Taxistandplaats, Amsterdam, Centraal Station, toezicht, politie

Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd

De nieuwe taxiwet, waarbij gemeenten taxibedrijven tot groepsvorming kunnen verplichten, wordt in eerste instantie in maximaal zeven steden van kracht. Vervolgens moeten eerst alle effecten onderzocht zijn voordat andere gemeenten tot invoering over kunnen gaan.

Minister Schulz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu neemt hiermee in haar wetsvoorstel het advies van de Raad van State over de nieuwe taxiwet niet landelijk in te voeren, zo schrijft ze aan de commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.

TTO

Gemeenten die de vanaf het begin vorming van TTO’s (Toegelaten Taxi Organisatie) kunnen gaan verplichten zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Enschede, Eindhoven en Haarlemmermeer.

In het wetsvoorstel, dat begin volgend jaar door het parlement wordt behandeld, is bepaald dat het model van groepsvorming alleen kan worden toegepast in de gemeenten die door de minister zijn aangewezen. Andere steden, die ook problemen hebben met de opstapmarkt, dienen te wachten op de evaluatie.

Straattaxi

Er is voor deze steden gekozen omdat daar de meeste problemen zouden zijn met straattaxi’s. Buiten de bekende G4 hadden Enschede, Haarlemmermeer en Eindhoven gemotiveerde bezoeken ingediend ook aangewezen te worden als gemeenten waar groepsvorming kan worden toegepast.

Om te voorkomen dat er teveel macht bij één bepaalde TTO komt te liggen, gaat de nieuwe taxiwet uit van een ‘open model’, zo schrijft de minister. “Een taxichauffeur kan zich bij een groep aansluiten of zelf een groep oprichten binnen de gemeentelijke kwaliteitseisen.”

Regels

Invoering van het model van groepsvorming is alleen mogelijk als er meerdere groepen zijn. Verder mogen gemeenten geen regels stellen over het maximum aantal groepen.

Ook moeten groepen zich onthouden van de in wetgeving bedoelde mededingingsbeperkende gedragingen als het ongerechtvaardigd buitensluiten van derden en aangaande prijzen en verdeling van de markt. De NMa houdt hier toezicht op, aldus de minister.

Groepsreglement

Na evaluatie zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu een gemeentelijke modelverordening en een groepsreglement opstellen. Die kunnen alle Nederlandse gemeenten gebruiken en invoeren in overleg met de plaatselijke taxibranche.

Het parlement moet de aanpassing van het Besluit Personenvervoer 2000 nog wel goedkeuren. Met de nieuwe taxiwet, die naar verwachting 1 juli 2011 van kracht wordt, kan een gemeente straattaxichauffeurs die gebruik willen maken van de standplaatsen verplichten zich te organiseren.

Door de verplichte groepsvorming wordt ‘reputatie’ weer belangrijk in de keuzes van klanten voor een taxi. Dat zou moeten leiden tot interne controle en zelfreiniging van taxichauffeurs binnen één groep. Daarmee zouden problemen op taxistandplaatsen voorkomen worden.

Bart Pals

Lees ook: Nieuwe Taxiwet en TTO’s lossen problemen straattaxi op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd”

Bollebas|24.12.10|11:01

Heel goed….

lang gewacht en nu eindelijk een begin……

Judge|27.12.10|02:35

Nou dan zullen de mallafide bedrijfjes het wel heel erg moeilijk krijgen, hoe gaat het dan met de eenmans bedrijven met het onzin systeem van VOF en bedrijfsleider???

Harry|14.01.11|16:24

Hierdoor worden grote bedrijven nog groter en machtiger. De kleine bedrijven gaan hierdoor kapot dit is geen eerlijke concurentie.

riek|15.01.11|08:36

Oplossing voor Judge en Harry.
Zorgen dat je gaat vereningen met minima 25 ondernemers .Dan cursus volgen voor een keurmerk .Heb ik ook gedaan met vrijen rijders,zijn druk bezig.Dan moet je een vereninging maken

Lange|10.02.11|12:37

Heren let op; een ieder loopt zich weer blij te maken met een dooie mus….er gaat niets veranderen . Er is en blijft maar 1 oplossing; terug naar het oude systeem n.l. vakdiploma halen, kredietwaardig zijn en de vergunningen weer door de Gemeenten uit laten geven. Werken mag alleen in de plaats waar het bedrijf is gevestigd en de vergunningen voor zijn afgegeven, en verder niets. 24/7 controle door speciale mensen van de Gemeente politie en bij wangedrag intrekken vergunning door Gemeente.

Korte|24.03.11|12:04

Dames en heren… het bericht van “Lange” die klopt!!!! ik ben het daar helemaal mee eens. Het oude systeem werkte prima, na het vrijgeven…is alles kapot gegaan.Terug naar het oude kan ook goed uitpakken. Lange .. bedankt!!

Eppo69|29.03.11|23:43

Ik ben het met lange en korte eens .
Want met al die rare constructies van vof en prokuratie houders is het maar een zooitje geworden,er moeten weer chauffeurs met passie op de weg komen en niet van die koekies die denken snel geld te maken.
Terug naar het oude systeem en vergunningen terug naar de gemeente en als dat niet anders is desnoods provincie maar niet meer landelijk.
En elke ondernemer vakdiploma dus niet meer 6 man in een VOF met 1 diploma
Bedankt

Lange|03.04.11|19:26

Korte en Eppo69; fijn dat er ook nog ouderwetse ondernemers zijn, die zich geen zand in de ogen laten strooien en begrijpen dat er wederom niets zal veranderen. Het is alleen jammer dat alle bobo’s van de werkgeversorganisatie’s het te druk hebben met dikke sigaren roken op de geldverslindende bijeenkomsten die ze organiseren…..ze hebben geen tijd meer om voor onze beroepsgroep op te komen en de bestuurders in Den Haag nu eens uit te leggen dat het vroeger allemaal wel werkte zonder gezeik!!!

korte|04.04.11|00:00

Hallo Lange en Eppo69, zijn wij de enigste ondernemers die er zo over denken? En zouden die werkgeversorganisatoren met die dikke sigaren en zogenaamde zwetende voorhoofden iets aantrekken van ons? Ik denk het niet, er word niet naar de ondernemer gekeken en geluisterd, alleen maar naar papier…… Jammer, ik vraag dus alle ondernemers te reageren…
M.v.g. Korte

korte|04.04.11|00:14

waarom word ik verplicht om 25rijders bij mijn bedrijf te betrekken.geen overzichtmeer Nu ik klein ben,weet ik wat er gebeurt,ben er zeker van dat mijn klanten netjes behandelt worden.Je weet nooit wat je binnenhaalt met vreemde vogels in je bedrijf.Ben ik verplicht om deze vreemde het bedrijf te laten verkloten?Ik doe nergens aan mee,ik onderneem zoals ik het wil.nette chauffeurs,die de weg goed weten,en die ABN sprekend zijn.Dit wil ik houden!dus die 25 andere ondernemers komen er bij niet in.

Eppo69|04.04.11|10:36

Ik kom uit de regio Eindhoven en wij zitten met hetzelfde probleem dat je als klant eerst een curses arabisch moet volgen voor je de chauffeur kunt verstaan.
Wij vinden het ook noiks dat samenvoegen maar als het gebeurt wat moet je dan, stoppen,dat is toch wat ze willen ,nee ik laat me eigen niet zomaar weg jagen daar vind ik het vak te leuk voor.
en bij ons mag je waarschijnlijk in het nieuwe systeem geen gebruik meer maken van de standplaatsen op het station en het centrum als je niet,

Eppo69|04.04.11|10:38

aangesloten bent bij een TTO.

MVG Eppo

korte|07.04.11|21:09

Ja ik denk dat wij het laatste maar gaan doen eppo, want ook wij hier in Den Haag laten ons niet weg jagen. groetjes.

Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd | TaxiPro
Taxistandplaats, Amsterdam, Centraal Station, toezicht, politie

Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd

De nieuwe taxiwet, waarbij gemeenten taxibedrijven tot groepsvorming kunnen verplichten, wordt in eerste instantie in maximaal zeven steden van kracht. Vervolgens moeten eerst alle effecten onderzocht zijn voordat andere gemeenten tot invoering over kunnen gaan.

Minister Schulz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en Milieu neemt hiermee in haar wetsvoorstel het advies van de Raad van State over de nieuwe taxiwet niet landelijk in te voeren, zo schrijft ze aan de commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.

TTO

Gemeenten die de vanaf het begin vorming van TTO’s (Toegelaten Taxi Organisatie) kunnen gaan verplichten zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Enschede, Eindhoven en Haarlemmermeer.

In het wetsvoorstel, dat begin volgend jaar door het parlement wordt behandeld, is bepaald dat het model van groepsvorming alleen kan worden toegepast in de gemeenten die door de minister zijn aangewezen. Andere steden, die ook problemen hebben met de opstapmarkt, dienen te wachten op de evaluatie.

Straattaxi

Er is voor deze steden gekozen omdat daar de meeste problemen zouden zijn met straattaxi’s. Buiten de bekende G4 hadden Enschede, Haarlemmermeer en Eindhoven gemotiveerde bezoeken ingediend ook aangewezen te worden als gemeenten waar groepsvorming kan worden toegepast.

Om te voorkomen dat er teveel macht bij één bepaalde TTO komt te liggen, gaat de nieuwe taxiwet uit van een ‘open model’, zo schrijft de minister. “Een taxichauffeur kan zich bij een groep aansluiten of zelf een groep oprichten binnen de gemeentelijke kwaliteitseisen.”

Regels

Invoering van het model van groepsvorming is alleen mogelijk als er meerdere groepen zijn. Verder mogen gemeenten geen regels stellen over het maximum aantal groepen.

Ook moeten groepen zich onthouden van de in wetgeving bedoelde mededingingsbeperkende gedragingen als het ongerechtvaardigd buitensluiten van derden en aangaande prijzen en verdeling van de markt. De NMa houdt hier toezicht op, aldus de minister.

Groepsreglement

Na evaluatie zal het ministerie van Infrastructuur en Milieu een gemeentelijke modelverordening en een groepsreglement opstellen. Die kunnen alle Nederlandse gemeenten gebruiken en invoeren in overleg met de plaatselijke taxibranche.

Het parlement moet de aanpassing van het Besluit Personenvervoer 2000 nog wel goedkeuren. Met de nieuwe taxiwet, die naar verwachting 1 juli 2011 van kracht wordt, kan een gemeente straattaxichauffeurs die gebruik willen maken van de standplaatsen verplichten zich te organiseren.

Door de verplichte groepsvorming wordt ‘reputatie’ weer belangrijk in de keuzes van klanten voor een taxi. Dat zou moeten leiden tot interne controle en zelfreiniging van taxichauffeurs binnen één groep. Daarmee zouden problemen op taxistandplaatsen voorkomen worden.

Bart Pals

Lees ook: Nieuwe Taxiwet en TTO’s lossen problemen straattaxi op

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Nieuwe taxiwet wordt in maximaal zeven steden ingevoerd”

Bollebas|24.12.10|11:01

Heel goed….

lang gewacht en nu eindelijk een begin……

Judge|27.12.10|02:35

Nou dan zullen de mallafide bedrijfjes het wel heel erg moeilijk krijgen, hoe gaat het dan met de eenmans bedrijven met het onzin systeem van VOF en bedrijfsleider???

Harry|14.01.11|16:24

Hierdoor worden grote bedrijven nog groter en machtiger. De kleine bedrijven gaan hierdoor kapot dit is geen eerlijke concurentie.

riek|15.01.11|08:36

Oplossing voor Judge en Harry.
Zorgen dat je gaat vereningen met minima 25 ondernemers .Dan cursus volgen voor een keurmerk .Heb ik ook gedaan met vrijen rijders,zijn druk bezig.Dan moet je een vereninging maken

Lange|10.02.11|12:37

Heren let op; een ieder loopt zich weer blij te maken met een dooie mus….er gaat niets veranderen . Er is en blijft maar 1 oplossing; terug naar het oude systeem n.l. vakdiploma halen, kredietwaardig zijn en de vergunningen weer door de Gemeenten uit laten geven. Werken mag alleen in de plaats waar het bedrijf is gevestigd en de vergunningen voor zijn afgegeven, en verder niets. 24/7 controle door speciale mensen van de Gemeente politie en bij wangedrag intrekken vergunning door Gemeente.

Korte|24.03.11|12:04

Dames en heren… het bericht van “Lange” die klopt!!!! ik ben het daar helemaal mee eens. Het oude systeem werkte prima, na het vrijgeven…is alles kapot gegaan.Terug naar het oude kan ook goed uitpakken. Lange .. bedankt!!

Eppo69|29.03.11|23:43

Ik ben het met lange en korte eens .
Want met al die rare constructies van vof en prokuratie houders is het maar een zooitje geworden,er moeten weer chauffeurs met passie op de weg komen en niet van die koekies die denken snel geld te maken.
Terug naar het oude systeem en vergunningen terug naar de gemeente en als dat niet anders is desnoods provincie maar niet meer landelijk.
En elke ondernemer vakdiploma dus niet meer 6 man in een VOF met 1 diploma
Bedankt

Lange|03.04.11|19:26

Korte en Eppo69; fijn dat er ook nog ouderwetse ondernemers zijn, die zich geen zand in de ogen laten strooien en begrijpen dat er wederom niets zal veranderen. Het is alleen jammer dat alle bobo’s van de werkgeversorganisatie’s het te druk hebben met dikke sigaren roken op de geldverslindende bijeenkomsten die ze organiseren…..ze hebben geen tijd meer om voor onze beroepsgroep op te komen en de bestuurders in Den Haag nu eens uit te leggen dat het vroeger allemaal wel werkte zonder gezeik!!!

korte|04.04.11|00:00

Hallo Lange en Eppo69, zijn wij de enigste ondernemers die er zo over denken? En zouden die werkgeversorganisatoren met die dikke sigaren en zogenaamde zwetende voorhoofden iets aantrekken van ons? Ik denk het niet, er word niet naar de ondernemer gekeken en geluisterd, alleen maar naar papier…… Jammer, ik vraag dus alle ondernemers te reageren…
M.v.g. Korte

korte|04.04.11|00:14

waarom word ik verplicht om 25rijders bij mijn bedrijf te betrekken.geen overzichtmeer Nu ik klein ben,weet ik wat er gebeurt,ben er zeker van dat mijn klanten netjes behandelt worden.Je weet nooit wat je binnenhaalt met vreemde vogels in je bedrijf.Ben ik verplicht om deze vreemde het bedrijf te laten verkloten?Ik doe nergens aan mee,ik onderneem zoals ik het wil.nette chauffeurs,die de weg goed weten,en die ABN sprekend zijn.Dit wil ik houden!dus die 25 andere ondernemers komen er bij niet in.

Eppo69|04.04.11|10:36

Ik kom uit de regio Eindhoven en wij zitten met hetzelfde probleem dat je als klant eerst een curses arabisch moet volgen voor je de chauffeur kunt verstaan.
Wij vinden het ook noiks dat samenvoegen maar als het gebeurt wat moet je dan, stoppen,dat is toch wat ze willen ,nee ik laat me eigen niet zomaar weg jagen daar vind ik het vak te leuk voor.
en bij ons mag je waarschijnlijk in het nieuwe systeem geen gebruik meer maken van de standplaatsen op het station en het centrum als je niet,

Eppo69|04.04.11|10:38

aangesloten bent bij een TTO.

MVG Eppo

korte|07.04.11|21:09

Ja ik denk dat wij het laatste maar gaan doen eppo, want ook wij hier in Den Haag laten ons niet weg jagen. groetjes.