taxibord, daklicht, taxi

Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

De vakbekwaamheidseis voor het verkrijgen van een ondernemersvergunning taxi blijft toch bestaan. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft dat eind september 2011 besloten. Daarom verandert er voorlopig niets aan de eisen voor het verkrijgen van een ondernemersvergunning.

Reden hiertoe is dat volgens haar de gevolgen van het afschaffen van het diploma voor de ondernemersvergunning niet in te schatten zijn.

ZZP

“Taxiondernemers verwachten oneerlijke concurrentie van nieuwe ondernemers, die niet meer aan de eis van vakbekwaamheid voldoen. Ook verwachten ondernemers verlies van personeel, doordat veel loondienstchauffeurs voor zichzelf (als zzp’er) willen beginnen”, meldt IVW.

Een taxiondernemer moet in het bezit zijn van een ondernemersvergunning taxivervoer. Dat geldt ook voor iemand die een taxionderneming wil starten. Deze vergunning vormt het bewijs dat de ondernemer is toegelaten tot het beroep van taxiondernemer voor heel Nederland. Iedere vijf jaar wordt getoetst of hij nog aan de eisen voldoet.

Lees ook: Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Auteur: Bart Pals

60 reacties op “Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan”

Sandra|29.09.11|18:03

Goed zo.
Ook wel leuk als er iets goeds te melden is !

fred|29.09.11|20:00

eindelijk word er eens nagedacht,nu de rest van de eisen aanscherpen,en eindelijk eens vergunningen intrekken van aso,s kijk maar eens in het weekend op het leidse plein in amsterdam,RVI durft daar gewoon niet te komen,staan alleen mar hel laf op schiphol.

Stofjas|29.09.11|21:20

ikke tog weer teruug naa school gaan

anonieme oudere chauffeur|29.09.11|21:25

Fred, nergens om,
Maar ze komen bijna nergens in het donker……….
Maar het is niet meer dan terecht, volkomen terecht…….
Zou waanzin zijn.
Mooie Melanie heeft weer eens voor haar beurt gesproken.
Alle paniek voor niks.

Laurens|30.09.11|07:40

Goed nieuws! Ik heb mn vakbekwaamheid gehaald, certificaat kwam binnen op de dag dat het in het nieuws kwam dat t niet meer nodig was! Erg zuur, nu kan ik weer lachen!! Ga zo door! Meer controle en eisen aub!

arjen leeuw|30.09.11|10:21

Eindelijk goed nieuws voor ondernemers die hun papieren wel in orde hebben,en nu nog dat
tuig aanpakken die sjoemelt met prijzen en zich nergens aan stoort ,rijden met 2 boekjes klanten oplicht enz enz .

mevdp|30.09.11|15:28

Dat betekend dus dat mevrouw M. Gans weer nutteloos gemmenschapsgeld heeft weggesmeten en onnodig onrust heeft lopen stoken.
Wanneer gaan we nu eens eerst nadenken en dan schreeuwen in Den Haag???

Maar goed, beter dat ze tijdig tot dit inzicht is gekomen dan dat we strakjs nog meer van die mongolen met een eenmanszak op de weg krijgen.

mevdp|30.09.11|15:29

Nu die nutteloze boordcomputer nog even afblazen en de IVW op een efficiente wijze laten werken, dan komt het allemaal goed.

Michael|30.09.11|19:36

Lekker duidelijk weer hebben ze daar 2jaar over gedaan om het op laatst af te blazen , betrouwbare partners die beleidsmakers , zum kotzen , alleen als er 30000 uitvreters gelegaliseerd moeten worden kan dat in 1 dag .

David taxi ondernemer uit Alkmaar|30.09.11|22:16

Beste allemaal,
Vofjes zonder vakbekwam diploma moet weg!!! Dan hebben wij rust!!!!

gediscrimineerde taxi|30.09.11|23:47

De pacht gaat gewoon door en met regering heeft dat niets te maken.
De regering in Nederland is belast met het bestuur ofwel de uitvoerende macht. De regering wordt gevormd door de maffia.( regering zonder ruggengraat ).
vandaag zeggen ze rechts, en morgen zeggen ze links.
hahhahahahhahahhahahhaaa =======> ( holland op zijn smalst )

Jonk|01.10.11|17:47

Hele slechte zaak het word tijd voor nieuwe frisse chauffeurs en het uitschot moet eruit
Het moge duidelijk zijn ik ben voor het afschaffen van de vakbekwaamheidseis want het is gewoon een belachelijke bariere die niets te maken heeft met het vak zelf

john|02.10.11|09:18

wat een gezeik ze weten niet wat ze willen in den haag

bachir|02.10.11|10:39

In het algemeen ,de afschaffing van de vakdiploma heeft meer nadelen dan voordelen.Maar dat is ook niet alles: Hoe krijg wij alle rotzooi eruit?wat mij betreft de nette mensen mogen ook ondernemen.Eigenlijk de concurrentie in de taxi moet eerlijk zijn,en dat is de hoofd oorzaak van de ellende.Er is veels te weinig controle voor ons allemaal.In rotterdam is een kans in een jaar dat je gecontroleerd wordt,en daar moet de inspectie hard aanpakken.Ik ben ook blij dat de ondernemers eisen bestaan nog

Stadjer|02.10.11|13:09

@jonk en gediscrimineerde taxi
haal dan gewoon het papiertje
de kwaliteit begint bij de taxipas,daar moet de selectie plaatsvinden.de taximarkt leent zich in het geheel niet voor welke vorm van liberalisering ook

mevdp|02.10.11|16:43

Er zijn in Nederland vele markten geliberaliseerd en degene die mij er 1 kan noemen die gelukt is roep maar….Energiemarkt is geliberaliseerd met als gevolgen hogere prijzen en slechtere service, zo ook de postmarkt, telefonie, kabeltelevisie, Nederlandse Spoorwegen en ga zo maar door.In Den Haag roepen ze tegen beter weten in dat het goed is. Op die wijze heeft Den Haag in ieder geval de verantwoordelijkheid niet meer.Het is allemaal helemaal niet moeilijk, het is gewoon onwil van de politiek.

Jan|03.10.11|06:18

Lekker heb net aanvraag verstuurd en een auto gekocht. Zit ik met de kosten. Wie gaat dit betalen.

De regering weet zelf niet wat ze aan het doen zijn.

Ben blij dat ik mijn baan nog heb, anders had ik met lege handen gestaan. Bedankt.

Goetjes,

Jan Willem

Emmaplein_taxi|03.10.11|20:20

Waarom wordt een taxichauffeur nu weer een cursus vakbekwaamheid in zijn maag gepompt,als je slaagt in 1 keer kost je dat circa 2500 euro. Waar moet je dat van betalen….toch niet van een minimum cao loon. Ik doe dit werk nu al meer dan 25 jaar (aantoonbaar) in Rotterdam,en van historische gronden hoor ik niks.

Emmaplein_taxi|03.10.11|20:53

Waarom word hier niets meer vermeld

Doris|06.10.11|08:31

Jammer voor alle Goudzoekers.
Nu nog de Controle aanscherpen en dan vooral op de VOFjes……

Martijn|06.10.11|11:20

Eindelijk weer eens een verstandige keuze! Op een haar na was de taxibranche weer terug in de goot beland.

@ Jan Willem. Wat jij hebt gedaan is je eigen schuld. Je had eerst het definitieve besluit moeten afwachten

Theunis|06.10.11|11:53

Gelukkig een verstandig besluit, maar ik begin wel aan onze overheid te twijfelen met dit soort JOJO beleid.

Riek|06.10.11|11:55

Dit is een mooi bericht.Nu nog de vergunningen op regio terug zetten .En betere controle want die is baar en boos

adrie|06.10.11|12:09

nou nog die vof er uit dan zal er heel wat problemen verholpen zijn
tevens ook nog veel meer controlen door de ivw

Willem|06.10.11|12:56

Een geweldig bericht,eindelijk een goed besluit.
Nu alleen de pachters dwingen tothet halen van een vakbekwaamheid,dan raken we misschien nog eens af van die niet sprekende Nederlanders en van die aso chauffeurs op Schiphol en in Amsterdam.

Ricky|06.10.11|13:06

Ik ben blij dat er toch nog af en toe een hersencel gebruikt wordt daar op het Binnenhof.
@ Adrie VOF kan blijven maar gewoon iedere vennoot moet vakbekwaamheid hebben, dan is dat ook opgelost mijns inziens.
@ jan willem het vrijgeven was alleen nog maar een voorstel, de media heeft ergens de klok horen luiden en gelijk lekker een sappig verhaal ervan gemaakt, zoals meestal.
@ Theunis ja dat is al jaren het probleem in NL het is allemaal korte termijn visie, de politici zitten maar voor 4 jaar

Ronald|06.10.11|13:38

@Ricky, het was veel meer dan een voorstel. De minister had de beslissing al genomen, maar is ervan terug gekomen. Waarschijnlijk door de honderden emails die wij naar de Tweede Kamer hadden gestuurd met de gevolgen.

mevdp|06.10.11|14:18

Sinds wanneer houdt de politiek rekening met de expertise uit de branche????

Dat is pas echt nieuws.
Dat de vakbekwaamheidseis blijft zegt helemaal niets over de kwaliteit zolang er 50 medelanders in een vof zitten met 1 vakbekwame persoon en de vof niet als zodanig wordt gebruikt blijft het een puinhoop.

En die puinhoop blijft heus wel voorlopig, want ik heb de politiek nog nooit fouten horen toegeven en die fouten zijn toch echt gemaakt een jaar of 11 of 12 geleden.

irma|06.10.11|15:02

wordt er ook nog stil gestaan bij de duizende taxi chauffeurs die hardt werken.en die door wetjes en regels het werk bijna onmogelijk wordt gemaakt.niet alleen in amsterdam en rotterdam zijn er slechte maar ook hele goede taxichauffeurs.

kunt|06.10.11|16:21

niemand heeft het recht om met de gevoelens van een mens te spelen,als je iets van plan bent en je maakt het kenbaar,moet je er achter staan !!!!!!! Ook ik had stappen ondernomen om zelf te beginnen. Niet alleen met dit onderwerp,was met gratis ID ook het geval. Mensen hebben gratis een ID gekregen,daarna zeg je weer nee we stoppen ermee. Geef dan de rest van nederland ook een tegoedbon voor een ID,eenmalige actie. Dit kan toch niet………..

mevdp|06.10.11|17:48

Even ter verduidelijking. De Nederlandse politiek doet wat ze zelf wil en heeft nog nimmer rekening gehouden met de burger of in ieder geval niet genoeg.
Hoe komt dat???? Omdat het een grote vriendjeskliek is en mensen door hun vrienden bepaalde posten toegwezen krijgen en niet op basis van gebleken geschiktheid.

Mevrouw Schultz heeft bij mij nog steeds geen vertrouwen afgedwongen door haar daden. Alleen Camiel Eurlings heeft iets betekend voor dit departement de laatste decennia.

Albert|06.10.11|19:57

Wat is er mis met de vof’s?
Heb al van 1987 een bedrijf met mijn broer.
Hou op met zeuren en weed blij met deze beslissing!

TX keur zou is meer moeten controleren in samenwerking met IVW en belasting in de grote steden want daar zitten de rotte appels waar wij in de regio steeds weer dit gezeur over hebben.
Als na controle iets fout is de handel gelijk opheffen!

mevdp|07.10.11|02:13

Albert, zo’n vof als jullie hebben wordt ook helemaal niet bedoeld. Wij doelen hiermee op de vof’s waar maar een vennoot in het bezit is van de papieren en waar 50 anderen op meeliften. Over het algemeen bevinden deze vof’s zich in of nabij de grote steden.

TX zou wat mij betreft meteen opgeheven moeten worden want dat is een organisatie die alleen maar geld kost en geen enkele verbetering tot gevolg heeft.

Joop|07.10.11|09:12

Koppel eens de chauffeurspas met het UWV,of is dat te veel werk geachte overheid,4 ritjes op een dag doen vanaf een station daar kan je natuurlijk makkelijk een chauffeur van betalen,rijden met 2 werkmappen is allemaal mogelijk en door alle rottigheid mogen de normale ondernemers een printer en een boordcomputer aanschaffen en de problemen zijn opgelost.

imp|07.10.11|16:32

goed bericht ik ben echt blij, niet iedereen in Nederland hoeft taxichauffeur te worden, als iedereen taxichauffeur kon worden gaat de taxibranche echt neerstorten en zou je niet meer kunnen verdienen dan een bijstandsuitkering dan blijf ik lekker beter aan uitkering en als alle mensen taxi onderneming zouden mogen starten zou alleen maar meer ellende zijn en voor heel veel problemen zorgen amsterdam is al vol met taxis en lange taxi rijen overal barst van de taxis er zijn al teveel taxis

Emmaplein_taxi|07.10.11|18:01

Zo,ik ga lekker weer pachten net zoals altijd.De mazzel Melanie SCHuldz

Jos Dinkelaar|08.10.11|17:22

Kon je eindelijk zelfstandig worden, gaan ze het weer terugdraaien, wil mij niet meer laten uitbuiten door werkgevers met taxiloon van 20 jaar terug!
De regering moet het ondernemen vrij gaan geven zo spoedig mogelijk ,

mevdp|10.10.11|09:36

Je kunt natuurlijk ook gewoon de benodigde papieren halen en aan de slag gaan Jos.

Heb ik ook gedaan. Gewoon examens aanvragen. Die dure cursus is totaal overbodig. Als je gewoon een gezond verstand hebt moet je die examens zo doorrollen want het stelt geen ene moer voor.

Rogier|10.10.11|15:35

Wat moet ik nou? ik heb een chauffeursdiploma, taxipas, een website, een nieuw telefoon nr en nu kan ik niet voor mezelf beginnen, ik wil taxichauffeur zijn geen onderwijsinstelling.
Omdat best veel mensen dit lezen en ik echt baal van deze in mijn ogen onzinnige herroeping, roep ik op mij met een aannemelijk idee te bellen om toch noch voor of in 2012 te beginnen, er is hier voor mij en nog iemand werk en woonruimte.

Rogier
Lelystad

mevdp|10.10.11|16:41

Rogier, je hebt 2 opties: Of je gaat die papieren halen of je sluit je aan bij een VOF.
Een pachtconstructie kan ook nog steeds maar is minder interessant financieel gezien.

Hier zitten in mijn ogen veel haken en ogen aan en je loopt ook relatief veel financieel risico, maar het is wel mogelijk.
Mvg,

Martin

Heidemantsje|11.10.11|10:27

Bij wie kan ik in de VOF,als het toch allemaal zo makkelijk gaat.
Ik zou Pachten(ja al 40j niet naar school geweest)dus papieren Huren,
dat is duur,wie kan mij helpen.
Ik wacht op die ENE oplossing.

Bollebas|11.10.11|18:25

God zij dank, zelfs mensen die nog geen inburgeringscursus hebben gehaald waren van plan om de boel te gaan verzieken onder naam: taxi achmed, taxi ali en taxi sjonie…..

hoe kan men op het idee komen om zoiets te bedenken… het is nu al een chaos…..

Gino|12.10.11|14:42

Ergens hebben er een paar zitten krijzen en blèren en dan kan het schijnbaar wel doordringen tot dat brein van den wereldvreemde politicus/ca!.
Mij best!.
Nu effe snel de idioterie van een verplicht taxibonnetje van tafel dan hoef ik geen dure en totaal onnodige nieuwe taxameter aan te schaffen,7 van de 10 klanten zal dat (dure) bonnetje meteen op straat kwakken en zij die ‘m wel nodig hebben die vragen er nu al gewoon om, wat is het fokking probleem!?.
Nou doe eens krijzen en blèren!!!!.

Heidemantsje|13.10.11|17:14

Is er nou niemand die wat ruimte in een VOFje heeft,
kan ik ook weer beginnen,de rest doe ik/kan ik zelf wel.
Nou welke beschaafde VOFer doet een handreiking
Oja ik ben een Fries maar spreek en versta Nederlands,
meer heb ik niet geleerd zoals ik al eerder schreef.
Een VAKBEKWAME (TAXI)Chauffeur zit te wachten.

Taxi|24.10.11|00:00

Ik ben zelf een student en heb naast mn studie mn eigen taxibedrijf. Het is inderdaad een VOF. En ja ik heb vennoten in dienst die dus voor zichzelf werken. En NEE NIET ALLE VOF’jes zijn door en door slecht! Ik heb een prima constructie opgebouwd met de risico’s zo weinig mogelijk houden. Ik studeer zelf rechten op de universiteit en weet precies hoe ik alles moet regelen.

Taxi|24.10.11|00:01

VERVOLG: En dat heb ik ook gedaan, middels een vennootschapscontract dat naar inhoud beantwoordt aan de regels en wetten. Dus indien iemand zich wil aansluiten, kan met mij contact opnemen: tamo_afzal@hotmail.com

Emmaplein_taxi|26.10.11|22:29

Ik betaal gelukkig weer 300 euro procuratie in de 4 weken.Leve de VVD.

Heidemantsje|27.10.11|11:03

Nou mooi Emmaplein_taxi Gefeliciteerd ik wou
dat ik zo gemakkelijk de papieren binnen had,
er mee aan de rit kon,en weten wat het mij kost.
Heb nou vanaf januari 2x een aanbod gehad,
maar duidelijkheid(kostenplaatje)Ho maar,
En dan ook nog(mede)zeggenschap en hoe
je het MOET gaan doen en laten.
En voordat we naar Kiwa gaan alles Zo en Zo afspreken
maar ze blijven (voor mij dan)Onduidelijk.
Daarom was voor de Gewone Jongens
AFSCHAFFING VAKBEKWAAMHEID de opl geweest(denk ik)
Succes verder.

Emmaplein_taxi|28.10.11|22:46

Het had ook de beste oplossing geweest,maar ja die Melanie maakt eerst mensen blij met een dooie mus door te zeggen ik zal even die vakbekwaamheid afschaffen en daarna is het ineens weer niet goed.Zou het niet eerlijk zijn als we eens een mannelijke minister krijgen voor deze post.Ik begin haar beu te worden net zoals haar vrouwelijke voorgangers.Wat een rapalje..het is veel geschreeuw en weinig wol.Waarom maakt ze er geen taxi staatsbedrijf van,iedereen in loondienst voor een miezerig loontje.

Emmaplein_taxi|28.10.11|23:00

Of is dat haar opzet soms. Ze is al goed bezig met al haar hervormingen zoals die belachelijke BCT. De taxiwereld ligt allang op zijn gat maar ze blijven steeds vervelender dingen zoeken om geld uit de zakken van de chauffeurs te trekken……Er is 1 manier om dit te stoppen en dat is door de koppen bij elkaar te steken en dan bedoel ik ook echt alle rijders. Een rechtspersoon benoemen die ons kan vertegenwoordigen en die wij met een kleine bijdrage betalen.Hoeveel chauffeurs zijn er eigenlijk