taxistandplaats

Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland

NIJMEGEN – Nijmegen wordt meer dan ooit overspoeld met taxi’s uit heel Nederland, die de ‘eigen’, Nijmeegse taxi’s het werken onmogelijk maken. Dat stellen Nijmeegse taxiondernemers.

“We maken mee dat onze auto’s door de mensen van evenementenbegeleiding worden geweerd van de vaste taxistandplaatsen, omdat er dan al 35 taxi’s uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen op die plaatsen staan”, foetert Ben van Loef van de Nijmeegse Taxicentrale in De Gelderlander.

“‘Vol is vol’, zeggen ze dan. Ik weet van één Nijmeegse bedrijf dat het al is gestopt tijdens de Vierdaagse. Mijn eigen omzet zakte vorig jaar met 34 procent ten opzichte van de Vierdaagse daarvoor. Daar gaan dit jaar weer tientallen procenten vanaf. Wij kunnen net zo goed ophouden.”

Volgens Hans van Zwaaij van het gelijknamige Nijmeegse taxibedrijf, is het grote probleem dat de Nijmeegse taxi’s hun vaste klanten nu nergens kunnen oppikken. “Je komt er niet door. Héél frusterend voor onze chauffeurs. Wij halen nu minder geld op dan op een normale dag buiten de Vierdaagse. Een belachelijke situatie.”

De economische crisis drijft taxibedrijven uit heel Nederland naar de Vierdaagse, stelt Van Zwaaij, die samen met Loef tevergeefs pleitte voor invoering van een Nijmeegs taxivignet. “Voor ritjes van 5 kilometer vragen ze soms 40 euro.”

Er is deze Vierdaagse nog geen vignet dat alleen taxibedrijven uit Nijmegen en omgeving toegang geeft tot de officiële taxistandplaatsen in het centrum. De Nijmeegse taxibranche én de Stichting Vierdaagsefeesten wilden dat om de klanten een soort kwaliteitsgarantie te geven. Het college van burgemeester en wethouders wil echter regelgeving van het rijk afwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland”

Paul|22.07.10|11:15

Beste taxi-chauffeurs uit Nijmegen e.o.,

Dit is het resultaat van het vrijgeven (liberalisatie) van de taxi-markt in 2001. Iedere taxiondernemer kon met een geldige vergunning personenvervoer verrichten in heel Nederland. Uw eigen beroepsorganisatie KNV is hier medeverantwoordelijk voor geweest.
Zoals taxiondernemers uit geheel Nederland in Nijmegen mogen opereren, zo mag u ook als Nijmeegs taxibedrijf personenvervoer verrichten in Maastricht tijdens het carnaval. (Als u dat al zou willen natuurlijk). De tijd van janken omdat er concurrenten in uw werkgebied opereren is al lang voorbij!! Trek uw eigen plan!

Met groet,
Paul

nachttax|22.07.10|11:19

Gewoonweg belachelijk.
Als ex taxirijder kan ik zeggen dat er gewoonweg een stel ratten rondrijden.
Waar ze denken waar “wat te halen valt” duiken ze op.
De boel oplichten en veel te hoge prijzen rekenen, de boel belazeren.
Jammer dat de Nijmeegse centrales en eigen rijders geen voorrang krijgen en een eigen standplaats bij dit soort van evenementen.
Vroeger had ieder zijn eigen regio, en daar buiten mocht men niet “aanloopjes” rijden.
Toen was het goed, maar het goede verdwijnt bij elk kabinet omdat er dan zo hoognodig iets anders verzonnen moet worden.
Sterkte aan de Nijmeegse taxirijders.

Paul|22.07.10|11:21

Komt door de WP-2000. Liberalisering taximarkt. Niet zeuren dus, maar lekker gaan klagen bij de landelijke overheid en KNV. Iedere ondernemer met een geldige vergunning mag in heel Nederland personenvervoer verrichten. Niet janken, ga je eigen werk dan ook ergens anders zoeken! Ga tijdens het Carnaval naar Maastricht bijv. Zelfde verhaal!

Gr.
Paul

Geert Meulenveld|22.07.10|11:40

Hallo Allemaal
we hebben afgelopen weekend de zwarte cross gehad in lichtenvoorde en wat denk je ook de rijders buiten ons gemeente
ze willen wel de korte ritten doen en later op de avond pikkenze alleen de grote ritten
ik vind dat het ratten zijn en maken in elk gebied de taxi markt kapot we moeten maar eens met de gemeenten gaan praten wat er aan te doen is en voor prijzen rijden dat is niet normaal
zo betalen in een weekend een rit die bij ons € 20,00 euro kost bij de andere mensen 30 tot 35 euro
de plaatselijke vervoerder wordt er op aangekeken omdat ze de vorige avond te veel hebben gedronken
ik wou zelf ook een avond in nijmegen rijden om te kijken hoe het er aan toegaat
Groet Geert

AAOP|22.07.10|11:42

Jullie zeuren te veel.
Wat betekent Vrijheid, voor een taxichauffeur of ondernemers?
Wat betekent democratie land?
Wat betekent vrije economie?

Wat dacht je van Wehkamp en Neckermann die over heel Nederland goederen verkopen, en wie zeurt er?

Als je eigen product of diensten alleen maar in je eigen plaats mag verkopen/inkopen leid tot communistische land en dictatuur land.

Ik vind het ook erg als collega’s de krenten uit de pap komt halen, maar als mijn eigen dienst goed is, dan is er geen problemen

Mvgr.
AAOP

René|22.07.10|12:57

Dit zijn nu echt de kakkerlakken uit de taxiwereld die elders dan hun eigen stad/dorp de sfeer lopen te verzieken en de mensen oplichten, waardoor de normale bedrijven, die het wel netjes doen, weer onder vuur komen te liggen.
Dit zijn helaas geen taxichauffeurs, dit zijn de kakkerlakken.
Een beetje taxichauffeur gaat niet lopen klussen in een ander zijn wijk, ook al is dat toegestaan.

KAKKERLAK, bllijf in je eigen wijk.

Erwin|22.07.10|13:31

Het wordt tijd, heel nodig tijd dat de wet die destijds in 2000 is gekomen van de schop gaat! Het is al jaren bekend dat deze niet werkt. En volgens mij komen gemeenten daar nu ook steeds vaker achter! Van aanbestedingen tot de problemen in het uitgaansleven! Nergens is meer de kwaliteit te vinden van vroeger. Er zijn gewoon veel te veel taxi’s in Nederland die niet uit kunnen. Vaak zijn het bedrijven die niet eens contract vervoer hebben, maar van het ene evenement naar het andere rijden. Deze hebben vaak lak aan alles, want ze zijn na het evenement ja toch weer verdwenen en kan de plaatstelijke vervoerder alles weer in orde maken. Want dit soort taxi bedrijven nemen veel meer geld voor een rit dan de plaatselijke vervoerder, rijden om, geven een grote mond, rijden veel harder etc. allemaal zaken waar een gerenomeerd sterk taxi bedrijf niet op zit te wachten. Maar ik ben het als taxi ondernemer, wij bestaan al 50 jaar binnenkort meer dan zat, dat wij dit als gerenomeerde taxi bedrijven pikken en over ons heen laten lopen. Want hier bij ons is het op zaterdagavond/nacht gewoon een showroom op de markt van taxi’s, gewoon belachelijk. Het aanbod is veel hoger dan de vraag! Wat krijg je dan, trammelant, ruzies, ongelukken en ga zo maar door. Heel veel gaan er kapot, maar op de andere hoek van de straat begint er weer een nieuwe! Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van de deregulering! We moeten het echt gaan aanpakken en ik niet alleen, nee wij als gerenomeerde taxibedrijven, met z’n allen!!!! Dan staan we sterk en naar mijn mening is de tijd op dit moment er klaar voor. Ik wens de taxibedrijven in Nijmegen sterkte en hopelijk is dit volgend jaar verholpen. Ik kan nog wel uren doorgaan, maar dat doe ik hier niet. Ik hoop en weet dat er heel veel taxi bedrijven zo over denken, maar nu wordt het tijd voor actie! Met vriendelijke groet, Erwin.

Edwin Gorter|22.07.10|20:28

Beste allemaal,
Laten we niet vergeten dat het voor 2001 ook niet even netjes en goed geregeld was. Er waren maar enkele taxibedrijven op de markt die de vraag niet aankonden in de piekuren. Er was geen reden om meer wagens te laten rijden want uiteindelijk had de klant de wachttijd maar te accepteren. In het hotel waar ik destijds werkte waren er genoeg momenten dat we simpel geen taxi voor de klanten konden krijgen… En een vergunning kopen voor een veelvoud van tienduizend euro is natuurlijk ook niet iets wat in een paar jaartjes was terug te verdienen. In 1990 is er besloten om de taximarkt vrij te geven, in 2001 is dit uitgevoerd en de laatste 2 jaar is het aanbod van taxi’s pas echt de vraag aan het overstijgen.. Wat natuurlijk mede komt door een megabedrijf als conexxion wat zelfs op Schiphol is weten binnen te dringen en de groei van het aantal eigenrijders. Nederland is geen land voor werkgevers maar een land voor werknemers waardoor de kleine taxibedrijven met personeel het nu aan het verliezen zijn tegen alle eigenrijders, al dan niet of wel met papieren die op eigen kracht zijn behaald. Het is soms zuur maar het hoort allemaal bij het ondernemen. Laten we hopen dat kwaliteit daadwerkelijk onderscheid en dat we met een juiste voorlichting de klant kunnen binnenhalen bij de goede rijder. Wie onderneemt wat? Edwin

Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland | TaxiPro
taxistandplaats

Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland

NIJMEGEN – Nijmegen wordt meer dan ooit overspoeld met taxi’s uit heel Nederland, die de ‘eigen’, Nijmeegse taxi’s het werken onmogelijk maken. Dat stellen Nijmeegse taxiondernemers.

“We maken mee dat onze auto’s door de mensen van evenementenbegeleiding worden geweerd van de vaste taxistandplaatsen, omdat er dan al 35 taxi’s uit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen op die plaatsen staan”, foetert Ben van Loef van de Nijmeegse Taxicentrale in De Gelderlander.

“‘Vol is vol’, zeggen ze dan. Ik weet van één Nijmeegse bedrijf dat het al is gestopt tijdens de Vierdaagse. Mijn eigen omzet zakte vorig jaar met 34 procent ten opzichte van de Vierdaagse daarvoor. Daar gaan dit jaar weer tientallen procenten vanaf. Wij kunnen net zo goed ophouden.”

Volgens Hans van Zwaaij van het gelijknamige Nijmeegse taxibedrijf, is het grote probleem dat de Nijmeegse taxi’s hun vaste klanten nu nergens kunnen oppikken. “Je komt er niet door. Héél frusterend voor onze chauffeurs. Wij halen nu minder geld op dan op een normale dag buiten de Vierdaagse. Een belachelijke situatie.”

De economische crisis drijft taxibedrijven uit heel Nederland naar de Vierdaagse, stelt Van Zwaaij, die samen met Loef tevergeefs pleitte voor invoering van een Nijmeegs taxivignet. “Voor ritjes van 5 kilometer vragen ze soms 40 euro.”

Er is deze Vierdaagse nog geen vignet dat alleen taxibedrijven uit Nijmegen en omgeving toegang geeft tot de officiële taxistandplaatsen in het centrum. De Nijmeegse taxibranche én de Stichting Vierdaagsefeesten wilden dat om de klanten een soort kwaliteitsgarantie te geven. Het college van burgemeester en wethouders wil echter regelgeving van het rijk afwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland”

Paul|22.07.10|11:15

Beste taxi-chauffeurs uit Nijmegen e.o.,

Dit is het resultaat van het vrijgeven (liberalisatie) van de taxi-markt in 2001. Iedere taxiondernemer kon met een geldige vergunning personenvervoer verrichten in heel Nederland. Uw eigen beroepsorganisatie KNV is hier medeverantwoordelijk voor geweest.
Zoals taxiondernemers uit geheel Nederland in Nijmegen mogen opereren, zo mag u ook als Nijmeegs taxibedrijf personenvervoer verrichten in Maastricht tijdens het carnaval. (Als u dat al zou willen natuurlijk). De tijd van janken omdat er concurrenten in uw werkgebied opereren is al lang voorbij!! Trek uw eigen plan!

Met groet,
Paul

nachttax|22.07.10|11:19

Gewoonweg belachelijk.
Als ex taxirijder kan ik zeggen dat er gewoonweg een stel ratten rondrijden.
Waar ze denken waar “wat te halen valt” duiken ze op.
De boel oplichten en veel te hoge prijzen rekenen, de boel belazeren.
Jammer dat de Nijmeegse centrales en eigen rijders geen voorrang krijgen en een eigen standplaats bij dit soort van evenementen.
Vroeger had ieder zijn eigen regio, en daar buiten mocht men niet “aanloopjes” rijden.
Toen was het goed, maar het goede verdwijnt bij elk kabinet omdat er dan zo hoognodig iets anders verzonnen moet worden.
Sterkte aan de Nijmeegse taxirijders.

Paul|22.07.10|11:21

Komt door de WP-2000. Liberalisering taximarkt. Niet zeuren dus, maar lekker gaan klagen bij de landelijke overheid en KNV. Iedere ondernemer met een geldige vergunning mag in heel Nederland personenvervoer verrichten. Niet janken, ga je eigen werk dan ook ergens anders zoeken! Ga tijdens het Carnaval naar Maastricht bijv. Zelfde verhaal!

Gr.
Paul

Geert Meulenveld|22.07.10|11:40

Hallo Allemaal
we hebben afgelopen weekend de zwarte cross gehad in lichtenvoorde en wat denk je ook de rijders buiten ons gemeente
ze willen wel de korte ritten doen en later op de avond pikkenze alleen de grote ritten
ik vind dat het ratten zijn en maken in elk gebied de taxi markt kapot we moeten maar eens met de gemeenten gaan praten wat er aan te doen is en voor prijzen rijden dat is niet normaal
zo betalen in een weekend een rit die bij ons € 20,00 euro kost bij de andere mensen 30 tot 35 euro
de plaatselijke vervoerder wordt er op aangekeken omdat ze de vorige avond te veel hebben gedronken
ik wou zelf ook een avond in nijmegen rijden om te kijken hoe het er aan toegaat
Groet Geert

AAOP|22.07.10|11:42

Jullie zeuren te veel.
Wat betekent Vrijheid, voor een taxichauffeur of ondernemers?
Wat betekent democratie land?
Wat betekent vrije economie?

Wat dacht je van Wehkamp en Neckermann die over heel Nederland goederen verkopen, en wie zeurt er?

Als je eigen product of diensten alleen maar in je eigen plaats mag verkopen/inkopen leid tot communistische land en dictatuur land.

Ik vind het ook erg als collega’s de krenten uit de pap komt halen, maar als mijn eigen dienst goed is, dan is er geen problemen

Mvgr.
AAOP

René|22.07.10|12:57

Dit zijn nu echt de kakkerlakken uit de taxiwereld die elders dan hun eigen stad/dorp de sfeer lopen te verzieken en de mensen oplichten, waardoor de normale bedrijven, die het wel netjes doen, weer onder vuur komen te liggen.
Dit zijn helaas geen taxichauffeurs, dit zijn de kakkerlakken.
Een beetje taxichauffeur gaat niet lopen klussen in een ander zijn wijk, ook al is dat toegestaan.

KAKKERLAK, bllijf in je eigen wijk.

Erwin|22.07.10|13:31

Het wordt tijd, heel nodig tijd dat de wet die destijds in 2000 is gekomen van de schop gaat! Het is al jaren bekend dat deze niet werkt. En volgens mij komen gemeenten daar nu ook steeds vaker achter! Van aanbestedingen tot de problemen in het uitgaansleven! Nergens is meer de kwaliteit te vinden van vroeger. Er zijn gewoon veel te veel taxi’s in Nederland die niet uit kunnen. Vaak zijn het bedrijven die niet eens contract vervoer hebben, maar van het ene evenement naar het andere rijden. Deze hebben vaak lak aan alles, want ze zijn na het evenement ja toch weer verdwenen en kan de plaatstelijke vervoerder alles weer in orde maken. Want dit soort taxi bedrijven nemen veel meer geld voor een rit dan de plaatselijke vervoerder, rijden om, geven een grote mond, rijden veel harder etc. allemaal zaken waar een gerenomeerd sterk taxi bedrijf niet op zit te wachten. Maar ik ben het als taxi ondernemer, wij bestaan al 50 jaar binnenkort meer dan zat, dat wij dit als gerenomeerde taxi bedrijven pikken en over ons heen laten lopen. Want hier bij ons is het op zaterdagavond/nacht gewoon een showroom op de markt van taxi’s, gewoon belachelijk. Het aanbod is veel hoger dan de vraag! Wat krijg je dan, trammelant, ruzies, ongelukken en ga zo maar door. Heel veel gaan er kapot, maar op de andere hoek van de straat begint er weer een nieuwe! Dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van de deregulering! We moeten het echt gaan aanpakken en ik niet alleen, nee wij als gerenomeerde taxibedrijven, met z’n allen!!!! Dan staan we sterk en naar mijn mening is de tijd op dit moment er klaar voor. Ik wens de taxibedrijven in Nijmegen sterkte en hopelijk is dit volgend jaar verholpen. Ik kan nog wel uren doorgaan, maar dat doe ik hier niet. Ik hoop en weet dat er heel veel taxi bedrijven zo over denken, maar nu wordt het tijd voor actie! Met vriendelijke groet, Erwin.

Edwin Gorter|22.07.10|20:28

Beste allemaal,
Laten we niet vergeten dat het voor 2001 ook niet even netjes en goed geregeld was. Er waren maar enkele taxibedrijven op de markt die de vraag niet aankonden in de piekuren. Er was geen reden om meer wagens te laten rijden want uiteindelijk had de klant de wachttijd maar te accepteren. In het hotel waar ik destijds werkte waren er genoeg momenten dat we simpel geen taxi voor de klanten konden krijgen… En een vergunning kopen voor een veelvoud van tienduizend euro is natuurlijk ook niet iets wat in een paar jaartjes was terug te verdienen. In 1990 is er besloten om de taximarkt vrij te geven, in 2001 is dit uitgevoerd en de laatste 2 jaar is het aanbod van taxi’s pas echt de vraag aan het overstijgen.. Wat natuurlijk mede komt door een megabedrijf als conexxion wat zelfs op Schiphol is weten binnen te dringen en de groei van het aantal eigenrijders. Nederland is geen land voor werkgevers maar een land voor werknemers waardoor de kleine taxibedrijven met personeel het nu aan het verliezen zijn tegen alle eigenrijders, al dan niet of wel met papieren die op eigen kracht zijn behaald. Het is soms zuur maar het hoort allemaal bij het ondernemen. Laten we hopen dat kwaliteit daadwerkelijk onderscheid en dat we met een juiste voorlichting de klant kunnen binnenhalen bij de goede rijder. Wie onderneemt wat? Edwin