Mekki Aulad Ahmed, TTO, Advies en beheer, taxi, taxicentrale, Amsterdam

Nieuwe Taxiwet en TTO’s lossen problemen straattaxi op

De nieuwe taxiwet gaat vrijwel alle problemen met de straattaximarkt in Amsterdam oplossen. Want een derde van de huidige taxi’s valt weg en alleen goede chauffeurs blijven over. Dat verwacht Mekki Aulad Ahmed, voorzitter van TTO Adviesbeheer.

Voor sommige chauffeurs zijn de nieuwe drempels te hoog en de vrije jongens van buiten de stad krijgen vaak de vereiste gemeentelijke taxipas niet (in Amsterdam Taxxxipas).

Besluit Personenvervoer 2000

Het parlement moet de aanpassing van het Besluit Personenvervoer 2000 nog wel goedkeuren. Met de nieuwe taxiwet, die naar verwachting 1 juli 2011 van kracht wordt, kan een gemeente straattaxichauffeurs die gebruik willen maken van de standplaatsen verplichten zich te organiseren in een TTO (Toegelaten Taxi Organisatie).

Iedereen kan een TTO beginnen, de gemeente bekijkt vervolgens of zo’n club aan alle voorwaarden voldoet. Zo moet een TTO in Amsterdam uit minimaal 100 chauffeurs bestaan, georganiseerd zijn met een bestuur en een duidelijke klachtenregeling en –afhandeling en beschikken over een eigen controleteam. Er geldt geen maximum voor het aantal TTO’s in een gemeente.

TTO

Mekki Aulad Ahmed heeft een aantal toekomstige TTO’s begeleid met de papierwinkel. Hij adviseert onder meer My Taxi Centrale, AMS Taxi, Taxicentrale 4U en AA&O.

Bovendien gaat hij nu zelf ook een TTO starten. “Straks ben ik na TCA de grootste taxicentrale van Amsterdam”, kondigt hij aan. “Belangrijk is de kwaliteit van chauffeurs en het op de juiste manier besturen van de TTO.”

Daklicht met nummer

Alle taxichauffeurs die bij een Amsterdamse TTO aangesloten zijn, krijgen een daklicht met een eigen nummer. Zo valt bij een klacht altijd te achterhalen met wie een klant is meegereden. Gaat een chauffeur meerdere keren in de fout, bijvoorbeeld door een ritje te weigeren, wordt hij geroyeerd uit de TTO en kan hij dus niet meer op een standplaats staan.

“De chauffeurs gaan elkaar controleren”, verwacht Mekki. “Als iemand in de fout gaat, heeft de hele groep er last van. Want klanten stappen niet meer in bij die betreffende TTO. “ Chauffeurs worden onder meer geselecteerd op gedrag, lange termijn visie en respect voor het beroep. “Ik wil alleen mensen die serieus bezig zijn met hun vak.”

Goudzoekers

Volgens Mekki worden vrijwel alle problemen met taxichauffeurs in Amsterdam veroorzaakt door goudzoekers uit andere steden. “Die hebben niets te verliezen. Hen ga ik dus niet toelaten in onze TTO. Wij willen alleen Amsterdamse taxichauffeurs. Nu komt 60 procent van de straattaxi’s van buiten Amsterdam. Straks is dat voorbij.”

Chauffeurs die niet bij een Amsterdamse TTO horen, mogen niet plaatsnemen op de standplaatsen binnen de grachtengordel, zoals het Centraal Station of het Leidseplein. Zij mogen wel klanten oppikken buiten die standplaatsen, zoals vanaf een parkeerplek. “Maar de klant weet dan niet met wie hij meerijdt”, zegt Mekki.

Taxicentrale

Sommige TTO’s, zoals die van Mekki, gaan ook als taxicentrale fungeren. Daarvoor is een vast telefoonnummer, een telefoniste, planner en software nodig. “Ik ben in gesprek met Korton hoe ik het beste de ritten kan verdelen. Ook krijgen de chauffeurs straks  korting bij onder meer ISN-taximeterkeuringen in Aalsmeer.”

Toch verwacht Mekki dat niet alle TTO’s een soort TCA gaan worden. “Daarvoor moet je toch een hoop investeren. Dat wil niet iedereen.” Maar iedere TTO zal wel contributie moeten gaan vragen aan de leden, adviseert hij.

Contributie

“Ze moeten kosten maken voor het besturen van de stichting en controleren van de leden. Dat moet toch betaald worden. Leden zullen straks daarvoor toch minimaal zo’n 50 euro aan contributie kwijt zijn. Maar dat is met een paar extra ritjes zo terugverdiend. En geloof me, de standplaatsen zijn straks heel aantrekkelijk om vanaf te rijden.”

Mekki is uitgesproken tegenstander van het vragen van entreegeld voor een TTO. “Dat heb ik iedereen afgeraden. Je moet vasthouden aan je eigen selectie van goede taxichauffeurs. Hen wil je juist als lid van jouw TTO. Goede chauffeurs zijn altijd welkom. Als het criterium geld is, trek je de verkeerde mensen aan. Dan zal het snel gedaan zijn met de organisatie.”

Aansluiten

Hij hoopt dat iedere goedwillende taxichauffeur zich op tijd bij een TTO heeft aangesloten. Ondernemers die nu meerdere chauffeurs voor zich hebben rijden, moeten of zelf een TTO opstarten of iedere chauffeur apart aanmelden. “En daarbij zal iedere chauffeur apart beoordeeld worden door de TTO”, kondigt Mekki aan.

Ieder TTO-lid heeft te maken met dezelfde regels. Ze zijn duidelijk herkenbaar en hanteren dezelfde tarieven, zoals afgesproken door de leden. Verder is hij vrij om te werken wanneer en waar hij maar wil.

Veiligheid

Maar niet alleen de klant profiteert van de verplichte groepering. Ook neemt de veiligheid van de taxichauffeurs zelf toe, verwacht Mekki. “De chauffeurs zullen bij problemen voor elkaar opkomen. Ze staan allemaal met elkaar in verbinding, bijvoorbeeld via de mobilofoon. Bij problemen kunnen er zo tientallen chauffeurs te hulp schieten.”

“Een taxichauffeur mag nooit aan een klant komen, maar daar gaat wel een preventieve werking vanuit. Straks komen we weer voor elkaar op en werken de chauffeurs weer samen, in plaats van dat we elkaar alleen maar beconcurreren.” 

Bart Pals

Lees ook: Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Nieuwe Taxiwet en TTO’s lossen problemen straattaxi op”

p van raaij|16.12.10|11:17

zo werk je dus flinke corruptie in de hand en een ander gaat zo bepalen wie er voor mij gaat werken vooral het stukje ik ga zelf een tto opstarten met een eigen telefoonnummer is vooral handig als je andere chauffeurs moet aansturen terwijl je zelf chauffeurs in dienst hebt en dit alles voor maar € 50,. euro ????

remon mossink|16.12.10|14:18

en dan gaan die goudzoekers naar andere steden (daar zijn ze al…) is het niet terug te draaien naar vroeger, dat je alleen in een eigen regio klanten laat instappen?

De Amsterdamse gemeente pakt deze wetsverandering goed op, andere gemeenten doen hier niets mee, daar zullen de “verstoten chauffeurs”naartoe trekken…..

vriendelijke groeten,

remon mossink

Faber|18.12.10|21:21

Yep en dan hebben wij er weer een handvol bij………………..
De enige manier om de rotte appels dr uit te vissen is via mystery guests met verregaande bevoegdheden.
Dit voorstel is poppekast.

sunil|13.01.11|18:36

allemaal gebakken lucht

atar|22.04.11|05:11

ik den dat dit TTO gedoe alleen voor zakken vullers zijn op en legale manier
als ze echt slechte chauffeurs willen uitvissen kunnen ze ook zonder zoveel kosten doen
ze kunnen de ch.pas afpakken als ze willen dan ben je van dat gezijk af
zolang die snotneuzen zijn blijven ze boetes schrijven en laten ze weer gaan
nee pak zijn pas af en klaar is kees.
en laat de chauffeurs die netjes zijn werk willen doen met rust.
maar ja dan blijft hun zakken leeg natuurlijk

Jair|11.08.11|02:11

Weer zoveelste profituer, die de taxiondernemer, chauffeur wil kaal plukken.

Badi|07.04.12|20:23

kom op zeg TTO!!!!!!!!!!!!, dat slaat nergens op, hoezo een TTO gaat contrubutie vragen, ?? ik denk als ik word afgeperst om lid van een TTO te worden en nog geld te betalen, dan heb ik ook recht om in de boekhouding van de TTO te kijken PLUS ,recht geven aan de leden om te stemmen wie op de stoel van de TTO mag zitten, het is toch voor ons bedoeld?? en de arme TTO bazen doen hun best gratis?? en het geld is bedoeld voor de TTO zelf! oke,om de jaar een TTO directeur kiezen dan ben ik t mee eens