
D66: Klachten Amsterdamse taxi’s ook via sms of app
Het landelijk klachtenmeldpunt taxi (KMT) krijgt maandelijks 60 klachten binnen over te lage service van taxi’s in Amsterdam. Volgens de lokale afdeling van D66 weten nog te weinig ontevreden passagiers het meldpunt te vinden. De partij pleit ervoor dat klagen voortaan per sms en een smarthphone-app mogelijk wordt.
Ook zou Amsterdam via het toeristenbureau van de gemeente (ATCB) en Koninklijke Horeca Nederland het klachtenmeldpunt onder de aandacht moeten gaan brengen van de ruim 12 miljoen bezoekers die de hoofdstad jaarlijks aandoen.
Nieuwe taxiwet
Met de nieuwe taxiwet die hoogstwaarschijnlijk in het najaar van 2011 in werking treedt wordt de klachtenregistratie veel belangrijker. De gemeente Amsterdam kan met de nieuwe wet kwaliteitseisen stellen aan taxi’s en de vergunning van taxichauffeurs die over de schreef gaan intrekken.
“Het moet dan wel duidelijk zijn waar de rotte appels zich bevinden. Dit kan voor een groot deel alleen maar in kaart worden gebracht via de klachten van taxipassagiers. De bekendheid van het klachtenmeldpunt is daarom dan ook van essentieel belang”, aldus D66-raadslid Jan Paternotte.
Het nieuwe landelijke klachtenmeldpunt is op 1 maart 2011 gelanceerd door reizigersorganisatie Rover, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.