant een te grote mond heeft of teveel heeft gedronken heeft zijn voorbeelden waarbij dat geoorloofd is!
Een 24uurs verplichting is alleen al vanwege het rijtijdenwet besluit een onmogelijke zaak.
Bovendien wat is 24uurs service? dat je de telefoon opneemt? dat je voicemail aanstaat of dat je midden in de week moet opstaan en aankleden voor een rit midden op de week, midden in de nacht, in een afgelegen dorp voor een ritje van nog geen €10,-?
Die verplichting is alleen realistisch, indien er sprake is van een medisch noodgeval….