Volkswagen Jetta

Zwarte taxi’s zijn een moeilijk uit te roeien probleem

Zwarte taxi’s zijn een doorn in het oog van legale bedrijven. Ze betalen geen belasting, spotten met alle wetten en regels, maar pakken wel klanten af. De aanpak van de snorders blijkt lastig. Vooral in steden als Amsterdam en Tilburg zijn ze een bekend probleem. In Rotterdam lijkt het daarentegen wel mee te vallen met het aantal zwarte taxi’s.

Het wemelt van de snorders in Amsterdam Zuid-Oost. De politie en het bestuur van het stadsdeel schatten dat er tussen de vijfhonderd en duizend zwarte taxi’s actief zijn.

“In Amsterdam hebben we er de hele week door veel last van”, zegt woordvoerder De Graal van Taxicentrale Amsterdam. Er wordt weinig tegen zwarte taxi’s gedaan, want het schijnt dat de bewijslast erg moeilijk is. Als een snorder wordt aangehouden en de klant zegt: ‘nee hoor, ik betaal nergens voor’, dan houdt het snel op. Het kost natuurlijk altijd klanten.”

Na een korte ronde bij de taxistandplaats op het Station in Tilburg is het duidelijk: zwarte taxi’s zorgen voor moeilijkheden. “Ik heb zeker last van ze”, zegt een vrijrijder. “Het kost me vooral klanten in het weekend.” Een chauffeur van Stationstaxi: “Ik rij in het weekend nooit, dus ik heb geen last van zwarte taxi’s. Maar ik hoor van mijn collega’s wel dat ze klanten afpakken.”

Snorders durven niet
In Rotterdam valt het mee met snorders, zegt een woordvoerder van de Rotterdamse Taxicentrale. “Wij hebben er heel weinig last van. Er zal sporadisch wel een zwarte taxi actief zijn, maar dat houd je altijd. Rotterdam heeft kwalitatief gezien vrij aardige chauffeurs, de klanten willen dat meestal zo houden. Iedereen kent hier bijna iedereen. Er is scherpe controle naar elkaar toe. Dat zou de reden kunnen zijn dat we weinig last hebben van snorders. Men durft dat dan niet.”

Directeur Max Schollen van Stationstaxi Tilburg hekelt de zwarte taxi’s. “Zwarte taxi’s vormen sinds jaar en dag een probleem in Tilburg. Ik denk dat er zo’n twintig actief zijn. Dat merk je natuurlijk wel als taxibedrijf. Ze richten zich op jongeren die meestal ’s avonds in het weekend vervoer nodig hebben.”

De snorders staan bij de verschillende uitgangen van de binnenstad. “De illegale chauffeurs ronselen mensen. Ze kijken wie er de stad uit gaat en vragen dan of er vervoer nodig is”, weet Schollen.

De directeur vertelt dat de zwarte taxi’s zonder veel moeilijkheden kunnen operen. “’s Nachts is het horecatoezicht weg dus kunnen snorders simpel hun slag slaan. De zwarte taxi’s richten zich op dronken jongeren want die zijn gemakkelijk over te halen.”

Onvoordelig
Schollen maakt duidelijk dat mensen in praktisch alle opzichten slechter af zijn bij een zwarte taxi. “ Jongeren denken hun slag te slaan doordat ze denken dat een illegale taxi goedkoper is. Naar Tilburg Noord brengt zo’n chauffeur je er voor 15 euro. Met legaal vervoer kom je daar voor 12 euro ook. Maar ja, als het regent terwijl je dronken en moe bent, heb je geen zin om vijf minuten langer te wachten op een legale taxi.”

“Bij een snorder is het trouwens maar de vraag waar je uiteindelijk terecht komt. Ze rijden in afgedankte vehikels waarbij het twijfelachtig is of die goed verzekerd zijn. En of de bestuurder capabel is om te rijden.”

De gemeente Tilburg erkent het probleem van de zwarte taxi’s in de stad. Woordvoerder Brugt Groenevelt legt uit dat de gemeente wordt beperkt door de overheid. “Globaal willen we een veilig en betrouwbaar taxivervoer in de stad. We hebben alleen een beperkte rol. Formeel gezien zijn we alleen verantwoordelijk voor de standplaatsen.”

“Er vindt wel overleg plaats met taxibedrijven en de gemeente. Maar het is moeilijk om iets te doen tegen zwarte taxi’s. Want hoe bewijs je dat ze illegaal bezig zijn als de passagier zegt dat hij bevriend is met de chauffeur? Die afspraak maken zwarte taxi’s vaak met hun klanten.”

Volgens Schollen is dat probleem wel uit de weg te ruimen. “Het is maar net hoe je het aanpakt. Als een politieman undercover instapt bij een zwarte taxi heb je er zo een stuk of tien in de kraag gevat. Maar goed, vaak is het dan uitlokking en dat mag niet.”

De politie kan alleen ingrijpen als ze worden gevraagd voor een ritje, anders is het inderdaad uitlokking. Toch zijn er dit jaar al 55 snorders opgepakt in het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost. Bij een controle op illegale taxi’s in Maastricht heeft de politie onlangs samen met opsporingsambtenaren van IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) en een ambtenaar van de gemeente in totaal drie personen aangehouden.

Bert Slenders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Zwarte taxi’s zijn een moeilijk uit te roeien probleem”

wil|02.09.10|08:05

Vreemde zaak als er gecontroleerd wordt op “illegale”snordersin Maastricht? Bij een recente controle door het IVW bleken er plots geen collegea meer op het station. Waarom, controleert men “illegale”sonrders als er op hete station, bij een klaaarblijkelijke controle door IVW, plotseling geen taxis meer staan? Op elke willekeurige dag staan er zeker 20-30 taxi al ronkende op klanten te wachten. Deze “anders” kleurige collegea die zich verzamelen onder één cenbtrale zijn dan plotseling allen nodig (ergens anders) op een dag waar niets te doen is? Dat die controleurs dan zelf aangeven dat mijn baas een goede zaak is. OK. Maar waarom zijn er dan opeens geen taxi’s meer in de stad? Totdat de controleurs weg zijn dan is het vechten om een plekkie. Hoezo “illegale”snorders controleren? Waarom geeft de IWV dan geen reactie op dit gegeven als men ze aanspreekt? Wil.

thalia taxi gouda|20.09.10|22:59

kom aub een keer kijken in gouda daar is het normaal dat er een zwarte taxi besteld word
tevens word er tijdens de rit ook witgoed verkocht schandalig en er word niks aan gedaan
bedankt ivw

Sjeng|28.09.10|16:07

Wil, ik sluit mij volledig aan bij jouw reactie.
Het klopt volledig.
Ook moet er meer gedaan worden aan die zogenaamde VOF’s. Verbieden !!
Het is een “verkapte verhuur van de vergunning”
Dan wordt de branche misschien weer gezond.

daniel|17.12.10|06:17

de probleem in deze samenleving is handhaven van alle regels.
als je oom agent aantrekkelijk loon geeft heb je meer blouw op straat.
vervolging sta een oom agent of patrouilleren op bekende locaties.
een zwarte taxi kom steeds terug om zoveelste keer een vriend?op te halen???
slecht chauffeurs kun je heropvoeden desnoods dwingende opvoeden om beter te functioneren.anders krijg je nog meer snorders.efficiente controle daar heb je wat aan.

Anti Snorders|19.12.10|19:11

Ach, dit is een landelijke probleem, dit geld ook voor Enschede en Hengelo…. vaak zijn het chauffeurs die ontslagen zijn of weggaan bij hun baas en gaan ze dan in hun eigen Mercedes of Twingo klantjes oppikken tegen 5 a 10 euro voor een rit…. en laten we het helemaal niet hebben over de Duitse taxi’s die alle grensdorpjes bedienen…. afgelopen nacht heb ik mensen vervoerd van Hengelo naar Daarle en die wisten mij te vertellen dat een snorder genaamd “de NEUS” ze voor 5euro PP overal naartoe brengt in zijn busje… de straffen moeten hoger door hun auto’s aftepakken of hun rijbewijs innemen…

taxi rijdster|06.01.11|20:53

anti snorder ik kan je een ding zeggen de neuse is geen snorder.
hij heeft vergunning en chauffeurspas

een klant van de neuze|06.01.11|23:53

Goat zitten aj veur de Neuze bint heeft. En heeft vergunning De bekenste Taxichauffeur van Nederland. Kijk op youtube Holleboer Busje komt zo.

Jelle Beemdelust|19.03.15|21:12

wat een hijsa zeg zwarte taxi snorder ja ik gebruik uber pop en zwarte taxis
het is de schuld van de bemoeizuchtige regering dat het een zooitje is
alles uitbesteed naar het dure kiwa register.
a, taxi vergunning 1500 euro leges kosten
b chaffeurs kaart 137 euro legeskosten
c boord computer wat compleet zinloos is 4000 euro
tja ja en dan de kwaliteit ik als vrouw word door de reguliere chaffeur in mn blouse gekeken, chauffeurs weten zelfs met tom tom nog om terijden
geef mij maar een uber pop

Zwarte taxi’s zijn een moeilijk uit te roeien probleem | TaxiPro
Volkswagen Jetta

Zwarte taxi’s zijn een moeilijk uit te roeien probleem

Zwarte taxi’s zijn een doorn in het oog van legale bedrijven. Ze betalen geen belasting, spotten met alle wetten en regels, maar pakken wel klanten af. De aanpak van de snorders blijkt lastig. Vooral in steden als Amsterdam en Tilburg zijn ze een bekend probleem. In Rotterdam lijkt het daarentegen wel mee te vallen met het aantal zwarte taxi’s.

Het wemelt van de snorders in Amsterdam Zuid-Oost. De politie en het bestuur van het stadsdeel schatten dat er tussen de vijfhonderd en duizend zwarte taxi’s actief zijn.

“In Amsterdam hebben we er de hele week door veel last van”, zegt woordvoerder De Graal van Taxicentrale Amsterdam. Er wordt weinig tegen zwarte taxi’s gedaan, want het schijnt dat de bewijslast erg moeilijk is. Als een snorder wordt aangehouden en de klant zegt: ‘nee hoor, ik betaal nergens voor’, dan houdt het snel op. Het kost natuurlijk altijd klanten.”

Na een korte ronde bij de taxistandplaats op het Station in Tilburg is het duidelijk: zwarte taxi’s zorgen voor moeilijkheden. “Ik heb zeker last van ze”, zegt een vrijrijder. “Het kost me vooral klanten in het weekend.” Een chauffeur van Stationstaxi: “Ik rij in het weekend nooit, dus ik heb geen last van zwarte taxi’s. Maar ik hoor van mijn collega’s wel dat ze klanten afpakken.”

Snorders durven niet
In Rotterdam valt het mee met snorders, zegt een woordvoerder van de Rotterdamse Taxicentrale. “Wij hebben er heel weinig last van. Er zal sporadisch wel een zwarte taxi actief zijn, maar dat houd je altijd. Rotterdam heeft kwalitatief gezien vrij aardige chauffeurs, de klanten willen dat meestal zo houden. Iedereen kent hier bijna iedereen. Er is scherpe controle naar elkaar toe. Dat zou de reden kunnen zijn dat we weinig last hebben van snorders. Men durft dat dan niet.”

Directeur Max Schollen van Stationstaxi Tilburg hekelt de zwarte taxi’s. “Zwarte taxi’s vormen sinds jaar en dag een probleem in Tilburg. Ik denk dat er zo’n twintig actief zijn. Dat merk je natuurlijk wel als taxibedrijf. Ze richten zich op jongeren die meestal ’s avonds in het weekend vervoer nodig hebben.”

De snorders staan bij de verschillende uitgangen van de binnenstad. “De illegale chauffeurs ronselen mensen. Ze kijken wie er de stad uit gaat en vragen dan of er vervoer nodig is”, weet Schollen.

De directeur vertelt dat de zwarte taxi’s zonder veel moeilijkheden kunnen operen. “’s Nachts is het horecatoezicht weg dus kunnen snorders simpel hun slag slaan. De zwarte taxi’s richten zich op dronken jongeren want die zijn gemakkelijk over te halen.”

Onvoordelig
Schollen maakt duidelijk dat mensen in praktisch alle opzichten slechter af zijn bij een zwarte taxi. “ Jongeren denken hun slag te slaan doordat ze denken dat een illegale taxi goedkoper is. Naar Tilburg Noord brengt zo’n chauffeur je er voor 15 euro. Met legaal vervoer kom je daar voor 12 euro ook. Maar ja, als het regent terwijl je dronken en moe bent, heb je geen zin om vijf minuten langer te wachten op een legale taxi.”

“Bij een snorder is het trouwens maar de vraag waar je uiteindelijk terecht komt. Ze rijden in afgedankte vehikels waarbij het twijfelachtig is of die goed verzekerd zijn. En of de bestuurder capabel is om te rijden.”

De gemeente Tilburg erkent het probleem van de zwarte taxi’s in de stad. Woordvoerder Brugt Groenevelt legt uit dat de gemeente wordt beperkt door de overheid. “Globaal willen we een veilig en betrouwbaar taxivervoer in de stad. We hebben alleen een beperkte rol. Formeel gezien zijn we alleen verantwoordelijk voor de standplaatsen.”

“Er vindt wel overleg plaats met taxibedrijven en de gemeente. Maar het is moeilijk om iets te doen tegen zwarte taxi’s. Want hoe bewijs je dat ze illegaal bezig zijn als de passagier zegt dat hij bevriend is met de chauffeur? Die afspraak maken zwarte taxi’s vaak met hun klanten.”

Volgens Schollen is dat probleem wel uit de weg te ruimen. “Het is maar net hoe je het aanpakt. Als een politieman undercover instapt bij een zwarte taxi heb je er zo een stuk of tien in de kraag gevat. Maar goed, vaak is het dan uitlokking en dat mag niet.”

De politie kan alleen ingrijpen als ze worden gevraagd voor een ritje, anders is het inderdaad uitlokking. Toch zijn er dit jaar al 55 snorders opgepakt in het stadsdeel Amsterdam-Zuidoost. Bij een controle op illegale taxi’s in Maastricht heeft de politie onlangs samen met opsporingsambtenaren van IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) en een ambtenaar van de gemeente in totaal drie personen aangehouden.

Bert Slenders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Zwarte taxi’s zijn een moeilijk uit te roeien probleem”

wil|02.09.10|08:05

Vreemde zaak als er gecontroleerd wordt op “illegale”snordersin Maastricht? Bij een recente controle door het IVW bleken er plots geen collegea meer op het station. Waarom, controleert men “illegale”sonrders als er op hete station, bij een klaaarblijkelijke controle door IVW, plotseling geen taxis meer staan? Op elke willekeurige dag staan er zeker 20-30 taxi al ronkende op klanten te wachten. Deze “anders” kleurige collegea die zich verzamelen onder één cenbtrale zijn dan plotseling allen nodig (ergens anders) op een dag waar niets te doen is? Dat die controleurs dan zelf aangeven dat mijn baas een goede zaak is. OK. Maar waarom zijn er dan opeens geen taxi’s meer in de stad? Totdat de controleurs weg zijn dan is het vechten om een plekkie. Hoezo “illegale”snorders controleren? Waarom geeft de IWV dan geen reactie op dit gegeven als men ze aanspreekt? Wil.

thalia taxi gouda|20.09.10|22:59

kom aub een keer kijken in gouda daar is het normaal dat er een zwarte taxi besteld word
tevens word er tijdens de rit ook witgoed verkocht schandalig en er word niks aan gedaan
bedankt ivw

Sjeng|28.09.10|16:07

Wil, ik sluit mij volledig aan bij jouw reactie.
Het klopt volledig.
Ook moet er meer gedaan worden aan die zogenaamde VOF’s. Verbieden !!
Het is een “verkapte verhuur van de vergunning”
Dan wordt de branche misschien weer gezond.

daniel|17.12.10|06:17

de probleem in deze samenleving is handhaven van alle regels.
als je oom agent aantrekkelijk loon geeft heb je meer blouw op straat.
vervolging sta een oom agent of patrouilleren op bekende locaties.
een zwarte taxi kom steeds terug om zoveelste keer een vriend?op te halen???
slecht chauffeurs kun je heropvoeden desnoods dwingende opvoeden om beter te functioneren.anders krijg je nog meer snorders.efficiente controle daar heb je wat aan.

Anti Snorders|19.12.10|19:11

Ach, dit is een landelijke probleem, dit geld ook voor Enschede en Hengelo…. vaak zijn het chauffeurs die ontslagen zijn of weggaan bij hun baas en gaan ze dan in hun eigen Mercedes of Twingo klantjes oppikken tegen 5 a 10 euro voor een rit…. en laten we het helemaal niet hebben over de Duitse taxi’s die alle grensdorpjes bedienen…. afgelopen nacht heb ik mensen vervoerd van Hengelo naar Daarle en die wisten mij te vertellen dat een snorder genaamd “de NEUS” ze voor 5euro PP overal naartoe brengt in zijn busje… de straffen moeten hoger door hun auto’s aftepakken of hun rijbewijs innemen…

taxi rijdster|06.01.11|20:53

anti snorder ik kan je een ding zeggen de neuse is geen snorder.
hij heeft vergunning en chauffeurspas

een klant van de neuze|06.01.11|23:53

Goat zitten aj veur de Neuze bint heeft. En heeft vergunning De bekenste Taxichauffeur van Nederland. Kijk op youtube Holleboer Busje komt zo.

Jelle Beemdelust|19.03.15|21:12

wat een hijsa zeg zwarte taxi snorder ja ik gebruik uber pop en zwarte taxis
het is de schuld van de bemoeizuchtige regering dat het een zooitje is
alles uitbesteed naar het dure kiwa register.
a, taxi vergunning 1500 euro leges kosten
b chaffeurs kaart 137 euro legeskosten
c boord computer wat compleet zinloos is 4000 euro
tja ja en dan de kwaliteit ik als vrouw word door de reguliere chaffeur in mn blouse gekeken, chauffeurs weten zelfs met tom tom nog om terijden
geef mij maar een uber pop