taximeter, tarief, taxi

Invoering verplichte printbon taxi met nieuw tariefsysteem

DEN HAAG – De verplichte printbon voor taxi’s wordt gekoppeld aan de invoering van het nieuwe dubbeltariefsysteem en niet aan invoering van de Boordcomputer Taxi. Dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer.

Taxi-ondernemers hebben na invoering 4 maanden de tijd om de meters aan te passen aan het dubbeltariefsysteem. “Dit betekent dat consumenten op relatief korte termijn kunnen beschikken over de printbon”, aldus de minister.

Printbon

“Consumenten zijn niet afhankelijk van de introductie van de Boordcomputer Taxi om een printbon te ontvangen na een taxirit”, schrijft de minister. “Ondernemers zijn vrij te besluiten in relatie tot de afschrijvingstermijn om tot aanschaf over te gaan, op enig moment in de komende twee jaar.”

Het Besluit personenvervoer 2000 biedt geen mogelijkheid om te forceren dat ondernemers in grote steden met spoed een boordcomputer aanschaffen. Schultz van Haegen: “Mijn inzet is gericht op invoering van het dubbeltariefsysteem per 1 oktober 2011, met een overgangstermijn van 4 maanden voor de aanpassing van taxameters.”

De taxibranche (KNV), ROVER en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn nog steeds in onderhandeling over de hoogte van de nieuwe tarieven.

Bart Pals

Lees ook: Berekening ‘tijd’ bij taxirit doet recht aan de werkelijkheid

Lees ook: Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Invoering verplichte printbon taxi met nieuw tariefsysteem”

Richard|19.05.11|16:07

Geachte minister Schultz, gaat u eens te rade bij de 2 grootste leveranciers ( Quipment en Taxitronic ) wanneer ze de complete hardware ( taximeter en boardcomputer en printer ) kunnen leveren. Eerstgenoemde heeft ons enkele weken geleden aangegeven dat ze beslist niet voor febr. 2012 kunnen leveren en ze verwachten vanaf dan een enorme run waarbij ze nu al aangeven dit waarschijnlijk niet aan te kunnen. Investeren in een oud systeem voor een periode van 4 maanden lijkt mij niet haalbaar. Toch?

jeffrey|19.05.11|20:13

@ richard

Alsof dit minister Schultz zou interesseren, laat staan de moeite nemen om hierover na te denken..

Mensen beslissen en eisen over zaken zonder geïnformeerd te worden en waar ze geen ballen verstand van hebben..

En wie zijn de dupe hiervan? De ondernemers.
Al jarenlang dagelijkse praktijken in alle branches in Nederland.

Al 10 jaar zijn alle veranderingen, waardeloos geweest. En dat zal ook met de ‘o zo heilige nieuwe taxiwet’ zo zijn.

Maak je borst maar nat!!!

Ronald|19.05.11|22:04

Liggen snurken allemaal? De printerverplichting werd al veel langer aangegeven en kon elk moment ingaan, en dan nog steeds geen printer hebben…..

A.Urban|20.05.11|01:13

Het gaat hier met name om het ‘dubbel tarief’ systeem en wanneer je dit wil gaan gebruiken je een printer aan je taximeter moet aansluiten aldus de minister.
Hiervoor moet je eerst weten wat een dubbel systeem precies doet of kan .
Bijna niemand, ook de minister weet dit niet, net zo min zoals de ambtenaren die dit bedacht hebben. Een voorschotje, wanneer we 15 cent per min in de taximeter= voorstel IVW geprogram. hebben, telt de meter een bedrag pkm + 15 cent per minuut.
Ik ga hieronder verder

A.Urban|20.05.11|01:15

Dat is dus 9 € per uur . Het gevolg hiervan is wanneer je op een klant staat te wachtten bij pinnen
of winkelen, vergaderen , noem maar op , je opbrengst ook 15 cent per minuut wachttijd is.
Kan dus gewoon niet.
Om dit op te lossen heb je een DRIE DUBBEL tarief systeem nodig, of het vorige systeem waarbij dit probleem er niet was. ( onder plm 18 kmpu ging de wachttijd in )
Maar dat gaat weer niet omdat ambtenaren en Ministers die het dubbel systeem bedacht hebben gezichtsverlies leiden.

Peter driessen|16.06.11|13:26

Wat een huichelaars daar in Den haag allemaal zijn ze het oneens met het huidige beleid maar als een van de bekende partij leiders gereden moet worden van uit Brussel of van uit den Haag naar een van de t.v studioos ergens in Nederland moet je wel rijden voor 1.35.per kilometer terwijl zij de tareiven hebben samen gesteld ,of niet SP? En als je dan het hier niet mee eens bent om voor 1.05 of erger 0.98 cent te rijden ben je een slechte .
kwaliteit en service voor dump prijzen ja.

glenn|07.08.11|18:33

het is me toch een zooitje in Den Haag inderdaad de heren kunnen wel voor ons beslissen maar weten niet hoe een systeem in elkaar zit, alles wat door software wordt aangestuurd is te kraken en maar investeren in niets want het resultaat zal zijn weer terug bij af ,het gaat de ondernemer iedere keer geld kosten weer tariefswijziging het houdt maar niet op de fiscus die nu aan het jagen zijn beseffen niet dat de omzetten en na de kosten die wij hebben er weinig overblijft dus zoek een andere bok

glenn|07.08.11|18:38

een vervolg op het vorige boordcomputers printers enz dit heeft dus geen zin het is nu zeer triest op de taxi als het zo door gaat gaan wij allemaal naar de kloten door het gezeik van de regering steeds maar die taxi , tap eens uit een ander vaatje en laat de taxiondernemer eens met rust misschien kunnen ze dan eens inzien waar zij nu mee bezig zijn geen enkele zin heeft voer maar eerst een vergunningen stop in dan kunnen wij misschien weer wat verdienen.

glenn|07.08.11|18:41

ik zit met een brandende vraag is het voeren van een nieuw tarief verplicht want ik ben het beu iedere keer weer voor de kosten te moeten opdraaien ik ben nu zat.

Duco Douwstra|20.05.12|12:56

Ik heb geen taxi’s meer rijden, maar als ik ze nog wel zou hebben, dan zou ik weigeren om een printer in te laten bouwen. En kijken of er iemand een proces verbaal op durft te maken, zodat ik aan de rechter deze achterlijke en zelfs bedrijfsmatig gezien criminele beslissing uit kan leggen en om een uitspraak kan vragen. 99,99% van de klanten weet helemaal niks van de printer verplichting. En in bijna alle taxis zit de printer keurig onzichtbaar weggewerkt. Wel dikke kassa voor de leveranciers.