Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut

taxi, taximeter, prijs

DEN HAAG – Het nieuwe dubbeltariefsysteem voor de taxi wordt dit najaar ingevoerd. De wettelijke maximumprijs van een taxirit wordt 0,30 euro per minuut, een kilometertarief van 1,83 euro en een opstaptarief van 2,50 euro. Dat voorstel heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De invoering van het dubbeltariefsysteem is tot stand gekomen na langdurig overleg met branchevereniging KNV Taxi en reizigersvereniging Rover. Taxichauffeurs zijn nu niet meer de dupe van onvoorziene zaken als files.

KNV Taxi

“De hoogte van het tarief is een compromis. Maar de minister is in voldoende mate aan onze wensen tegemoet gekomen”, licht Jan Zaaijer, voorzitter KNV Taxi, toe. Daarbij moet een bonnetje na elke rit voor de reiziger inzichtelijk maken hoe de prijs van een taxirit is opgebouwd.

Tot een aantal jaar geleden werd de prijs bepaald door de afgelegede afstand. Indien de taxi zachter reed dan zo’n 18 km/uur ging het wachttarief in. Het verschil met het huidige systeem is dat nu alleen de afgelegde afstand meetelt in de prijs. Straks telt het minuuttarief door, ongeacht de snelheid.

Niew tariefsysteem

Bij de invoering van het nieuwe tariefsysteem is het uitgangspunt dat de gemiddelde taxirit voor de klant niet duurder wordt en dat de gemiddelde omzet van de taxiondernemers niet daalt. Als een taxirit over een bepaalde afstand langer duurt dan gemiddeld, leidt dat tot een hogere ritprijs. Duurt een rit korter dan gemiddeld, bijvoorbeeld door gunstige verkeersomstandigheden, dan zal de ritprijs lager uitvallen dan nu het geval is en is het voordeel voor de klant.

De invoering van het nieuwe systeem betekent dat taxiondernemers een aantal aanpassingen moeten doorvoeren. Zo moeten de meters worden aangepast en moet elke taxi worden voorzien van een printer. De minister is met leveranciers van apparatuur en de taxibranche in overleg over de benodigde voorbereidingstijd en het moment van invoering van het dubbeltariefsysteem.

Als het parlement akkoord gaat, zouden indien mogelijk de nieuwe taxitarieven per 1 oktober in moeten gaan met een overgangstermijn van 4 maanden.

Lees ook: Invoering verplichte printbon taxi met nieuw tariefsysteem

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

85 reacties op “Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut”

klaas|01.06.11|11:05

Ik kan mij vergissen maar in 2004 hadden wij een tarief van
aanslag € 3,00 wachttijd van € 30,00 per uur en een km prijs van € 1,70
Nu 7 jaar later mogen per aanslag € 0.70 minder en € 11,00 per uur minder verdienen.
Waar gaat dit heen ?

burksen|01.06.11|11:16

als je snacht,s werkt wordt je dus een stuk mnder betaalt ,krijgen we ook de nacht tarief er weer bij dan ,en het bus tarief ? elke paar jaar doen ze weer wat nieuws je wordt er toch gek van.

Duco Douwstra|01.06.11|11:34

Jammer dat Jan Zaaijer vind dat de Minister in voldoende mate aan de wensen van het KNV is tegemoet gekomen. Ik denk dat heel veel Taxichauffeurs zich daar terecht kwaad over zullen, het zou fijner zijn geweest als Jan had gezegd, het is jammer dat we er niet meer uit hebben kunnen slepen. Waar de Taxichauffeurs voor 2008 een wachttarief hadden van € 32,– per uur, moeten ze nu genoegen nemen met slechts € 18,– per uur.

Duco Douwstra|01.06.11|11:36

dat je geen auto met personeel plus overhead kosten kan betalen voor € 18,– per uur. En Rover wilde zelfs niet verder gaan dan € 9,– per uur, alsof Taxichauffeurs geen mensen zijn die je normaal behoort te betalen. Oké de tijd draait straks ook door tijdens het rijden, maar daarvoor moeten de Taxichauffeurs wel € 0,50,– per kilometer inleveren. Een heel groot deel van de Taxibranche zijn contractvervoerders en voor deze ondernemers zal het allemaal een worst wezen, hoe de straattaxitarieven

Ron|01.06.11|11:51

Nou dat gaat lekker daar in Den Haag. Een paar jaar geleden moesten we alles aanpassen aan een starttarief inclusief de eerste 2 km en zonder wachttarief. Nu moeten we alles weer terugdraaien. Wat krijgen we volgend jaar weer.

Lange|01.06.11|11:57

Zo, wordt iedereen eindelijk wakker??? Een tijdje terug maakte iedereen zich zo druk over te duur betaalde werkmappen…niemand gehoord over de tarieven die jullie / ons veel meer geld gaat kosten. De heren onderhandelaars zijn tevreden, het is een compromis…?! Het is gewoon weer een verslechtering, een achteruitgang! En we slikken het gewoon allemaal weer….

buurtje|01.06.11|12:07

Hoe kun je hier tegenin gaan? Vergelijk 2006: 3.80 aanslag, 2.20 km en 32.78 wachtgeld. Zijn de kosten ook met 35% gedaald sindsdien?

Tips zijn welkom op nieuwtarief@live.nl

Ton van Poelwijck|01.06.11|12:13

Wij gaan terug in de tijd,dus moeten we inleveren.
Wij hadden 3 jaar geleden een eerste aanslag maximaal van 5.10 euro, km prijs 1.92 euro en de wachttijd was 32.00 euro per uur,dus kan iedereen zien wat we moeten inleveren.
Vindt de minister niet dat wij normaal betaald moeten worden.

Ed Spaans|01.06.11|12:19

Voor een rit van b.v. Delf naar Schiphol (+/-45km.) ontvang ik nu +/- € 110,- rijtijd 45 minuten.
In het nieuwe tarief wordt dat, 45 x € 1,83 + € 2,50 aanslag en 45x € 0,30 dat geeft een totaal
prijs van € 98,35
Wij mogen ook nog een printer aanschaffen voor het bonnetje,goed geregeld KNV !!!!!!

Alles wordt goedkoper dus de taxitarieven kunnen wel een stuk ( 10% )omlaag !!!!!!!!!!!!!!!!!!
en de printer kunnen wij gratis laten inbouwen.???????

Marion|01.06.11|13:38

Wanneer komt er eindelijk eens iemand die echt voor onze belangen opkomen. Vroeger hadden we de demonstatiecultuur en het blijkt wel dat wij als taxichauffeurs ook geen ballen meer hebben. We moeten een keer met zijn allen in opstand komen. Er is geen branche zo(over) gecontroleerd en gedirigeerd als de onze. Ik heb mij zelf al op vele zaken ingezet krijg geen medewerking en ben gelukkig gestopt.
Mijn advies gooi Nederland plat en zet voor onze belangen een andere Jan in.

Dick|01.06.11|13:44

Jan Jan Jan je kan lekker rekenen je moest je schamen, En we moeten nog blij zijn ook?
We worden op alles al gepakt. Het moet toch eens genoeg zijn. Minder omzet, meer onkosten. minder werk, meer chauffeurs. Alleen de eendagsvliegen met oude autos blijven,over en de goede kunnen hun beroep in de wilgen hangen.

Govri|01.06.11|14:26

Aprill j.l. onze tarieven aangepast. In oktober weer? Aangezien wij een ingebouwde meter in de spiegel hebben betekent dit dat wij € 1500,00 weggooien en een nieuwe meter en printer moeten aanschaffen. Wij zijn net 2 jaar geleden gestart en wie betaalt deze nieuwe investering. De hoge heren hebben het weer voor het zeggen en het is slikken of stikken.

Duco Douwstra|01.06.11|15:18

Beste Govri,
Welkom in de chaos van de taxiwereld, probeer je in te denken dat jij een tennisbal bent, lukt dat niet dan komt dat vanzelf. Wachttijd in de meter wachttijd uit de met, 3 jaar later en kostbare verloren procedure daarover, nu toch via een omweg (anders gezichtsverlies politiek) de wachttijd er weer in. Maar het ergste komt nog de BCT een systeem dat 20 jaar geleden modern was, gaan ze nu na 7 jaar intensief vergaderen verplichten. Dat heet dan vooruitgang :-}}

UTAX taxicentrale|01.06.11|15:42

Tsja mensen, altijd wat aan de hand in taxi-land …

Gerrit|01.06.11|16:10

Idioot systeem, Hoe gaat het dan straks met (bus) 5+. Wat gaan dan hiervoor de prijzen worden.

taxi Hego|01.06.11|16:24

luister beste mensen het alle ergste van het verhaal is ook nog dat de heren van het KNV zeggen wij al te duur in nederland andere landen zijn goedkoper

dat is dus echt niet waar onze zuidenburen

1E aanslag 4,80 prijs per km 2.50 en wacht tarief 33 euro

hoe bedoel je wij zijn duur

ik ga nu echt kijken of het nog inderdaad we loont om 24 uur per dag 7 dagen in de week open te zijn

marion|01.06.11|17:03

In andere landen is het goedkoper omdat in het buitenland een ton aan km gereden ongeacht prive of werk, je voor die ton door de belasting wordt aangeslagen. En geen regeltjes met rittenlijsten en werkboekjes en alle andere regeltjes, kosten aan apparatuur etc. Maar hier gelden allerlei regels en wetten die je auto volbouwen met apparatuur. Waardoor je meer met adminstratie in je auto bezig bent dan met je werk. En de belastingen zijn hier veel hoger. Hoe rekent het rijk zich rijk.

A.Urban|01.06.11|17:29

Jammer dat er zo laat gereageerd wordt. Ik heb getracht de taxiwereld wakker te krijgen maar helaas niet gelukt .Als je geluk hebt, heb je alleen een printer nodig, € 400, anders ook nog een taximeter er bij.
We mogen van de minister niet terug naar het wereldwijd gebruikte oude tariefsysteem, daar
haar voorgang(ster) dan gezichtverlies lijdt.
Dat heet democratie.
Massaal je onderbouwde ongenoegen uiten bij Actal of je regeringspartij.
Het volgende drama bct is in aantocht.

Peter|01.06.11|17:34

even ene kleine rekensom voor 5 km redelijk snel; gereden binnen de bebouwde kom.
1e aanslag 5.75 + 3km a 2.20 de km huidige taris is dus 12.35 euro

Nieuw tarief

1e aanslag 2.50 + 5km a 1,83( 9.15 ) + 5 minuten a 0.30 ( 1.50 ) = 13.15 euro

En geloof me 5 km binnen de bebouwde kom binnen 5 minuten is racen anders red je het niet dus volgens mij valt het verlies nog wel mee

piet|01.06.11|17:51

ik denk dat het tijd wordt voor een vertegenwoordiging van ondernemers/chauffeurs die niet zijn aangesloten zijn bij knv.
deze zeggen te handelen in naam van ons alle maar zijn ons in een razend tempo aan het kapot maken, en hoeveel % van de ondernemers vertegenwoordigen ze eigenlijk?
want welke malloot gaat akkoord met deze prijs verlaging terwijl alle prijzen als een wanzinnige stijgen(b.v Diesel) gaan wij 10% minder rekenen
ik denk dat tijd wordt dat we ons eens laten horen

Erik Brandhoff|02.06.11|01:44

Ik vraag mij af en met mij velen, denk ik. Hoe kan het nieuwe tarief onder het huidige wettelijke tarief liggen. In Nederland wordt de brandstof alleen maar goedkoper en nooit duurder, zo ook voor allerlei andere prijzen. Ik denk dat ik maar ga verhuizen van Taxiland naar Nederland.

Erik|02.06.11|02:12

Laten we nou eens met zijn allen een eerlijk tarief berekenen
Laat jouw tarief weten op eerlijketarieven@gmail.com
Mijn voorstel is om al jullie voorstellen bij elkaar te nemen en dan daaruit een eerlijk tarief samen te stellen. En dit vervolgens dan bij de minister voor te leggen.
Mijn tarief zou er als volgt uit zien.
Instap 3,50
Per minuut 0,40
Km 1,20

A.Urban|02.06.11|10:37

Erik, op welke tariefstructuur gebaseerd? oude enkel systeem , dubbel systeem of 3 dubbel systeem ?
Stads tarief, vv tarief, lange afstand tarief, of alleen een tarief voor op de taxi standplaats.

Als je in een ander dorp als het jouwe moet voorrijden en daar dan een ritje moet doen is 3.50
instap waarschijnlijk niet kosten dekkend .
Een door de hele taxibranche ondersteund tarief zou op z,n minst naar geluisterd moeten worden
door de minister en niet zoals het nu gegaan is.

marion|02.06.11|10:59

Waar is het argument gebleven van de 7,50 instap en 2 km vrij, dit omdat anders kleine ritjes werden geweigerd, dat is opeens niet meer aan de orde? zoveelste tijd en geld verspilling van het rijk over onze rug. En tijdverdrijf voor de minister er moet wat gedaan worden natuurlijk in het freubelklasje. Eerst wordt het door je strot geduwd en dan is het opeens weer anders welkom in de wondere wereld van ons leiderschap.

Jeroen|02.06.11|12:45

En dan hebben taxi-chauffeurs de naam onbetrouwbaar te zijn.

Voor 18 euro per uur kun je niet een chauffeur op een klant laten wachten,

Ed Spaans|02.06.11|13:14

Ik zou gaan voor:
Aanslag € 4,50
P/km. € 1,70
P/min. € 0,50

Dan blijf je een beetje gelijk met wat je nu hebt, alleen tikt de meter
totaal € 30,- als je een uur moet wachten en dat is weer niet erg veel !!!

Duco Douwstra|02.06.11|13:32

Ik zou gaan voor:
€ 10,– eerste aanslag, met 4 Km. vrij.
Dan € 25,– per uur plus € 1,– per Km
De meeste afspraken worden toch gemaakt om ritten goedkoper uit te voeren.
Daar zit nu geen ruimte meer voor in, een klant wil graag korting, maar op nul of
bijna geen winst kan je geen korting meer geven. Ik vraag mij af of Liesbeth van Rover
zelf ook € 9,00 per uur krijgt, dat is voor haar eigenlijk al teveel, maar ik denk dat zij
minimaal 6 x meer p/u ontvangt met haar achterlijke voorstellen.

Ondernemer|02.06.11|15:10

Wat een onzin allemaal. Eerst moesten de tarieven veranderen waar veek ophef overgeweest is nu is iedereen er uiteindelijk tevreden mee incl. klanten wat niet meer klagen nou moet alles weer terug gaan. Stel je voor een ritje markt-station(maastricht0 normaal 7,85 nieuwe prijs 2,50(aanslag) 1,82 per km eindprijs 4,32euro, daar kun je toch niks meer mee verdienen. En dat is dan pas 1 ritje. Tweede kamer denk na en zeg Nee.

taxi Maastricht|02.06.11|15:16

idioot plan ieder stad heeft zijn eigen afstanden wat zou beteken dat een ritje v/d markt naar station in Maastricht een tot.prijs zou worden van 4,32 euro. te gek voor woorden. Iedereen is blij met de prijzen die er zijn incl de gewone burger, laat het bij de boordcomputer en laat de tarieven ongemoeid is veel beter voor iedereeen

R. Troost|02.06.11|19:23

Korte ritjes is er wel verlies. Mits in de spits als je een druk punt moet passeren. Maar na 2 kilometer blijft het ongeveer gelijk. En hoe zal het gaan bijv in Rotterdam bij de RTC waar chauffeurs weleens ingehuurd worden door hun dochter RMC de uitvoerder van het WMO vervoer Vervoer Op Maat in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en als de gunning definitief ook nog Spijkenisse. Nu met Rotterdam en Capelle aan den IJssel is het al een hele toer om alle ritten weg te krijgen.

Lange|02.06.11|21:09

…het was Den Haag toch te doen om het imago van de taxi-branche weer op te krikken, het kaf van het koren te scheiden enz.enz.?? Welnu collega’s, binnenkort rijden we allemaal in auto’s van 20 jaar en ouder…geld om nieuw te kopen en fatsoenlijk te onderhouden is er binnenkort niet meer! Maar wel elk jaar de bus en de trein duurder maken…..chapeau Den Haag!!

john|02.06.11|21:26

de tram en busbaan in amsterdam zullen wel stil worden het wordt druk op de overtoom

Sjaak de Wit|02.06.11|22:52

Met € 18 per uur wachttijd – 6% btw = €16.98 wordt de Nederlandse taxi de goedkoopste in de EEG.
Wie dit bedacht heeft en wie hiermee akkoord gegaan is heeft iets uit te leggen naar mijn mening.
Of is het voor snorders bedoeld ? O nee, die wachtten daar echt niet voor dus dat kan niet.

Lange|03.06.11|09:14

Waar is de man / vrouw met tijd, doorzettingsvermogen en organisatorisch talent die onze belangen kan / wil / gaat behartigen? WAAR, OH WAAR???

Sjaak de Wit|03.06.11|09:43

Lid worden van KNV dan vergaderingen bezoeken en niet met deze voorstellen akkoord gaan of een andere belangen vereniging voor de taxibranche oprichtten .

F. Schutte|03.06.11|09:50

Oorzaak; de opstapmarkt, daar liggen de misstanden en worden slechts door een klein aantal malafide chauffeurs veroorzaakt. Een falend handhavingsbeleid en anonimiteit van de gemiddelde vrije taxi ondernemer ligt hieraan ten grondslag. Wanneer worden die 2 – 3 % oplichters eens van de weg gehaald? De ‘heren’ in Den Haag hebben de mond vol over ‘vrije markt werking’? Wanneer worden de tarieven gewoon vrij gegeven en kunnen taxiondernemers zichzelf onderscheiden in hun werk en hun prijzen?

Daniel|03.06.11|10:30

Ik ben eerlijk gezegd voor het aloude tarief. 2,00 instap, 1,90 per kilometer en 30,00 per uur bijstilstaan of snelheid lager dan 20 km/u

dick|03.06.11|10:38

Ik ben (gelukkig) geen lid van de knv (weggegooid geld ze komen alleen voor grote bedrijven op niet voor de ZZP er) maar als iedereen zijn lidmaatschap opzegt of idd een andere belangenvereniging opzet gebeurt er iets in taxiland. Of waarom geen motie van wantrouwen tegen het bestuur. Daar worden de zakken gevuld en niets concreets gedaan Leden die hier klagen doen toch ook niets, ondernemen en niet zeuren is de enige weg. Het moet maar eens uit zijn met de onmogelijke regeltjes in taxiland.

A.Urban|03.06.11|17:21

Dick,
Je moet juist wel lid worden, dan de vergaderingen bijwonen en je stem laten horen.
Ik ben overigens lid en laat wel degelijk m’n stem horen maar nogmaals, als te weinig leden in de zaal iets van de materie snappen en er moet dan over de TARIEVEN of BCT gestemd worden dan gaat het mis zoals je nu ziet.
Alleen je zorgen uitspreken op dit forum is niet genoeg.

dick|03.06.11|18:51

Snap je Urban maar denk je dat ik iedere keer naar de vergaderingen kan komen? We werken al voor 10 euro per uur (gemiddeld 1 ritje per uur) dat kan ik mij niet veroorloven. Heb weken aan het keurmerk gewerkt in Utrecht en wat is daar van terrecht gekomen tot nu toe. Ook alleen maar tegenwerking van instanties we willen beter imago maar wordt ons gewoon niet gegund.
Kan mij vrije dagen niet veroorloven dat zou gewoon allemaal schriftelijk moeten kunnen.En nogmaals de knv doet niets voor zzpers

A.Urban|03.06.11|21:14

Dick,
Ik begrijp je helemaal en er zijn er veel ondernemers bij wie het water aan de lippen staat waardoor ze niet kunnen, echter daardoor krijgen we iets wat we niet wensen en slecht is voor de branche en uiteindelijk voor onze klanten . Je moet toch een keuze maken uit 2 kwade.
4 x per jaar een middag moet toch kunnen. Of met een collega iets samen doen?

Hans|07.06.11|20:14

De wettelijke maximumprijs van een taxirit word 30 cent per minuut,volgens de aanhef bij dit artikel.
Wat word hier nu eigenlijk mee bedoeld?
Is dit nu de stilstand[wacht]tijd tijdens de rit,dus in file,s of voor stoplichten,of geld dit voor de gehele tijd dat de rit duurt?

Redactie|08.06.11|09:16

@Hans: De minuutprijs telt door, ongeacht de snelheid. Dus dat geldt tijdens de hele rit. Daarom is de kilometerprijs verlaagd.

Ria|09.06.11|11:11

Mogen wij inzage in de lonen bij KNV Taxi, Rover en al dat soort instanties die over ons salaris beslissen? Gewoon diefstal en ook de minister die niet terug wil naar een systeem dat toch bewezen is omdat anders haar voorganger gezichtsverlies lijdt. Schandalig, of gaan de taxibedrijven ook subsidie krijgen vanwege oneerlijke concurrentie in de vorm van Regiotaxi etc. Subsidie op alle vormen van personenvervoer stopzetten dus ook OV!!! dan krijg je pas eerlijke prijzen, scheelt de overheid geld

marion|09.06.11|12:04

Goedzo Ria ik geloof alleen dat de vrouwen hier ballen hebben, maar wie krijg je mee in je strijd?

Taxi in Amsterdam|09.06.11|13:25

Verkoop die Mercedessen maar! Niet meer te betalen zo met weer een Lager tarief.
En ja. het is ECHT minder verdienen zo!
Dat wordt Dacia rijden.

A.Urban|10.06.11|13:26

Het voorgestelde dubbeltar. is eenvoudig aan te passen zodat het voor iedereen aanvaardbaar kan zijn en wel zo: wanneer de taxi langer dan een bepaalde tijd stil staat, 1, 2, 5, minuten,vul maar in, dan zou je na die tijd de meter autom. een aanvaardbaar wachttar. kunnen laten tellen, bij hervatten rit wachttar.vanzelf weer terug naar goedkope tarief.
Gaat niet vanzelf, laat je stem horen bij KNV , de enige branche organisatie die overleg heeft
met de overheid. Zeuren alleen helpt niet!

ron|10.06.11|17:39

Wat krijg je dadelijk? Dat de klanten de taxichauffeur zal aansporen om zo snel mogelijk te gaan rijden omdat het dan voordeliger is voor hen.Gevolge? Ruzie met klanten.
Gewoon massaal in verzet komen tegen deze belachelijke veranderingen
Bovendien sta je dadelijk 2 uur in de rij op NS en dan moet je bijvoorbeeld naar een Hotel op een steenworp afstand.Je rijdt er 2 minuten op dus 2,50 + afgerond op 1 km = 1,83 euro = 4,33 euro en 0,60 eurocent = nog geen 5 euro in de pocket.

Ahjaz Ahmad|11.06.11|15:58

het lijkt me niet verstandig om per 1 oktober over te gaan naar de nieuwe tarief, de advies commisie mag eens naar buurlanden gaan kijken hoe het daar geregeld is. Ik vidt dat er weinig kennis is op dit gebied en wordt te snel een nieuwe wetgeving voorgesteld. In de huidige voorstel worden wij als ondernemers de dupe van en niemand gaat vooruit ook te tevredenheid bij de klanten neemt af. Ik zou dat een beetje scandinavische style toepassen met o.a. ook de nacht tarief en volledig automatich.

taxiregister.nl|13.06.11|09:59

Wij chauffeurs zouden zelf een bond moeten opstarten , want wat de bonden met de overheid allemaal uitdenken, is funest voor de branche en de chauffeurs

Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut | TaxiPro

Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut

taxi, taximeter, prijs

DEN HAAG – Het nieuwe dubbeltariefsysteem voor de taxi wordt dit najaar ingevoerd. De wettelijke maximumprijs van een taxirit wordt 0,30 euro per minuut, een kilometertarief van 1,83 euro en een opstaptarief van 2,50 euro. Dat voorstel heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

De invoering van het dubbeltariefsysteem is tot stand gekomen na langdurig overleg met branchevereniging KNV Taxi en reizigersvereniging Rover. Taxichauffeurs zijn nu niet meer de dupe van onvoorziene zaken als files.

KNV Taxi

“De hoogte van het tarief is een compromis. Maar de minister is in voldoende mate aan onze wensen tegemoet gekomen”, licht Jan Zaaijer, voorzitter KNV Taxi, toe. Daarbij moet een bonnetje na elke rit voor de reiziger inzichtelijk maken hoe de prijs van een taxirit is opgebouwd.

Tot een aantal jaar geleden werd de prijs bepaald door de afgelegede afstand. Indien de taxi zachter reed dan zo’n 18 km/uur ging het wachttarief in. Het verschil met het huidige systeem is dat nu alleen de afgelegde afstand meetelt in de prijs. Straks telt het minuuttarief door, ongeacht de snelheid.

Niew tariefsysteem

Bij de invoering van het nieuwe tariefsysteem is het uitgangspunt dat de gemiddelde taxirit voor de klant niet duurder wordt en dat de gemiddelde omzet van de taxiondernemers niet daalt. Als een taxirit over een bepaalde afstand langer duurt dan gemiddeld, leidt dat tot een hogere ritprijs. Duurt een rit korter dan gemiddeld, bijvoorbeeld door gunstige verkeersomstandigheden, dan zal de ritprijs lager uitvallen dan nu het geval is en is het voordeel voor de klant.

De invoering van het nieuwe systeem betekent dat taxiondernemers een aantal aanpassingen moeten doorvoeren. Zo moeten de meters worden aangepast en moet elke taxi worden voorzien van een printer. De minister is met leveranciers van apparatuur en de taxibranche in overleg over de benodigde voorbereidingstijd en het moment van invoering van het dubbeltariefsysteem.

Als het parlement akkoord gaat, zouden indien mogelijk de nieuwe taxitarieven per 1 oktober in moeten gaan met een overgangstermijn van 4 maanden.

Lees ook: Invoering verplichte printbon taxi met nieuw tariefsysteem

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

85 reacties op “Nieuwe tarieven taxi: € 2,50 start + 1,83 km + 0,30 per minuut”

klaas|01.06.11|11:05

Ik kan mij vergissen maar in 2004 hadden wij een tarief van
aanslag € 3,00 wachttijd van € 30,00 per uur en een km prijs van € 1,70
Nu 7 jaar later mogen per aanslag € 0.70 minder en € 11,00 per uur minder verdienen.
Waar gaat dit heen ?

burksen|01.06.11|11:16

als je snacht,s werkt wordt je dus een stuk mnder betaalt ,krijgen we ook de nacht tarief er weer bij dan ,en het bus tarief ? elke paar jaar doen ze weer wat nieuws je wordt er toch gek van.

Duco Douwstra|01.06.11|11:34

Jammer dat Jan Zaaijer vind dat de Minister in voldoende mate aan de wensen van het KNV is tegemoet gekomen. Ik denk dat heel veel Taxichauffeurs zich daar terecht kwaad over zullen, het zou fijner zijn geweest als Jan had gezegd, het is jammer dat we er niet meer uit hebben kunnen slepen. Waar de Taxichauffeurs voor 2008 een wachttarief hadden van € 32,– per uur, moeten ze nu genoegen nemen met slechts € 18,– per uur.

Duco Douwstra|01.06.11|11:36

dat je geen auto met personeel plus overhead kosten kan betalen voor € 18,– per uur. En Rover wilde zelfs niet verder gaan dan € 9,– per uur, alsof Taxichauffeurs geen mensen zijn die je normaal behoort te betalen. Oké de tijd draait straks ook door tijdens het rijden, maar daarvoor moeten de Taxichauffeurs wel € 0,50,– per kilometer inleveren. Een heel groot deel van de Taxibranche zijn contractvervoerders en voor deze ondernemers zal het allemaal een worst wezen, hoe de straattaxitarieven

Ron|01.06.11|11:51

Nou dat gaat lekker daar in Den Haag. Een paar jaar geleden moesten we alles aanpassen aan een starttarief inclusief de eerste 2 km en zonder wachttarief. Nu moeten we alles weer terugdraaien. Wat krijgen we volgend jaar weer.

Lange|01.06.11|11:57

Zo, wordt iedereen eindelijk wakker??? Een tijdje terug maakte iedereen zich zo druk over te duur betaalde werkmappen…niemand gehoord over de tarieven die jullie / ons veel meer geld gaat kosten. De heren onderhandelaars zijn tevreden, het is een compromis…?! Het is gewoon weer een verslechtering, een achteruitgang! En we slikken het gewoon allemaal weer….

buurtje|01.06.11|12:07

Hoe kun je hier tegenin gaan? Vergelijk 2006: 3.80 aanslag, 2.20 km en 32.78 wachtgeld. Zijn de kosten ook met 35% gedaald sindsdien?

Tips zijn welkom op nieuwtarief@live.nl

Ton van Poelwijck|01.06.11|12:13

Wij gaan terug in de tijd,dus moeten we inleveren.
Wij hadden 3 jaar geleden een eerste aanslag maximaal van 5.10 euro, km prijs 1.92 euro en de wachttijd was 32.00 euro per uur,dus kan iedereen zien wat we moeten inleveren.
Vindt de minister niet dat wij normaal betaald moeten worden.

Ed Spaans|01.06.11|12:19

Voor een rit van b.v. Delf naar Schiphol (+/-45km.) ontvang ik nu +/- € 110,- rijtijd 45 minuten.
In het nieuwe tarief wordt dat, 45 x € 1,83 + € 2,50 aanslag en 45x € 0,30 dat geeft een totaal
prijs van € 98,35
Wij mogen ook nog een printer aanschaffen voor het bonnetje,goed geregeld KNV !!!!!!

Alles wordt goedkoper dus de taxitarieven kunnen wel een stuk ( 10% )omlaag !!!!!!!!!!!!!!!!!!
en de printer kunnen wij gratis laten inbouwen.???????

Marion|01.06.11|13:38

Wanneer komt er eindelijk eens iemand die echt voor onze belangen opkomen. Vroeger hadden we de demonstatiecultuur en het blijkt wel dat wij als taxichauffeurs ook geen ballen meer hebben. We moeten een keer met zijn allen in opstand komen. Er is geen branche zo(over) gecontroleerd en gedirigeerd als de onze. Ik heb mij zelf al op vele zaken ingezet krijg geen medewerking en ben gelukkig gestopt.
Mijn advies gooi Nederland plat en zet voor onze belangen een andere Jan in.

Dick|01.06.11|13:44

Jan Jan Jan je kan lekker rekenen je moest je schamen, En we moeten nog blij zijn ook?
We worden op alles al gepakt. Het moet toch eens genoeg zijn. Minder omzet, meer onkosten. minder werk, meer chauffeurs. Alleen de eendagsvliegen met oude autos blijven,over en de goede kunnen hun beroep in de wilgen hangen.

Govri|01.06.11|14:26

Aprill j.l. onze tarieven aangepast. In oktober weer? Aangezien wij een ingebouwde meter in de spiegel hebben betekent dit dat wij € 1500,00 weggooien en een nieuwe meter en printer moeten aanschaffen. Wij zijn net 2 jaar geleden gestart en wie betaalt deze nieuwe investering. De hoge heren hebben het weer voor het zeggen en het is slikken of stikken.

Duco Douwstra|01.06.11|15:18

Beste Govri,
Welkom in de chaos van de taxiwereld, probeer je in te denken dat jij een tennisbal bent, lukt dat niet dan komt dat vanzelf. Wachttijd in de meter wachttijd uit de met, 3 jaar later en kostbare verloren procedure daarover, nu toch via een omweg (anders gezichtsverlies politiek) de wachttijd er weer in. Maar het ergste komt nog de BCT een systeem dat 20 jaar geleden modern was, gaan ze nu na 7 jaar intensief vergaderen verplichten. Dat heet dan vooruitgang :-}}

UTAX taxicentrale|01.06.11|15:42

Tsja mensen, altijd wat aan de hand in taxi-land …

Gerrit|01.06.11|16:10

Idioot systeem, Hoe gaat het dan straks met (bus) 5+. Wat gaan dan hiervoor de prijzen worden.

taxi Hego|01.06.11|16:24

luister beste mensen het alle ergste van het verhaal is ook nog dat de heren van het KNV zeggen wij al te duur in nederland andere landen zijn goedkoper

dat is dus echt niet waar onze zuidenburen

1E aanslag 4,80 prijs per km 2.50 en wacht tarief 33 euro

hoe bedoel je wij zijn duur

ik ga nu echt kijken of het nog inderdaad we loont om 24 uur per dag 7 dagen in de week open te zijn

marion|01.06.11|17:03

In andere landen is het goedkoper omdat in het buitenland een ton aan km gereden ongeacht prive of werk, je voor die ton door de belasting wordt aangeslagen. En geen regeltjes met rittenlijsten en werkboekjes en alle andere regeltjes, kosten aan apparatuur etc. Maar hier gelden allerlei regels en wetten die je auto volbouwen met apparatuur. Waardoor je meer met adminstratie in je auto bezig bent dan met je werk. En de belastingen zijn hier veel hoger. Hoe rekent het rijk zich rijk.

A.Urban|01.06.11|17:29

Jammer dat er zo laat gereageerd wordt. Ik heb getracht de taxiwereld wakker te krijgen maar helaas niet gelukt .Als je geluk hebt, heb je alleen een printer nodig, € 400, anders ook nog een taximeter er bij.
We mogen van de minister niet terug naar het wereldwijd gebruikte oude tariefsysteem, daar
haar voorgang(ster) dan gezichtverlies lijdt.
Dat heet democratie.
Massaal je onderbouwde ongenoegen uiten bij Actal of je regeringspartij.
Het volgende drama bct is in aantocht.

Peter|01.06.11|17:34

even ene kleine rekensom voor 5 km redelijk snel; gereden binnen de bebouwde kom.
1e aanslag 5.75 + 3km a 2.20 de km huidige taris is dus 12.35 euro

Nieuw tarief

1e aanslag 2.50 + 5km a 1,83( 9.15 ) + 5 minuten a 0.30 ( 1.50 ) = 13.15 euro

En geloof me 5 km binnen de bebouwde kom binnen 5 minuten is racen anders red je het niet dus volgens mij valt het verlies nog wel mee

piet|01.06.11|17:51

ik denk dat het tijd wordt voor een vertegenwoordiging van ondernemers/chauffeurs die niet zijn aangesloten zijn bij knv.
deze zeggen te handelen in naam van ons alle maar zijn ons in een razend tempo aan het kapot maken, en hoeveel % van de ondernemers vertegenwoordigen ze eigenlijk?
want welke malloot gaat akkoord met deze prijs verlaging terwijl alle prijzen als een wanzinnige stijgen(b.v Diesel) gaan wij 10% minder rekenen
ik denk dat tijd wordt dat we ons eens laten horen

Erik Brandhoff|02.06.11|01:44

Ik vraag mij af en met mij velen, denk ik. Hoe kan het nieuwe tarief onder het huidige wettelijke tarief liggen. In Nederland wordt de brandstof alleen maar goedkoper en nooit duurder, zo ook voor allerlei andere prijzen. Ik denk dat ik maar ga verhuizen van Taxiland naar Nederland.

Erik|02.06.11|02:12

Laten we nou eens met zijn allen een eerlijk tarief berekenen
Laat jouw tarief weten op eerlijketarieven@gmail.com
Mijn voorstel is om al jullie voorstellen bij elkaar te nemen en dan daaruit een eerlijk tarief samen te stellen. En dit vervolgens dan bij de minister voor te leggen.
Mijn tarief zou er als volgt uit zien.
Instap 3,50
Per minuut 0,40
Km 1,20

A.Urban|02.06.11|10:37

Erik, op welke tariefstructuur gebaseerd? oude enkel systeem , dubbel systeem of 3 dubbel systeem ?
Stads tarief, vv tarief, lange afstand tarief, of alleen een tarief voor op de taxi standplaats.

Als je in een ander dorp als het jouwe moet voorrijden en daar dan een ritje moet doen is 3.50
instap waarschijnlijk niet kosten dekkend .
Een door de hele taxibranche ondersteund tarief zou op z,n minst naar geluisterd moeten worden
door de minister en niet zoals het nu gegaan is.

marion|02.06.11|10:59

Waar is het argument gebleven van de 7,50 instap en 2 km vrij, dit omdat anders kleine ritjes werden geweigerd, dat is opeens niet meer aan de orde? zoveelste tijd en geld verspilling van het rijk over onze rug. En tijdverdrijf voor de minister er moet wat gedaan worden natuurlijk in het freubelklasje. Eerst wordt het door je strot geduwd en dan is het opeens weer anders welkom in de wondere wereld van ons leiderschap.

Jeroen|02.06.11|12:45

En dan hebben taxi-chauffeurs de naam onbetrouwbaar te zijn.

Voor 18 euro per uur kun je niet een chauffeur op een klant laten wachten,

Ed Spaans|02.06.11|13:14

Ik zou gaan voor:
Aanslag € 4,50
P/km. € 1,70
P/min. € 0,50

Dan blijf je een beetje gelijk met wat je nu hebt, alleen tikt de meter
totaal € 30,- als je een uur moet wachten en dat is weer niet erg veel !!!

Duco Douwstra|02.06.11|13:32

Ik zou gaan voor:
€ 10,– eerste aanslag, met 4 Km. vrij.
Dan € 25,– per uur plus € 1,– per Km
De meeste afspraken worden toch gemaakt om ritten goedkoper uit te voeren.
Daar zit nu geen ruimte meer voor in, een klant wil graag korting, maar op nul of
bijna geen winst kan je geen korting meer geven. Ik vraag mij af of Liesbeth van Rover
zelf ook € 9,00 per uur krijgt, dat is voor haar eigenlijk al teveel, maar ik denk dat zij
minimaal 6 x meer p/u ontvangt met haar achterlijke voorstellen.

Ondernemer|02.06.11|15:10

Wat een onzin allemaal. Eerst moesten de tarieven veranderen waar veek ophef overgeweest is nu is iedereen er uiteindelijk tevreden mee incl. klanten wat niet meer klagen nou moet alles weer terug gaan. Stel je voor een ritje markt-station(maastricht0 normaal 7,85 nieuwe prijs 2,50(aanslag) 1,82 per km eindprijs 4,32euro, daar kun je toch niks meer mee verdienen. En dat is dan pas 1 ritje. Tweede kamer denk na en zeg Nee.

taxi Maastricht|02.06.11|15:16

idioot plan ieder stad heeft zijn eigen afstanden wat zou beteken dat een ritje v/d markt naar station in Maastricht een tot.prijs zou worden van 4,32 euro. te gek voor woorden. Iedereen is blij met de prijzen die er zijn incl de gewone burger, laat het bij de boordcomputer en laat de tarieven ongemoeid is veel beter voor iedereeen

R. Troost|02.06.11|19:23

Korte ritjes is er wel verlies. Mits in de spits als je een druk punt moet passeren. Maar na 2 kilometer blijft het ongeveer gelijk. En hoe zal het gaan bijv in Rotterdam bij de RTC waar chauffeurs weleens ingehuurd worden door hun dochter RMC de uitvoerder van het WMO vervoer Vervoer Op Maat in Rotterdam, Capelle aan den IJssel en als de gunning definitief ook nog Spijkenisse. Nu met Rotterdam en Capelle aan den IJssel is het al een hele toer om alle ritten weg te krijgen.

Lange|02.06.11|21:09

…het was Den Haag toch te doen om het imago van de taxi-branche weer op te krikken, het kaf van het koren te scheiden enz.enz.?? Welnu collega’s, binnenkort rijden we allemaal in auto’s van 20 jaar en ouder…geld om nieuw te kopen en fatsoenlijk te onderhouden is er binnenkort niet meer! Maar wel elk jaar de bus en de trein duurder maken…..chapeau Den Haag!!

john|02.06.11|21:26

de tram en busbaan in amsterdam zullen wel stil worden het wordt druk op de overtoom

Sjaak de Wit|02.06.11|22:52

Met € 18 per uur wachttijd – 6% btw = €16.98 wordt de Nederlandse taxi de goedkoopste in de EEG.
Wie dit bedacht heeft en wie hiermee akkoord gegaan is heeft iets uit te leggen naar mijn mening.
Of is het voor snorders bedoeld ? O nee, die wachtten daar echt niet voor dus dat kan niet.

Lange|03.06.11|09:14

Waar is de man / vrouw met tijd, doorzettingsvermogen en organisatorisch talent die onze belangen kan / wil / gaat behartigen? WAAR, OH WAAR???

Sjaak de Wit|03.06.11|09:43

Lid worden van KNV dan vergaderingen bezoeken en niet met deze voorstellen akkoord gaan of een andere belangen vereniging voor de taxibranche oprichtten .

F. Schutte|03.06.11|09:50

Oorzaak; de opstapmarkt, daar liggen de misstanden en worden slechts door een klein aantal malafide chauffeurs veroorzaakt. Een falend handhavingsbeleid en anonimiteit van de gemiddelde vrije taxi ondernemer ligt hieraan ten grondslag. Wanneer worden die 2 – 3 % oplichters eens van de weg gehaald? De ‘heren’ in Den Haag hebben de mond vol over ‘vrije markt werking’? Wanneer worden de tarieven gewoon vrij gegeven en kunnen taxiondernemers zichzelf onderscheiden in hun werk en hun prijzen?

Daniel|03.06.11|10:30

Ik ben eerlijk gezegd voor het aloude tarief. 2,00 instap, 1,90 per kilometer en 30,00 per uur bijstilstaan of snelheid lager dan 20 km/u

dick|03.06.11|10:38

Ik ben (gelukkig) geen lid van de knv (weggegooid geld ze komen alleen voor grote bedrijven op niet voor de ZZP er) maar als iedereen zijn lidmaatschap opzegt of idd een andere belangenvereniging opzet gebeurt er iets in taxiland. Of waarom geen motie van wantrouwen tegen het bestuur. Daar worden de zakken gevuld en niets concreets gedaan Leden die hier klagen doen toch ook niets, ondernemen en niet zeuren is de enige weg. Het moet maar eens uit zijn met de onmogelijke regeltjes in taxiland.

A.Urban|03.06.11|17:21

Dick,
Je moet juist wel lid worden, dan de vergaderingen bijwonen en je stem laten horen.
Ik ben overigens lid en laat wel degelijk m’n stem horen maar nogmaals, als te weinig leden in de zaal iets van de materie snappen en er moet dan over de TARIEVEN of BCT gestemd worden dan gaat het mis zoals je nu ziet.
Alleen je zorgen uitspreken op dit forum is niet genoeg.

dick|03.06.11|18:51

Snap je Urban maar denk je dat ik iedere keer naar de vergaderingen kan komen? We werken al voor 10 euro per uur (gemiddeld 1 ritje per uur) dat kan ik mij niet veroorloven. Heb weken aan het keurmerk gewerkt in Utrecht en wat is daar van terrecht gekomen tot nu toe. Ook alleen maar tegenwerking van instanties we willen beter imago maar wordt ons gewoon niet gegund.
Kan mij vrije dagen niet veroorloven dat zou gewoon allemaal schriftelijk moeten kunnen.En nogmaals de knv doet niets voor zzpers

A.Urban|03.06.11|21:14

Dick,
Ik begrijp je helemaal en er zijn er veel ondernemers bij wie het water aan de lippen staat waardoor ze niet kunnen, echter daardoor krijgen we iets wat we niet wensen en slecht is voor de branche en uiteindelijk voor onze klanten . Je moet toch een keuze maken uit 2 kwade.
4 x per jaar een middag moet toch kunnen. Of met een collega iets samen doen?

Hans|07.06.11|20:14

De wettelijke maximumprijs van een taxirit word 30 cent per minuut,volgens de aanhef bij dit artikel.
Wat word hier nu eigenlijk mee bedoeld?
Is dit nu de stilstand[wacht]tijd tijdens de rit,dus in file,s of voor stoplichten,of geld dit voor de gehele tijd dat de rit duurt?

Redactie|08.06.11|09:16

@Hans: De minuutprijs telt door, ongeacht de snelheid. Dus dat geldt tijdens de hele rit. Daarom is de kilometerprijs verlaagd.

Ria|09.06.11|11:11

Mogen wij inzage in de lonen bij KNV Taxi, Rover en al dat soort instanties die over ons salaris beslissen? Gewoon diefstal en ook de minister die niet terug wil naar een systeem dat toch bewezen is omdat anders haar voorganger gezichtsverlies lijdt. Schandalig, of gaan de taxibedrijven ook subsidie krijgen vanwege oneerlijke concurrentie in de vorm van Regiotaxi etc. Subsidie op alle vormen van personenvervoer stopzetten dus ook OV!!! dan krijg je pas eerlijke prijzen, scheelt de overheid geld

marion|09.06.11|12:04

Goedzo Ria ik geloof alleen dat de vrouwen hier ballen hebben, maar wie krijg je mee in je strijd?

Taxi in Amsterdam|09.06.11|13:25

Verkoop die Mercedessen maar! Niet meer te betalen zo met weer een Lager tarief.
En ja. het is ECHT minder verdienen zo!
Dat wordt Dacia rijden.

A.Urban|10.06.11|13:26

Het voorgestelde dubbeltar. is eenvoudig aan te passen zodat het voor iedereen aanvaardbaar kan zijn en wel zo: wanneer de taxi langer dan een bepaalde tijd stil staat, 1, 2, 5, minuten,vul maar in, dan zou je na die tijd de meter autom. een aanvaardbaar wachttar. kunnen laten tellen, bij hervatten rit wachttar.vanzelf weer terug naar goedkope tarief.
Gaat niet vanzelf, laat je stem horen bij KNV , de enige branche organisatie die overleg heeft
met de overheid. Zeuren alleen helpt niet!

ron|10.06.11|17:39

Wat krijg je dadelijk? Dat de klanten de taxichauffeur zal aansporen om zo snel mogelijk te gaan rijden omdat het dan voordeliger is voor hen.Gevolge? Ruzie met klanten.
Gewoon massaal in verzet komen tegen deze belachelijke veranderingen
Bovendien sta je dadelijk 2 uur in de rij op NS en dan moet je bijvoorbeeld naar een Hotel op een steenworp afstand.Je rijdt er 2 minuten op dus 2,50 + afgerond op 1 km = 1,83 euro = 4,33 euro en 0,60 eurocent = nog geen 5 euro in de pocket.

Ahjaz Ahmad|11.06.11|15:58

het lijkt me niet verstandig om per 1 oktober over te gaan naar de nieuwe tarief, de advies commisie mag eens naar buurlanden gaan kijken hoe het daar geregeld is. Ik vidt dat er weinig kennis is op dit gebied en wordt te snel een nieuwe wetgeving voorgesteld. In de huidige voorstel worden wij als ondernemers de dupe van en niemand gaat vooruit ook te tevredenheid bij de klanten neemt af. Ik zou dat een beetje scandinavische style toepassen met o.a. ook de nacht tarief en volledig automatich.

taxiregister.nl|13.06.11|09:59

Wij chauffeurs zouden zelf een bond moeten opstarten , want wat de bonden met de overheid allemaal uitdenken, is funest voor de branche en de chauffeurs