Taxi, Direkt, Amsterdam, wethouder, Frank Kohler

Uitzending Gonzo TV over taxi-oorlog Amsterdam

Het NTR-programma ‘Gonzo TV‘ besteedt zondag 13 november aandacht aan de Amsterdamse taxi-oorlog (16:05 – 16:30 uur, Nederland 2). Hierbij neemt de Amsterdamse taxichauffeur Joke presentator Jalal Bouzamour mee op sleeptouw door de Amsterdamse taxiwereld.

“Ik ben uw gids en neem u mee in de taxi door de stad. Er zijn beelden van de taxioorlog, de taxi-acties, de strijd tegen de voomalige TCA top, het Straatoverleg en ons Taxinummer”, vertelt Joke.

Amsterdamse taxiwereld

“U krijgt een goed beeld van mijn kijk op de huidige stand van zaken in de Amsterdamse taxiwereld. En een antwoord op de vraag waarom Amsterdam is verkozen tot de slechtste taxi stad van Europa”, kondigt Joke aan.

Joke rijdt al 25 jaar voor TCA. Het oudste en grootste taxibedrijf en de enige die jarenlang in de hoofdstad rondreed. Totdat in 2000 de overheid de markt opende en iedereen er als taxichauffeur mocht werken. TCA verloor het monopolie en alle aangesloten chauffeurs verloren tonnen aan investeringsgeld, wat resulteerde in de beruchte taxi-oorlog.

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Uitzending Gonzo TV over taxi-oorlog Amsterdam”

Ed Teunissen|14.11.11|14:33

Deel 1

De gemeente Amsterdam wordt met haar neus op de feiten gedrukt, haar verantwoordelijkheid te nemen, voor de voortdurende chaos in de Amsterdamse taxiwereld.

De gemeente Amsterdam lost het probleem niet op door te willen scoren, met willekeur de weg van de minste weerstand te nemen, een normaal communicerend taxichauffeur te bekeuren voor een klein symbolisch vergrijp.

Ed Teunissen|14.11.11|14:37

Deel 2.

Hieruit blijkt weer dat de handhavers, bij gebrek aan scheidend vermogen, bang is voor represailles van het uitschot, gepaard met fysiek geweld, m.a.w. de rechtstaat wordt ondermijnt waarbij het uitschot buitenschot blijft.

Wat mij bevreemd is, dat een organisatie als TCA het voorbeeld geeft de consument tegemoet te komen in haar wensen, en daardoor meer klanten aantrekt, door de gemeente Amsterdam wordt gezien als monopolist.

Ed Teunissen|14.11.11|14:39

Deel 3.

Uiteindelijk bepaald de consument bij wie zij haar product afneemt en niet de gemeente Amsterdam, dan pas kan men spreken van een vrijemarktwerking.

Resumerend, God helpe mij over de brug, als de nieuwe taxiwet per 1 januari 2011 definitief in werking treed en de handhaving het laat afweten.

Ed Teunissen,

R.O.A. – Taxi – Adviesgroep ( R.T.A. )

Erik|14.11.11|17:36

Je kan de taxiwet 2000 niet los zien van de rol die Den Haag hierin speelt, dit was ver onderbelicht in de reportage van Gonzo. Amsterdam en andere grote steden worden opgezadeld met de mislukte taxiwet. Hoofdoorzaak is het te veel aan Taxi’s.
Ik zie nog nergens een oplossing. In zweden zijn de kakerlakken ook niet weg .
Daar is kennelijk markt voor.