taxi Brussel, daklicht

Lage indexering maximumtarieven Brusselse taxisector

Taxibedrijven in Brussel mogen van de overheid hun tarieven met 2,33 procent laten stijgen. De taxisector is daarover boos op Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De ondernemers vinden 2,33 procent veel te weinig; de kosten zijn immers veel harder gestegen het afgelopen jaar.

De zeer beperkte verhoging van de taxitarieven zal zorgen voor een verarming van de taxichauffeurs, zegt de Nationale Groepering voor Taxiondernemingen (GTL).

Kilometerprijs

De Brusselse taxi’s mogen hun tarieven met slechts 6 eurocent per kilometer optrekken. Volgens taxiorganisatie GTL is dat een procent lager dan de inflatie.

Bovendien zijn de exploitatiekosten van de taxi’s veel sterker gestegen dan de index van de consumptieprijzen. De dieselprijs aan de pomp steeg op een jaar met 23 procent, de loonkosten van de chauffeurs met 3 procent en de verzekeringen met 10 procent, zo meldt HLN.

Dit zijn de Brusselse maximumtarieven:

  • Instapgeld: 2,40€
  • Tarief I (in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 1,60€/km
  • Tarief II (buiten de 19 gemeenten): 2,70€/km
  • Wachtvergoeding: 30,00€ per uur (de taximeter schakelt automatisch naar wachtvergoeding als de taxi tegen een snelheid rijdt van minder dan 19km/u, bijvoorbeeld in de file, bij rood licht, enz.)
  • Tussen 22 uur en 6 uur wordt een forfaitaire meerprijs van 2,00€ gevraagd (de taximeter is uitgerust met een uurwerk-kalender zodat deze forfaitaire meerprijs automatisch geregistreerd wordt).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lage indexering maximumtarieven Brusselse taxisector | TaxiPro
taxi Brussel, daklicht

Lage indexering maximumtarieven Brusselse taxisector

Taxibedrijven in Brussel mogen van de overheid hun tarieven met 2,33 procent laten stijgen. De taxisector is daarover boos op Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). De ondernemers vinden 2,33 procent veel te weinig; de kosten zijn immers veel harder gestegen het afgelopen jaar.

De zeer beperkte verhoging van de taxitarieven zal zorgen voor een verarming van de taxichauffeurs, zegt de Nationale Groepering voor Taxiondernemingen (GTL).

Kilometerprijs

De Brusselse taxi’s mogen hun tarieven met slechts 6 eurocent per kilometer optrekken. Volgens taxiorganisatie GTL is dat een procent lager dan de inflatie.

Bovendien zijn de exploitatiekosten van de taxi’s veel sterker gestegen dan de index van de consumptieprijzen. De dieselprijs aan de pomp steeg op een jaar met 23 procent, de loonkosten van de chauffeurs met 3 procent en de verzekeringen met 10 procent, zo meldt HLN.

Dit zijn de Brusselse maximumtarieven:

  • Instapgeld: 2,40€
  • Tarief I (in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest): 1,60€/km
  • Tarief II (buiten de 19 gemeenten): 2,70€/km
  • Wachtvergoeding: 30,00€ per uur (de taximeter schakelt automatisch naar wachtvergoeding als de taxi tegen een snelheid rijdt van minder dan 19km/u, bijvoorbeeld in de file, bij rood licht, enz.)
  • Tussen 22 uur en 6 uur wordt een forfaitaire meerprijs van 2,00€ gevraagd (de taximeter is uitgerust met een uurwerk-kalender zodat deze forfaitaire meerprijs automatisch geregistreerd wordt).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.