taxi, taximeter, taxameter, prijs, tarief

Maximumtarief straattaxi omhoog met 1 cent per kilometer

DEN HAAG – Het maximumtarief voor de straattaxi is verhoogd met 0,5 procent. Het opstaptarief gaat van 7,82 naar 7,86 euro. De prijs per kilometer stijgt van 2,29 naar 2,30 euro.

Voor bussen van maximaal 8 passagiers geldt voortaan een maximaal opstaptarief van 12,78 euro (voorheen 12,72 euro) en een kilometertarief van 2,64 euro (eerst 2,63 euro).

OV-index

De wettelijke maximumtarieven worden jaarlijks verhoogd en gaan per 1 februari 2011 in. De minister heeft gekozen voor de zogenaamde OV-index, terwijl de taxibranche liever de NEA-index volgt.

“Deze stijging is beter dan niets, maar te weinig”, vindt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela. “De NEA-index 2011 is 3,2%. Dat hebben de ondernemers dus nodig.”

CAO Taxi

Het is verschil te verklaren door inhaalslag die de taxibranche met de lonen voor taxichauffeurs in de 5-jarige CAO Taxi maakt tussen 2009 en 2013. “Wij gaan de komende weken en maanden voor de leden lobbyen voor een betere indexering”, kondigt Andela aan.

De loonkostenstijging en de ontwikkeling van de sociale lasten voor de werkgever zijn voor de NEA berekend op basis van de CAO voor het taxivervoer 2009–2013.

NEA-index

“De NEA-index is daardoor in belangrijke mate beïnvloedbaar door belanghebbende partijen en daarmee een in beginsel niet objectieve parameter”, vindt echter minister Schultz van Haegen (VVD).

In de tweede helft van dit jaar vindt naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een tariefwijziging plaats. Dan wordt het dubbeltariefsysteem ingevoerd waarbij de taxibedrijven weer een vergoeding mogen rekenen voor de factor ‘tijd’.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Maximumtarief straattaxi omhoog met 1 cent per kilometer”

grobbe|02.02.11|12:08

POLITICI Bij voorbaat leugenaars en niet te vertrouwen !!!
Let eens op de volgende salarisverhoging van dat schorum.
Wordt er nooit over indexering gesproken.
Wie is er erger. Dat tuig wat hier zit of die diktator in egypte!!

Alfred Bosman|02.02.11|13:14

Beetje kort door de bocht. We hebben hier toch net ietwat andere standaarden dan Egypte heeft. Alles is hier beter geregeld. Salarisverhogingen voor politiek zijn echter uit den boze naar mijn idee. Volgensmij is hier ook al over beslist dat dit voorlopig niet meer door de beugel kan.

CMR Boer|02.02.11|17:10

Grobbe, jouw gevoel kan ik begrijpen. Waar is het taxi-CAO op gebaseerd? Niet veel voor de chauffeur die bij nacht en ontij klaar moet staan. Iemand die een uitkering krijgt heeft bijna net zoveel als een fulltime taxichauffeur. En de “hoge heren” in Den Haag vullen hun zakken maar met vorstelijke salarissen.

Duco Douwstra|03.02.11|20:13

Voorzitster van het FNV Agnes Jongerius, had deze schamele verhoging nooit geaccepteerd. Jarenlang zijn de verhogingen de taxibranche door de neus geboord en nu een verhoging waarvan amper de tarief aanpassing kan worden betaald. De afgelopen 10 jaar word het de taxiondernemers stelselmatig moeilijker gemaakt om iets te verdienen. wachttijd uit de meter, via een ingewikkelde omweg toch weer in de meter. Straks voor pl/min. ruim € 1800,– extra kosten, een tot mislukking gedoemde BCT, schande

Anneke|05.02.11|12:49

Het zal nog wel 20 jaar duren, maar de beste oplossing lijkt regulering van de taxibranche.
Als je niet op een normale manier een redelijke omzet per uur kunt aantonen, geen vergunning,
zoals het voor de deregulering was.
Gemeenten die personen een startkapitaal geven om er een taxibedrijf mee te beginnen moeten
ook eens nadenken.
Het is verstoring van marktwerking|!
Een cursus voor ambtenaren die zich bemoeien met het taxibeleid zou ook geen overbodige luxe zijn!